paard eet brokken niet/slecht op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

massiemas

paard eet brokken niet/slecht op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:51

Mijn merrie van 4 is niet echt een gulzige eter en ik ben op zoek naar tips/advies om haar wat beter te laten eten.
Wat info: merrie van 4 jaar, 1.65m, ranke bouw. Ik rij haar zo'n 4 keer in de week best afwisselend, van een serieuze normale training tot een lekkere buitenrit, pak net in de weekenden de wedstrijden op en verder loopt ze wanneer mogelijk in de wei.
Hooi (zowel kuil als gewoon) eet ze prima, ze loopt bij mooi weer ook in de wei en is gek op gras.
Ze krijgt 2 kilo onderhoudsbrok met wat muesli erdoorheen per dag ('s ochtends 1 en 's avonds 1, door pensionstaleigenaar), daarnaast voer ik haar zelf normaalgesproken 1 a 1,5 kilo Pavo Energy Control gemengd met Nature's Best muesli. En na het rijden wordt ze nog verwend met wortels/appels/brood. Wormenkuur krijgt ze gewoon op tijd, de uitgebreide (naam kwijt), tandarts is vorig jaar geweest, wisselen zou geen problemen moeten geven en vanwege dr eetgedrag lijkt het me niet dat het aan dr tanden ligt.

Het probleem is dat ze vaak haar brokken niet op eet. De ene keer eet ze de stalbrok niet, de andere keer laat ze onze eigen brok staan. Of ze eet beide niet, of alleen wat muesli, etc...
Ze heeft de brok wel nodig, is aan het groeien en mag wel wat meer kont hebben, daarnaast moet ze iets harder werken nu dus de energie en kracht van onze brok kan ze wel gebruiken. Maar dan moet ze het wel eten Clown
Ze heeft soms wel enkele dagen/periodes dat ze ineens goed gulzig is en alles zo opheeft, maar dit duurt vaak niet lang. Wanneer er gevoerd wordt is ze ook altijd rustig, brokken kijkt ze niet echt naar, ze wacht rustig af tot het hooi eraan komt.

Hoe kan ik haar gulziger krijgen? Ze krijgt echt niet heel veel, het is verdeeld over de dag en het is ook nog vrij afwisselend.
Poeder met vitamine of tegen verkoudheid (is nog wel eens wat snotterig) krijg ik helemaal niet binnen, dan laat ze sowieso dr brokken staan. Slobber heeft ze vanavond voor het eerst gehad, het gaat naar binnen maar niet van harte..

Een stalgenootje zei appelstroop over de brok, of eieren over de brok voor de fitheid.. iemand ervaringen daarmee?
Kom maar op met de tips! Knipoog

Het paard in kwestie Knipoog
Afbeelding

giotto

Re: paard eet brokken niet/slecht op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:15

Ze is misschien aan het wisselen?

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 13:54

mm lijkt me sterk want dit doet ze al n maand of 2/3, ze eet gewoon erg wisselend, soms is ze gulzig en is t zo op, meestal blijft de brok zo 1a2 dagen in dr bak liggen. Denk dat ze gewoon kieskeurig is en niet altijd zin heeft, maar op deze manier krijgt ze niet genoeg krachtvoer binnen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:13

Misschien eens laten onderzoeken op maagzweren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:26

massiemas schreef:
mm lijkt me sterk want dit doet ze al n maand of 2/3, ze eet gewoon erg wisselend, soms is ze gulzig en is t zo op, meestal blijft de brok zo 1a2 dagen in dr bak liggen. Denk dat ze gewoon kieskeurig is en niet altijd zin heeft, maar op deze manier krijgt ze niet genoeg krachtvoer binnen.

lijkt je dat sterk een paard wisselt tot hun 5de en ieder jaar krijgen ze nieuwe kiezen
en tanden
dit lijkt me niet omdat de merrie geen zin heeft om te eten of omdat ze kieskeurig is
ik zou niet je neus in de wind steken, en gewoon haar gebit laten controleren door een
erkende tandarts (dus geen dieren arts)toen ik mijn paard kreeg heb ik een tandarts laten komen
waarbij ik zelf de achterste tanden eens mocht voelen Bloos nou dat heb ik geweten hier komt ieder jaar een tandarts
die haken waren zo scherp dat leken wel vijlen en zijn hele mond lag van binnen open (wangen)

