s`winters geen beweging.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loenalover15Jarig

s`winters geen beweging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:27

IK heb een verzorgpaard en die krijgt s`winters geen beweging.
Hij word niet gereden en mag ook niet in het weiland.
Omdat die dan zoveel energie heeft is het ook heel moeilijk om met haar te wandelen omdat ze alleen maar aan gras kan denken.
En ik in mijn eentje hou een paard van 500 kilo niet dus ik word alle kanten mee op gesleurd.
Dit is erg vervelend wat vinden jullie hier nou van, en hebben jullie misschien tips voor me?

Marigold

Re: s`winters geen beweging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:31

ik vind dat echt slecht. (en zeker weten iedereen op bokt ook Clown )
kun je niet rondkijken of je een bak kan vinden in de buurt, en als je iets hebt gevonden wat je mag gebruiken, met de eigenaar overleggen of je elke dag mag rijden of paard losgooien?
aan de hengstenketting erheen brengen eventueel, of onder het zadel..
ik begrijp wel dat je er tegenop ziet om het paard uit de stal te doen hoor, ik zeg het wel zo makkelijk nu, maar zou het zelf ook niet zomaar durfen.. Nagelbijten / Gniffelen

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:31

jaa dat vind ik dus ook dus maar ja er is voor onze stal een weiland met sppr bak gekomen en ik ben goed bevriend met die mensen misschien mag ik wel die bak gebruiken bedankt voor de tip Knipoog

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:32

zijn er misschien nog meer tips die ik kan gebruiken ..??:)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:51

Begrijp ik het nou goed dat dit paard de hele winter op stal staat en er niet uitkomt?

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 18:00

Nou ze staat niet op stal, maar in een kleine paddock.

Af en toe wordt er met haar gewandeld, maar niet heel vaak.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:17

oww, ik dacht op stal!

hoe groot/klein is die padock?
en staat ze daar alleen dan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:22

kan ze in die paddock bewegen? kun je longeren in die paddock? kun je niet gaan rijden met haar?

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 19:35

je kan niet in de padock longeren of rijden nee ze kan misschien net twee keer der kont draaien en verder niet echt ja in der stal staan

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:20

Ik vind het echt niet kunnen dat een paard of pony in de winter niet mee beweging krijgt dan het rondwandelen in een paddock. Als ik jouw was zou ik met de eigenaren gaan praten. Ik zou ook een hengstenketting aanschaffen, zodat je met de pony kunt gaan wandelen, zonder dat je alle kanten opgetrokken wordt. Als je voldoende vertrouwen in de pony hebt kun je ook buitenritten maken (alleen of met anderen). En je kunt natuurlijk rijden in een bak. Een andere optie is het doen van grondwerk met de pony. Op die manier hoef je hem of haar niet te rijden, maar ben je wel lekker bezig en het versterkt jullie band. Ik hoop dat de eigenaren hiervoor open staan. Succes!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:35

je kunt als je toch buiten moet gaan wandelen iig een hoofdstel indoen, want ik kan dus echt niet met mijn fjord met alleen maar een halster naar buiten want ze trekt me zo t gras in ha ha ook al is t zomer (staat nu lekker op t land) en als ik een hoofdstel indoe dat heb je veel meer te zeggen Ja

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:57

Een paard moet altijd bewegen! Ik vind het mishandeling als het paard 's winters een bewegingstekort heeft. Er flink aan werken dat het dier beter gehoorzaamt middels grondwerk lijkt mij een goede optie, maar ik zie dat meer als tijdelijke oplossing; een echte oplossing zou zijn als je het dier elders kan plaatsen waar het wel aan beweging komt!

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:37

madamX schreef:
Een paard moet altijd bewegen! Ik vind het mishandeling als het paard 's winters een bewegingstekort heeft. Er flink aan werken dat het dier beter gehoorzaamt middels grondwerk lijkt mij een goede optie, maar ik zie dat meer als tijdelijke oplossing; een echte oplossing zou zijn als je het dier elders kan plaatsen waar het wel aan beweging komt!

ja dat vind ik nou ook alleeen luisterd die vrouwe niet echt nou ik weet dat dit paard ghet niet lang meer gaat houden Gaaaap Verdrietig

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:46

ik ken de frustratie... ik ken ook zo`n paard dat de hele winter haar stan van 3 bij 4 niet uit kan...

