Mijn jaarling bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Mijn jaarling bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:13

Mijn jaarling hengst gaat dinsdag de weide op bij zijn leeftijdsgenootjes.. Ze gaan met 4 à 5 in 1 weide. Volgens de DA kan ik hem het best een beetje bijvoederen, maar dat lijkt me erg moeilijk wanneer hij op de weide staat met anderen, en geen eigen stal heeft..

Daarom dacht ik hem wat bij te voeren telkens ik hem uit de weide haal om even met hem bezig te zijn, dit zou zo'n 3x per week zijn.

Maar is het wel verstandig om je paard 3x per week een handje bij te geven? Raakt hij niet in de war als hij het niet elke dag krijgt? En zullen die paar handjes voer verschil uitmaken?

Ik dacht aan het Pavo Podogrow supplement .. Heb ook al veel gehoord over Summerfit koeken, wat is volgens jullie het beste?

ikenindi

Re: Mijn jaarling bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:16

in de war zal hij niet raken, maar ik zou pas bij gaan voeren als je ziet dat hij tekort komt. vaak is gras al voldoende hoor...

evt summerfit voor de vitamientjes. ik zou hem lekker in de kudde laten. lekker paard laten zijn zolang het kan.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:17

Ik zou hem niet bijvoeren als je het maar drie keer in de week doet (tenzij hij er erg slecht uit gaat zien --> een jaarling hoort wel redelijk mager te zijn!)

Als je gaat voeren zou ik gewoon basisbrok geven!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:19

Ik wil hem zeker paard laten zijn, en zorgen dat hij zich zoveel mogelijk kan amuseren met zijn vriendjes. Maar de DA vond dat hij toch zo'n 20kilo tekort kwam, en net dat speklaagje zou voor hem de bescherming zijn tegen harde regen & andere slechte weersomstandigheden..
Volgens hem is het toch echt aan te raden iets bij te geven Lachen

Basisbrok geven is een probleem omdat ik niet elke dag 2x naar daar kan rijden, en omdat ik hem daarvoor telkens uit de kudde moet halen.. Nogal omslachtig dus!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:21

basisbrok hoef je niet 2 keer per dag te geven toch?

kun je niet zorgen dat hij gewoon in goede conditie daar heen gaat?

van gras alleen al kunnen ze ook goed aankomen hoor....

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:23

Ok,dankjewel.. Ik laat hem verhuizen, en zie dan wel hoe ie het doet Lachen Ik moet nog erg veel leren, is m'n eerste jaarling dus het is nog een beetje zoeken wat goed voor 'm is en wat ie eigenlijk niet nodig heeft.. Ik wil ook niet dat ie van suiker wordt Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:26

Anders zou je het kunnen vragen aan de eigenaar van de opfok of van de andere eigenaren..

Ik heb mijn jaarling altijd snachts op stal gehad muv de zomer.. dus bijvoeren was geen probleem..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:28

Mijn jaarling krijgt nu nog opngeveer 2 kg op een dag aangezien het gras nog niet vol genoeg is en ze 's nachts binnen staat. Ik wil het wel gaan afbouwen maar zal haar in ieder geval minimaal een kg bij blijven voeren.

Ik vind het dus eigenlijk een beetje onzin dat een jaarling wat mager hoort te zijn; imo horen ze- ongeacht hun leeftijd- wel wat vlees op hun lijf te hebben..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 09:34

Echt mager is ie niet, maar ik kan wel makkelijk z'n ribben voelen en ze zijn ook wel wat zichtbaar.

Het is een beetje dubbel, heb veel rondgevraagd en de ene zegt dat gras genoeg is, terwijl de ander zegt dat ze toch wel een beetje mogen bijkrijgen voor de groei & de weerstand.. Zal dus toch maar de raad van m'n DA opvolgen en ietsjes bijvoeren, hij zal wel weten wat goed is, hoop ik!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:52

Dat ze zichtbaar zijn geeft toch aan dat het dier wat tekort komt?...
Ik zou in dat geval je dier bijvoeren.

het zou onzin zijn dat jaarlingen hun ribben zichtbaar zouden moeten zijn, dat ze slungelig zijn, oke; maar mager vind ik iets anders. Slim dat je het aan je DA vraagt, hij weet het toch het beste!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:14

Meestal trekken ze wel bij als ze éénmaal in de kudde lopen, maar ik heb ook wel eens gezien dat ze er in oktober slechter uitkwamen dan er in april in gingen - je moet dus gewoon blijven opletten! Krachtvoer bijgeven weet ik eigenlijk niet, als ze op een goede vette kleiwei komt moet er genoeg inhet gras zitten. Maar af en toe summerfit voor extra vitaminen en mineralen kan nooit kwaad, en bovendien houd je zo goed oog op je enter, dat lijkt me in ieder geval belangrijk.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:20

Kendra schreef:
Meestal trekken ze wel bij als ze éénmaal in de kudde lopen, maar ik heb ook wel eens gezien dat ze er in oktober slechter uitkwamen dan er in april in gingen - je moet dus gewoon blijven opletten! Krachtvoer bijgeven weet ik eigenlijk niet, als ze op een goede vette kleiwei komt moet er genoeg inhet gras zitten. Maar af en toe summerfit voor extra vitaminen en mineralen kan nooit kwaad, en bovendien houd je zo goed oog op je enter, dat lijkt me in ieder geval belangrijk.

ik heb een soortgelijk topic lopen,ik heb pavo vital gehaald voor mijn jaarling,zij is ook behoorlijk mager,ik haal haar dagelijks even uit het land (wil niet zeggen dat ik ook dagelijks wat met haar ga doen natuurlijk) en geef haar dan haar voer,ze heeft hier maar 100gr van nodig per dag,dus dat is ook erg makkelijk!

