Zwaar ongeval --> Lange revalidatie tegemoet...Ervaringen/ti

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eflien

Zwaar ongeval --> Lange revalidatie tegemoet...Ervaringen/ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:51

Een merrie van bij ons op stal heeft een kleine maand geleden een zwaar ongeval gehad met de koets! (Waaraan ze zelf helemaal niets aan kon doen!!)
In ieder geval, de opgelopen schade viel toen nogal mee -> Vooral een paar oppervlakkige wondjes maar vanachter langs 1 kant wél zwaar mankend en dus kreupel.
Veearts er direct bijgehaald en onmiddelijk begonnen met antibiotica, verzorgen etc.
Nu, anderhalve week à 2 weken later is 't bergaf gegaan. Meer diepe wonden kwamen ineens aan 't licht en zelfs zo erg dat ze nu vanachter aan het niet-mankende been een gapende vleeswonde heeft aan de buitenkant van haar been!!
Een bacterie was dus resistent geworden voor de antibiotica en ze heeft er een infectie op gekregen met als resultaat dat beide benen zwaar kreupel zijn vanachter!!
Veearts heeft raad gegeven ze andere antibiotica te geven, pijnstillers en 3x-daags de wonde met isobetadine verzorgen.
Omdat we enkele dagen terug nu ook aan de binnenkant kale plekken begonnen waar te nemen, opnieuw de veearts laten komen en nu blijkt dat ook daar een vleeswonde door zal komen op 'tzelfde been! Haar been zal dus praktisch langs achter aan 1 stuk helemaal weggevreten zijn!!!
Het zal natuurlijk een enorme lange revalidatie vragen en we mogen haar zo'n 15min. per dag laten grazen aan de hand !! (want anders is 't voor haar natuurlijk ook niet te doen!)
Ik heb enorm veel medelijden met haar want ze heeft het natuurlijk echt wel moeilijk!!
Gelukkig is ze wel n enorme doorzetter en is t een paardje met veel karakter! Ach gut
Ze is nog maar 4 jaar en dus moeten we er helemaal terug van nul mee beginnen, maar dat is niet mijn grootste zorg, maar ik denk dat ik zo'n osteopaat wil laten komen(nadat alles hopelijk terug genezen is) want ik vermoed dat ze wel helemaal moet vastzitten nu en wel wat blokkades zal hebben?!
Maar ik zou graag nog wat tips hebben of mensen die eenzelfde ervaring hebben meegemaakt, en wat jullie toen hebben gedaan en hoe de revalidatie bij jullie paard is verlopen?
Alvast bedankt!
Groetjes,Evelien

potverdikkie

Re: Zwaar ongeval --> Lange revalidatie tegemoet...Ervaringen/ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:56

poeh, wat een verhaal. Ik zou het niet weten, maar ik wil jullie wel alle wijsheid en sterkte toewensen!! En een knuffel aan het paard!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:25

wat raar dat als er een da bij is geweest hij niet de andere wonden heeft opgemerkt en jullie ook niet? weten jullie zeker dat er geen nieuwe wondjes door wat dan ook zijn ontstaan?

eflien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:10

@ikenindi : Het is doordat een bacterie resistent werd voor de antibiotica, het zeer langzaamaan begon uit te breiden! Het is begonnen in de sokken en zo stilaan omhooggekomen.
We hadden natuurlijk dus echt een volledige check-up gedaan (ook in de sokken) maar de wond is er pas zo'n 2-tal weken later pas langzaam gekomen...
Als 't er direct had geweest, hadden we 't zeker kunnen opmerken maar dat was nu niet zo snel aangezien het er pas later was.
Dusja, weeral n opdoffer!!
Maar sinds gisteren gaat 't gelukkig al een héél klein beetje beter, de wonde ziet er al béétje beter uit!!!

coach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:34

Hallo Eflien,

Wat een verschrikkelijke ervaring! Ik hoop voor jou op een voorspoedig herstel. Ik heb (helaas) ervaring met trauma's die erger uitpakken naarmate de tijd wat verder komt.
Een paardenlichaam reageert op de gevolgen van het ongeluk door in een soort stress toestand te geraken. Paarden (mensen ook trouwens) maken dan een hormoon aan wat ze helpt het ongeluk te overleven, cortisol om precies te zijn. Als de hoeveelheid cortisol hoog is heeft dat een enorme invloed op de stofwisseling van je paard. Doordat in die stofwisseling veranderingen optreden kan het inderdaad voorkomen dat een bacterie resistent reageert op anti-biotica terwijl de bacterie daar onder normale omstandiheden wel op gereageerd zou hebben.
Gelukkig schrijf je gisteren dat de wonde er al iets beter uitziet. Dat betekend dat herstel ingezet is en daar kun je wat mee. Heb je ervaring met honingzalf? in nederland is L-mesitran te koop en daar krijg je zelfs de meest vervelende, diepe wonden netjes en zonder overmatig littekenweefsel mee dicht. Is misschien een goede aanvulling op je huidige behandeling van de merrie.
Als de wonden straks genezen zijn dan is er een kans dat je zult merken in de revalidatie dat ze sloom blijft, en dat ze eigenlijk niet opnieuw de spieren aanmaakt. Dan is het heel goed mogelijk dat jouw paardje nog wat veel cortisonen in haar bloed heeft, eigenlijk blijft haar lichaam als het ware in 'shock' toestand, terwijl ze toch hersteld is.
Mocht je tegen dit probleem oplopen dan meldt je je maar gerust. Er zijn goede oefeningen beschikbaar waardoor je je paardje terug kunt halen uit haar stress-reactie. Het kan door oefeningen toe te passen, zonder gebruik van medicijnen.
Zover ben je nog niet en hopelijk is het ook helemaal niet nodig. Ik duim voor het herstel van jouw merrie zonder rest-verschijnselen.

eflien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 18:52

@Coach : Bedankt voor je reactie! Er staan zeker goede raadgevingen en tips bij! Ik zal 'ns achter die honingzalf vragen. Gelukkig is de wond tegenover vorige week al 'n stuk beter aan het genezen dus dat gaat wel de goede kant uit.
Als ik tegen het vermelde probleem oploop zal ik de oefeningetjes wel vragen al hoop ik natuurlijk dat ik dat niet zal moeten doen Knipoog
Ik hoop dat alles echt terug goed komt maar zover zijn we bijlange nog niet..We zien wel!
Alvast bedankt!