Naar een osteopaat of naar een fysiotherapeut?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasense

Naar een osteopaat of naar een fysiotherapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:25

Ik wil graag weten wat jullie me zouden aanraden. Osteopaat of fysio.

Mijn pony is voor een half jaar geleden voor het eerst onregelmatig. Alleen in draf en vooral in de overgang van draf naar stap. Hij heeft moeite met buiging maken.
Ook bij het opleggen van zadel schopte hij.

na bezoek dierenarts bleek dat het zadel niet goed was, dat hij last had van zijn rug en daardoor ook kreupel werd aan voorbeen.
Oplossing: 6 weken niet rijden. 2 weken stil en daarna rustig opbouwen met longeren. en ander zadel.
Maar het probleem was niet opgelost. De dierenarts vond dat ik de pony meer in de bespiering moest hebben( vooral rug) dus juist veel rijden. Doordat ik dit niet een goed idee vond, al zie ik de onliggende gedachte wel maar de pony heeft pijn.

Ik ben zelf naar een fysiotheapeut gegaan. conclusie:
Niet oprijden, zorgen dat hij beter in de bespiering kwam door veel te longeren, ophoudingen maken, veel stap en galop. Daarnaast rek en strek oefeningen en naast de fiets met hem lopen (rechtgericht heid) Dit laatste lukt niet met mijn paardje, te druk daarvoor maar de rest heb ik gedaan voor 7 weken. Dus niet op gereden!
Ze raadde me aan omdat hij wat was afgevallen om ook eens een tandarts te laten komen.
Dit gedaan, maar het gebid was prima. (inmiddels al weer op zijn oude gewicht)

Nu in totaal 4 maanden er niet of nauwlijks op gereden. Is het nog niet over.....
Ben nu ongeveer 1400,- euro kwijt en ben weer bij het begin, al heb ik wel wat kunnen uitsluiten.

De fysio woont ver weg , dus ik zoek een dicht in de buurt, maar er zijn ook mensen die zeggen voor rugproblemen kun je beter naar een osteopaat.
Wie moet ik kiezen?

SkyMarian

Re: Naar een osteopaat of naar een fysiotherapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:37

Fysiotherapeut die ook osteophaat is?
Ik heb zelf mijn paard in begeleiding bij marielle kamphorst en zij is beide. Het was niet zo dat mijn paard vlot klaar was met behandelen, maar nu ruim 8 maanden verder heb ik een compleet ander dier.

sasense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 20:08

Ja dat zou helemaal goed zijn. Maar heb deze in Drenthe niet gevonden. En gezien mijn kosten die ik al gemaakt heb, zoek ik liever eerst in de buurt. Mischien dat iemand hier nog iemand weet die bijde is?

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:49

kijk anders even op deze pagina http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm
Hier staan alle gediplomeerde osteopaten.

En voor Drenthe zijn dat: Mariëlle KAMPHORST en Martine BURGERS
Deze doen ook fysio.

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:49

ik zou zelf ook eens een osteopaat laten komen, deze kan weer hele andere dingen als alleen een fysiotherapeut.

gr kim

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:19

Wij hebben een osteopaat die ook fysio is. Zij zelf geeft de voorkeur aan het eerste omdat ze dan sneller resultaat heeft van de behandeling.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:54

ik heb er ook een die beide is miranda wilschut van icreo

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:56

Ja idd iemand die beiden doet, daar heb je het meeste baat bij Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:59

Iemand die beiden is is natuurlijk erg makkelijk.

Maar ik zou eerst een osteopaat laten kijken om wervel/gewricht problemen uit te sluiten, en daarna een fysio.

Een fysio kan wel oefeningen doen etc, maar als het bv wervel-gerelateerd is kost het alleen maar geld en heb je er nog weinig aan...

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:18

Osteopathie is kwakzalverij.
Kom je geen stap verder mee.

Als je pony na al die tijd nog altijd kreupel is,
zul je toch naar een serieuze paardenkliniek moeten,
om de achterliggende oorzaak op te sporen.
Pas dan kun je weer verder.
Ik weet dat het duur is,
maar wat je probeert uit te sparen met een osteopaat,
kost je achteraf des te meer.

Rob

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:22

sasense schreef:
Ik wil graag weten wat jullie me zouden aanraden. Osteopaat of fysio.

Mijn pony is voor een half jaar geleden voor het eerst onregelmatig. Alleen in draf en vooral in de overgang van draf naar stap. Hij heeft moeite met buiging maken.
Ook bij het opleggen van zadel schopte hij.

na bezoek dierenarts bleek dat het zadel niet goed was, dat hij last had van zijn rug en daardoor ook kreupel werd aan voorbeen.
Oplossing: 6 weken niet rijden. 2 weken stil en daarna rustig opbouwen met longeren. en ander zadel.
Maar het probleem was niet opgelost. De dierenarts vond dat ik de pony meer in de bespiering moest hebben( vooral rug) dus juist veel rijden. Doordat ik dit niet een goed idee vond, al zie ik de onliggende gedachte wel maar de pony heeft pijn.