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:51

oke en wat heb jij er dan aan gedaan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:55

ik kan er niks aan doen. het is niet mijn beest... ik heb wel een tijd de zorg van haar op mij genomen, maar heb genoeg werk aan mijn eigen paard...

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:57

ja dat is ook weer zo als wij met de eigenaar gaan praten is ghaar excuus dat ze te sterk is in de winter en in de zomer rijd ze er wel op maar ze jkan ook voor geen meter rijden duss gewoon zielig Boos! maarjaa missschein nog tips??

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:59

kun jij niet op haar buiten rijden nu dan? opzich als je dat iedere dag doet kan ze iedere dag haar energie gewoon kwijt...

verder, ook al heeft ze veel energie, als jij echt een goede leider voor haar bent zal ze respect voor je hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:00

Hallo Lachen.

Ik ben de andere verzorgster van dit paard, samen met Anne (Loenalover15 dus).
De laatste tijd gaat het wel beter, we nemen haar regelmatig mee om een stuk te gaan grazen en we wandelen lange stukken met haar.
Longeren gaat niet meer zo goed, de grond is veel te drassig en daardoor zakt ze steeds weg, behoorlijk vervelend.
Een normale galop kunnen we niet meer maken op het grasveld, dan gaat ze op d'r plaat.

Maar ach, we proberen gewoon zo vaak mogelijk een stuk met haar te fietsen (dan draaft ze meestal achter ons aan, voor haar beweging, ze vind het echt heerlijk!).

Maar we gaan sowieso aan de eigenaresse praten of we zonder zadel op haar mogen rijden, eerst een stuk aan de hand en op het ruiterpad los Lachen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:46

Moderatoropmerking:
Aantal off-topic reacties verwijdert, Graag on topic blijven

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:27

Kijk ook eens naar de voeding. Een paard dat stil staat moet je geen brok geven. Hooi en voor de vitamine kun je eventueel een vitamine koek geven. Zorg ervoor dat ze de hele dag wat te knabbelen heeft, Oud hooi b.v. dat scheelt in de verveling. En ook dat scheelt in de energie.
Succes in de onderhandeling met de eigenares.
Maar vooral geniet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:17

Emmaa_ schreef:
Hallo Lachen.

Ik ben de andere verzorgster van dit paard, samen met Anne (Loenalover15 dus).
De laatste tijd gaat het wel beter, we nemen haar regelmatig mee om een stuk te gaan grazen en we wandelen lange stukken met haar.
Longeren gaat niet meer zo goed, de grond is veel te drassig en daardoor zakt ze steeds weg, behoorlijk vervelend.
Een normale galop kunnen we niet meer maken op het grasveld, dan gaat ze op d'r plaat.

Maar ach, we proberen gewoon zo vaak mogelijk een stuk met haar te fietsen (dan draaft ze meestal achter ons aan, voor haar beweging, ze vind het echt heerlijk!).

Maar we gaan sowieso aan de eigenaresse praten of we zonder zadel op haar mogen rijden, eerst een stuk aan de hand en op het ruiterpad los Lachen

Hoe is het mogelijk dat de ene verzorgster schrijft dat het erg moeilijk is het paard te houden en de ander schrijft dat het dier netjes achter de fiets aan draaft? Ik zou nooit een paard met de fiets mee durven nemen als ik het te voet al niet gehouden krijg.
Overdrijft de TS? Of is het een aankomend probleem en mag het paard nu wel nog even op de wei?
En waarom vragen om zonder zadel te mogen rijden? Ik zou niet op een paard zonder zadel durven stappen als hij zo fit is. Met zadel heb je toch net wat meer houvast.

Ik zou ook, zoals enjoyjoy, eens kijken naar het voer. Paard wat minder werk verricht, minder krachtvoer voeren.
Misschien zelfs kalmerend supplement geven (dat doet mijn schoonzus haar paard voeren en ik heb het idee dat het helpt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:26

Nou wij kunnen niks bepalen over het voer Knipoog.

En tsja, de ene keer is ze rustig de andere keer is ze druk Knipoog.
Soms is ze niet te houden en soms draaft ze gewoon netjes mee aan de hand Knipoog.

Maar nogmaals, over het voer kunnen wij niks bepalen.

Loenalover15Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:20

we kunnen natuurlijk met de eigenaar praten over het voer