Hoe omgaan met tekort bekapte/gevoelige hoeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Hoe omgaan met tekort bekapte/gevoelige hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:39

Onze ruin heeft last van zijn voorvoeten. Dit is ontstaan na het bekappen. Er zijn 2 mogelijkheden: of hij is iets tekort bekapt of het komt doordat we daarna buiten hebben gereden op een onregelmatige weg waar ook steentjes e.d. liggen.

Hij liep gevoelig op harde bodem, op zachte ondergrond (zoals in de wei en de rijbak) zie je er niets van en heeft hij er duidelijk ook geen last van.
We hebben hem nu een dag of 4 rust gegeven, d.w.z. 's morgens weidegang en 's middags in de paddock. Vandaag gelongeerd en hij liep prima.

Kunnen we nu al gewoon weer gaan rijden in de rijbak?

anitaoljaJarig

Re: Hoe omgaan met tekort bekapte/gevoelige hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:43

ja volgens mij kun je rustig in de rijbak rijden, en als je wilt weten hoe hij nu op de weg is zou ik dat dan aan de hand doen en als hij op stappen goed reageert zou ik een paar passen draven (wel aan de hand zonder iemand erop)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:12

Als de mijne wel eens te kort bekapt was liep ik alleen nog maar in het zachte met hem dan had hij geen last.
verder vette ik de hoeven extreem veel en maakt ik ze voor het vetten goed nat, dan was het binnen een week weer over.
ow en de betrefende hoefsmid heb ik een schop onder ze kont gegeven Bloos Duivel

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 12:34

Voetjes zijn inmiddels weer genezen!

Er mag dus een slotje op dit topic!