Ik ben zelf naar een fysiotheapeut gegaan. conclusie:
Niet oprijden, zorgen dat hij beter in de bespiering kwam door veel te longeren, ophoudingen maken, veel stap en galop. Daarnaast rek en strek oefeningen en naast de fiets met hem lopen (rechtgericht heid) Dit laatste lukt niet met mijn paardje, te druk daarvoor maar de rest heb ik gedaan voor 7 weken. Dus niet op gereden!
Ze raadde me aan omdat hij wat was afgevallen om ook eens een tandarts te laten komen.
Dit gedaan, maar het gebid was prima. (inmiddels al weer op zijn oude gewicht)

Nu in totaal 4 maanden er niet of nauwlijks op gereden. Is het nog niet over.....
Ben nu ongeveer 1400,- euro kwijt en ben weer bij het begin, al heb ik wel wat kunnen uitsluiten.

De fysio woont ver weg , dus ik zoek een dicht in de buurt, maar er zijn ook mensen die zeggen voor rugproblemen kun je beter naar een osteopaat.
Wie moet ik kiezen?

als ik het mag zeggen, geen van tweeën maar leren rechtrichten, heeft je paard veel meer aan en loopt ie meteen niet kreupel meer, krijgt meer zelfvertrouwen en komt goed in zijn vel te zitten.

succes

sasense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:58

In mijn tekst staat: Daarnaast rek en strek oefeningen en naast de fiets met hem lopen (rechtgericht heid) Dit laatste lukt niet met mijn paardje, te druk daarvoor maar de rest heb ik gedaan voor 7 weken. Dus niet op gereden!

Ik bedoel niet mee te zeggen dat ik het te druk heb, maar mijn pony ( arabiertje) is veel te pittig om naast te fiets te hebben.
Ik heb wel wat gelopen ernaast.

Even een update:
De opeapaat martine en haar collega zijn volgeboekt tot aug. sept. Als ik dan pas in behandeling ga, dan weet ik zeker dat ik de hele zomer niet kan rijden.

Ik heb nu iemand uit de buurt gevraagd om te komen, alleen fysio. Nu maar even afwachten.

Maar leren rechtrichten? Zonder dat je rijdt en zonder dat je de fiets gebruikt? Ideen tips?

sasense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:02

RobvdPK schreef:

Ik weet dat het duur is,

Rob

Ik ben naar een serieuse paardenkliniek gegaan, en na behandeling voor zijn kreupelheid hebben ze hem goed gekeurd. Door rijden was het advies. Spier opbouw,
Maar als ik zie dat hij steeds meer pijn heeft bij het rijden. Zijn rug weg drukt dan kan ik niet verder rijden! Naar mijn gevoel is de DA al gepaseert station!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:34

RobvdPK schreef:

Ik weet dat het duur is,

Rob

Hier wil ik toch even op reageren: ik heb een paardje waar ik 2 jaar mee aan
het slepen ben geweest van DA naar DA en de conclusie was dat er niks meer aan te
doen was, maar....door behandeling van een osteopaat en iemand die haar rijdt (rechtrichten) is
dit paard weer bijna helemaal zuiver geworden. Oké bijna, het laatste stukje wordt nog aan
gewerkt. Maar als ik eerder met deze manier van behandelen en rijden in aanraking was
gekomen dan had ik aardig wat geld aan DA-kosten kunnen uitsparen.
Hier wil ik mee zeggen dat een DA niet altijd de oplossing is en jouw post dus
nogal kort door de bocht is Knipoog

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:28

Mijn paard gebruikte zijn achterhand niet goed. Spieren moesten worden opgebouwd, maar met rijden werd het niet beter (ik ben geen geweldige ruiter).
Sportmassage (3 sessies) om problemen met spieren uit te sluiten (en gewoon eens algeheel onderhoud). Redelijk losse bespiering, alleen vrij veel spanning bij de schouder.
Kosten 145,- (exclusief voorrijkosten)

Zadelpasser laten komen (eigenlijk voor een ander zadel), maar zij stuurde me direct door naar de osteopaat. Te scheve bespiering bij de schoft.
Mijn paard kreupelde trouwens (nog) niet.

