Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
sasense schreef:Ik wil graag weten wat jullie me zouden aanraden. Osteopaat of fysio.
Mijn pony is voor een half jaar geleden voor het eerst onregelmatig. Alleen in draf en vooral in de overgang van draf naar stap. Hij heeft moeite met buiging maken.
Ook bij het opleggen van zadel schopte hij.
na bezoek dierenarts bleek dat het zadel niet goed was, dat hij last had van zijn rug en daardoor ook kreupel werd aan voorbeen.
Oplossing: 6 weken niet rijden. 2 weken stil en daarna rustig opbouwen met longeren. en ander zadel.
Maar het probleem was niet opgelost. De dierenarts vond dat ik de pony meer in de bespiering moest hebben( vooral rug) dus juist veel rijden. Doordat ik dit niet een goed idee vond, al zie ik de onliggende gedachte wel maar de pony heeft pijn.
Ik ben zelf naar een fysiotheapeut gegaan. conclusie:
Niet oprijden, zorgen dat hij beter in de bespiering kwam door veel te longeren, ophoudingen maken, veel stap en galop. Daarnaast rek en strek oefeningen en naast de fiets met hem lopen (rechtgericht heid) Dit laatste lukt niet met mijn paardje, te druk daarvoor maar de rest heb ik gedaan voor 7 weken. Dus niet op gereden!
Ze raadde me aan omdat hij wat was afgevallen om ook eens een tandarts te laten komen.
Dit gedaan, maar het gebid was prima. (inmiddels al weer op zijn oude gewicht)
Nu in totaal 4 maanden er niet of nauwlijks op gereden. Is het nog niet over.....
Ben nu ongeveer 1400,- euro kwijt en ben weer bij het begin, al heb ik wel wat kunnen uitsluiten.
De fysio woont ver weg , dus ik zoek een dicht in de buurt, maar er zijn ook mensen die zeggen voor rugproblemen kun je beter naar een osteopaat.
Wie moet ik kiezen?
RobvdPK schreef:Osteopathie is kwakzalverij.
Kom je geen stap verder mee.
Als je pony na al die tijd nog altijd kreupel is,
zul je toch naar een serieuze paardenkliniek moeten,
om de achterliggende oorzaak op te sporen.
Pas dan kun je weer verder.
Ik weet dat het duur is,
maar wat je probeert uit te sparen met een osteopaat,
kost je achteraf des te meer.
Rob
Als je pony na al die tijd nog altijd kreupel is,
zul je toch naar een serieuze paardenkliniek moeten,
om de achterliggende oorzaak op te sporen.
Pas dan kun je weer verder.
Ik weet dat het duur is,
maar wat je probeert uit te sparen met een osteopaat,
kost je achteraf des te meer.
Rob

Rob