ik weet dat jaarlingen wel vaker wat dun zijn,maar als ze zo mager zijn dat je de ribben ziet zitten dan kan het geen kwaad om wat extra's te geven vind ik,ik denk ook dat alleen gras niet voldoende voedingsstoffen bevat voor een paard wat nog in de groei is eigenlijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:37

Onder normale omstandigheden is gras genoeg; maar breng je paard dan wel naar een echt goede wei: dus voldoende groot (waar ook de laagste in rang niet tekort komt), met goed gras (dus het liefst op de klei), niet te nat (zodat ze altijd droog kunnen liggen), en vooral met goed toezicht.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 09:22

De weide is 1,5 hectare groot, en die moeten ze delen met 4/5 , dat lijkt me dus wel groot genoeg.. Toezicht is er elke dag van de stalhouder, en een paar keer per week door mij.
Ik heb dus beslist een supplementje te gaan kopen met veel vitamientjes en mineralen, om hem toch een beetje te laten aankomen.. Als ie op z'n goede gewicht is, kan ik daar dan toch gewoon mee stoppen, niet?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:00

Ik vind dat een jaarling evengoed wat bijgevoerd moet worden, in gras zit vaak niet genoeg.
Er zit heel veel in maar vaak toch niet alles, zeker die mooi gezaaide weiden niet.
3 xper week pak je hem gewoon effe buiten de wei en een beetje er vanaf anders wil de rest ook en dan geef je hem zijn voer, gewoon een koek of wat meusli of brokken of wat ook fijn is, is pavo vital dat is een brokje waar alles in zit en waar die maar een handje van hoeft te krijgen.
Dit zou je dus ook gewoon in de wei kunnen doen.
Emmer pavo vital van 10 kilo betaal ik 21,00 voor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:21

We hebben het dus over heel verschillende situaties...wij brengen de paarden naar de Groninger kleiweides, daar lopen ze in groepen van 10-12 paarden op stukken van 5 hectare, en dan worden ze ook nog regelmatig omgeweid. Is in the middle of nowhere trouwens, dus niemand komt daar wekelijks naar z'n paard kijken....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:14

detour schreef:
Mijn jaarling krijgt nu nog opngeveer 2 kg op een dag aangezien het gras nog niet vol genoeg is en ze 's nachts binnen staat. Ik wil het wel gaan afbouwen maar zal haar in ieder geval minimaal een kg bij blijven voeren.

Ik vind het dus eigenlijk een beetje onzin dat een jaarling wat mager hoort te zijn; imo horen ze- ongeacht hun leeftijd- wel wat vlees op hun lijf te hebben..

Amen!

Helaas is dit een discussie die geen einde lijkt te hebben Scheve mond

Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever zie dat een jaarling dagelijks wat krachtvoer bij krijgt, dan drie keer in de week. Maar als het niet anders kan, dan maar zo. Ik ben wel fan van de kernmixbrok van Horsefood. Daar zit een zeer hoge dosering vitaminen en mineralen in, met een hoog gehalte koperchelaat. Evt. nog een beetje magnesiumchelaat erbij geven en je hebt een mooie bijvoeding voor je jaarling.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:28

Waar ik sta is de wei ook wat schraal, en mijn haflinger jaarling krijgt gewoon een halve schep brok per dag erbij

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:44

Mijn jaarling staat nu ook 24u per dag op de wei.
Ze krijgt nu nog 1kg bijgevoerd. Dit is dan een mix van recreatiebrok en een granenmix voor jonge paarden. Af en toe krijgt ze slobber. Als ik zie dat ze te dik of te dun wordt, pas ik weer wat aan. Lachen

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:48

ikdenk dat 1 kilo bijvoeren wel genoeg is..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:22

mager moeten ze idd niet zijn
maar vet moet je ook ten alle tijden vermijden
jonge opgroeiende dieren die te zwaar zijn hebben ene flink hogere kans op oc en ocd

dat ribben direct een teken van te mager zijn is ook niet direct waar
veulens, enters en twenters hebben nu eenmaal een flink veranderlijk lichaam
het schiet aan alle kanten de lucht en de lengte in
dus op sommige momenten zal je idd iets de ribben zien doorschijnen ,
een teken dat er flink gewerkt word door het lichaam Ja
en ja, dan is het zaak om te zorgen dat er genoeg te eten is in de goede verhoudingen , maar kijk uit dat je niet gaat overvoeren en je met een papperig jonkie zit Knipoog

belangrijkste in mijn ogen is dat je een opgroeiend dier voorziet in de vit/min behoefte
ik dacht altijd " uit gras halen ze wel genoeg"
en dat klopt meestal ook wel wat betreft energie en eiwitten
maar helaas is het tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend dat de bodem rijk genoeg is aan de benodigde vit/min zodat die aanwezig zijn in het gras
de bodem word juist eenzijdiger, zuurder en dus armer waardoor de planten waarop onze paarden moeten leven , niet altijd leveren wat wij denken dat ze leveren
in eerste instantie kies ik persoonlijk bij jonge dieren sowieso voor de aanwezigheid van voldoende likstenen voor de groep
en mocht dit niet gaan
dan bijvoeren met een vit/min supplement voor jonge dieren (liefst in brokvorm, poedertjes zijn verre van praktisch)
en mocht het nodig zijn goede kwaliteit ruwvoer als het gras niet genoeg is

krachtvoer zoals een brok of muslie bijvoeren is vaak niet echt nodig als er voldoende goed ruwvoer aanwezig is , maar dat blijft ook gewoon weer een kwestie van je paard in de gaten houden