Wachttijd was 3 weken, en in de tussentijd is de fysiotherapeute 2x geweest om het paard losser te maken en om oefeningen voor te schrijven (longeren met bijzet, veel overgangen, actief gebruik van achterhand). Zij vond dat het paard niet overdreven slecht uitzag, maar hij was wel wat stijf in het bekken.
Kosten: 2x 35,- (geen voorrijkosten, ze staat met haar paard op dezelfde pensionstalling)

Na 2 weken longeren (ca. 4x per week) kwam de osteopaat. Hij heeft enkele blokkades in de rug verwijderd tijdens de eerste sessie.
Oefenschema zag er als volgt uit. Week 1: stappen aan de hand (30 minuten, 2x per dag). Week 2: longeren (roundpen) zonder bijzet, opbouwen van 10 naar 20 minuten. Week 3: rijden zonder zadel, of minstens zonder beugels.
In de tweede sessie heeft hij blokkades bij 2 halswervels en in de schouder losgemaakt. Na 3 maanden komt hij nog een keer terug voor de derde sessie.
Kosten: 100,- en 85,- (hij komt uit Rotterdam en moest naar Weert, hij werd aangeraden door de zadelpasser)

Bespiering moet nu verder opgebouwd worden, longeren met dubbele longe, over balkjes draven, achterwaarts en zijwaarts.
Zijwaarts en schouder binnenwaarts oefen ik aan de hand. Rechtrichten kan ook zonder dat je in het zadel zit.
Wellicht vind je tips bij de longeertopics / werken aan de hand.

Pas als ik vind dat hij er weer op en top uitziet, gaat het zadel er weer op.
(Met uitzondering van mijn vriend, die heel af en toe een buitenritje met hem maakt, om hem fris tussen de oren te houden).

Fysio of Osteo?

Ik geloof dat fysio vooral goed is voor het revalidatietraject: welke oefeningen om gericht spieren te trainen.
En osteo meer voor het weghalen van blokkades.
Sportmassage als onderhoud van je paard, losse spieren, voorkomen van grotere problemen.

Wij waren al een half jaar aan het trainen op spieropbouw, zonder resultaat.
Maar pas sinds de osteopaat is geweest, bouwen de spieren echt op, met simpel longeerwerk zonder bijzet.
Als er echt een blokkade zit, kan je die niet negeren.

Als ik weer zou moeten kiezen?
1. osteo om blokkades op te sporen en weg te halen (werken vaak samen met DA, fysio, tandartsen en masseurs)
2. fysio voor het revalidatietraject (als dat nodig is)
3. (sport)massage om te boel bioj te houden, los te houden, in de gaten te houden (masseren kan je leren, dan kost het je verder niks)

NB: Osteopaat valt onder alternatieve geneeswijzen. Mijn DA stond daar trouwens niet afwijzend tegenover.
Als er problemen waren met gangwerk, onregelmatigheid, etc, raadde hij ook wel een osteopaat aan.

Succes met het maken van je keuze.

Edit: kromme zinnen en een paar details

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:47

Voordat je wie ook inschakelt is het wel belangrijk om te weten wat er aan de hand is. Een fysiotherapeut stelt geen diagnose, hij doet wel ahw een “screening” of jouw probleem binnen zijn werkgebied valt (dat is bij mensen net zo)

Als je probleem niet over is na de fysiotherapie, zou ik zelf wel willen uitsluiten dat er in het lichaam niet meer aan de hand is. En als je pony verder gezond is zul je hem ook op de juiste manier moeten trainen om hem helemaal goed te krijgen. Ik zou iemand zoeken die zowel verstand heeft van anatomie als een goede kijk op het rijden en die jou daarmee kan helpen.

ostheopathie ben ik zelf niet wild van, al sta ik niet negatief tegen alle alternatieve geneeswijzen.

sasense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:14

dank je jazzit, voor het lange verhaal. Ik begrijp en hoor overal dat er veel meer mensen met dit probleem zitten.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkeling. Vanmiddag komt de fysio. En morgen komt er iemand die rijtechnisch heel veel ervaring heeft met paarden die rugproblemen hebben.

evaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:55

mijn pony galoppeert heel hard onder het zadel. aan de longe is er echter niets aan de hand...
ik krijg vrijdag een osteopaat op bezoek. toen ik haar belde vertelde ze dat ze buiten de behandling om ook het zadel controleert, dus het is niet puur 'kraken'. hoe dat verder gaat weet ik vrijdag pas...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:07

RobvdPK schreef:

Rob

Oneens. Mijn verzorgpony beet altijd bij het opzadelen, maar nadat ze behandeld is door een osteopaat is het haast het ander paard. Nooit meer boze blikken met oren in de nek bij het opzadelen, maar een paard dat geduldig blijft wachten tot ik klaar ben. Hulde voor de osteopaat Haha!

Voor problemen in de rug zou ik de osteopaat gewoon laten komen. Niets geen kwakzalverij, ik zie de verbetering met eigen ogen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:12

Combi osteo/fysio. Je kan geen rechte bespiering krijgen als de wervelkolom geblokkeerd is ergens. Paard zal hoe dan ook altijd ergens compenseren. En dus wederom scheef bespierd worden.

Technisch hoogstaande ruiters zullen een blokkade opmerken en eruit kunnen rijden. Voor de overige 99% van de ruiters bestaan er gelukkig genoeg andere opties.