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:31

Mijn merrie eet ook niet altijd. Die wil bijvoorbeeld ook niet de muesli door het brok heen, maar apart, dan eet ze het wel op. Tijdens de hengstigheid laat ze soms alles liggen. Die van mij is volgens mij erg kieskeurig

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:10

@ onley: er is vorig jaar rond september een erkende paardentandarts langsgeweest. Heeft 1 of 2 wolfstandjes eruitgehaald, verder had ze niets geen haken etc. Ze had toen de eerste keer wisselen gehad, heb gevraagd of ik hem na n halfjaartje nog moest bellen wanneer ze weer ongeveer zou wisselen, maar dit leek hem niet nodig.
Tandarts is er dus bijgeweest en aangezien ze met rijden niet stugger aanvoelt aan een kant en dr brokken wel eet alleen met mate, lijkt me niet dat het probleem in dr gebit ligt.
@ anouksem, dat zou het ook wel kunnen zijn, ze is nog wel eens hengstig en merk er niets aan behalve dat ze dr staart schuurt, maar het minder eten zou daar ook wel door kunnen komen!

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:13

@mrietjesueel: maagzweren, heb je daar misschien wat meer info/uitleg over? Zijn er nog andere dingen waaraan ik maagzweren zou kunnen herkennen?

AnoukSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:23

Ja en verder is die van mij ook kieskeurig, eet de brokjes tussen de muesli uit en als het haar niet bevalt dan eet ze niet. Dan eet ze alleen maar hooi. Is er ook verandering van bijvoorbeeld ander kuil/hooi of staat ze meer buiten? Nu die van mij op de wei staat, heeft ze veel minder zin in ander eten, zit ze echt vol van. En als ik natter kuil had, zat ze ook sneller vol.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:27

Symptomen van maagzweren zijn meestal maar vaag: koliekerig na voerbeurt, magerder worden, minder energie, sjacherijnig, doffe vacht, van dat soort dingen. Kan alleen met zekerheid worden vastgesteld door endoscopie.
Krachtvoer werkt verzurend, omdat ze er minder op kauwen en omdat het een hoger drogestofpercentage heeft en dus minder snel de maag passeert. Misschien dat ze na een krachtvoerbeurt maagpijn krijgt en er daarom minder graag van eet.

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:30

Misschien moet je de tandarts is laten komen?! Tong uitsteken

xx

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:34

Mrietjesueel schreef:
Symptomen van maagzweren zijn meestal maar vaag: koliekerig na voerbeurt, magerder worden, minder energie, sjacherijnig, doffe vacht, van dat soort dingen. Kan alleen met zekerheid worden vastgesteld door endoscopie.
Krachtvoer werkt verzurend, omdat ze er minder op kauwen en omdat het een hoger drogestofpercentage heeft en dus minder snel de maag passeert. Misschien dat ze na een krachtvoerbeurt maagpijn krijgt en er daarom minder graag van eet.

ik zou ook eens laten nakijken op maagzweren Ja
zeker niet te lang wachten want dan krijg je pas écht problemen..
bij mijn paard sleepte het al een tijdje aan en dan moesten wa medicatie geven van de DA omdat hij ook dacht aan maagzweren, hij had er alleen niet bij gezegd dat ze dan geen krachtvoer mogen Sigaar
nu zit ik dus met een paard dat heel veel maagzweren heeft die op bloeden staan.
dus naar de kliniek zou ik zeggen, het kost niet overdreven veel, althans in België niet Knipoog
succes ermee

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:41

Ik zou ook eerst de maag na laten kijken. Als je zeker weet dat het niets medisch is, heb je misschien gewoon een moeilijke eter. In dat geval:

Misschien een ander merk brok proberen? Sommige paarden willen niet dag in dag uit hetzelfde eten. Stalgenootje moet om het half jaar wisselen van merk omdat haar paard dan in hongerstaking gaat. Of een brok met grotere of kleinere korrel.

Eieren over het voer: niet doen. Je geeft dan een dierlijk product aan een planteneter, en het voegt niets toe (behalve dat je paard extra winden gaat laten Tong uitsteken ).