Die spieren komen maar niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Die spieren komen maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 19:38

Ik heb een bijna 6 jarige draver ruin die maar niet voller wil worden. Hij krijgt sportbrokken, muesli, hooi, kuil en staat elke dag op de wei. Ik heb hem gekocht met nog wat "dravers" spieren eraan maar die zijn inmiddels wel weg. Hij ziet er verder gezond uit (zie bijvoorbeeld topic in mijn onderschrift) Maar hij wordt maar hij bouwt maar geen vetreserves op die om gezet kunnen worden in spieren

Hij is gezond dus niet echt een groot probleem ofzo. Maar wat ik merk is dat hij zijn kleine spieren snel over belast omdat er gewoon geen extra reserve is. Ik rij hem ongeveer 4 keer in de week. Wat eigenlijk bedoeld is om spieren te kweken maar hij lijkt alleen maar het vet te verbranden. Hier door toont hij snel weer iel en erg jong (beetje tweejarige idee Nors opkijken )

Ik ben misschien wat ongeduldig maar wil toch eens van mensen weten die er meer ervaring mee hebben. Ik wil ook niet echt heel veel meer van bovenstaande voeren. Misschien weet iemand een voedingssupplement of voeding die hem wat voller kan maken zonder dat hij meteen zich helemaal klem eet.

ellepel

Re: Die spieren komen maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:10

heb je een recente foto?

en hoe ontworm je.in elk geval inbeperkt hooi geven wil nog wel es helpen,

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:49

MInder krachtvoer en meer ruwvoer geven. Verder helpt subli e.m. wel om wat dikker te maken. Spieren zijn verder alleen maar te krijgen door te trainen, ben ik bang Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:57

Spieren kan je niet door voer aanmaken, maar alleen door goede training. Jij wil van je harddraver een dressuurpaard (?) maken en dat gaat niet even in een paar weken en zelfs niet in een paar maanden. Goede training, met hulp van iemand die weet hoe het moet, is denk ik de beste oplossing. Je verteld er trouwens niet bij hoelang je je draver al hebt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:03

Mwoah, met een paar maanden werk moet je al wel wat gaan zien hoor. Maar de ene draver is de ander eniet. Die van mij kan zo een spierbundeltje worden als ik even train, maar als ik me niet vergis is Orangiste een franse, die zijn nou eenmaal wat bonkiger. Daar train je niets aan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:07

En waar lees jij dan dat ze hem al een paar maanden aan het trainen is?????

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:12

aerdenhout1 schreef:
En waar lees jij dan dat ze hem al een paar maanden aan het trainen is?????

Citaat:
Ik heb Orangiste nu een klein half jaar en we hebben het sinds kort weer een goed opgepakt met Meneer de 5-jarige Puber. (hij heeft een aantal maanden nodig gehad om z'n draai te vinden in zijn nieuwe leventje dus heeft de eerste maanden rust gekregen om te wennen) Maar nu meneer gewend is en praatjes begint te krijgen was het tijd om aan het werk te gaan.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:14

uit dat stukje haal ik uit dat ze hem een paar maanden heeft en sinds kort aan het trainen is niet dat ze al die maanden al aan het trainen is

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:18

wendybz zegt een paar maanden en dat klopt toch ook? als hij er nu 6 maanden is en de eerste maanden heeft kunnen wennen (bijv. 3 maanden), dan is ze nu toch ook al een maand of 3 aan het trainen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:20

Oke...laat op de avond..niet aangeklikt, dus niet gezien.
Dan nog blijf ik bij mijn verhaal, dat het niet binnen een paar maanden is op te lossen. Zoek hulp, want draver spieren omzetten in dressuur spieren is een moeilijk verhaal.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:20

Daar zijn ze ook niet echt op gebouwd lijkt me..?

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:21

ja er staat :
Maar nu meneer gewend is en praatjes begint te krijgen was het tijd om aan het werk te gaan.
dat lijkt me niet een zin die je zo plaatst als je al een tijd bezig bent. dan zeg je bevoorbeeld "Toen meneer gewend is en praatjes begon te krijgen was het tijd om aan het werk te gaan"

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:26

Een draver kan wel degelijk omgetraind worden tot een dressuur paard. Verwacht natuurlijk geen Z dressuur, dat zijn er maar enkele die dat halen. maar de B en de L zou moeten kunnen. Springen kunnen ze meestal wel heel goed en ook endurace zijn ze heel geschikt voor.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:34

dyaco schreef:
ja er staat :
Maar nu meneer gewend is en praatjes begint te krijgen was het tijd om aan het werk te gaan.
dat lijkt me niet een zin die je zo plaatst als je al een tijd bezig bent. dan zeg je bevoorbeeld "Toen meneer gewend is en praatjes begon te krijgen was het tijd om aan het werk te gaan"

ach, tja ik weet het ook niet Nagelbijten / Gniffelen anders wachten we maar even op een reactie van de TS waarin staat hoelang ze nu al bezig is met haar draver Nagelbijten / Gniffelen

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:27

goed idee ! Vork

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:08

Sorry het was koninginnenacht dus was er niet meer. Vandaar een wat late reactie. Bloos

Ik ben nu vier maanden echt met Orie onder het zadel bezig. Eerder genoemd stukje kwam uit een ander topic van alweer bijna een maand geleden.

Ik verwacht ook helemaal niet dat mijn draver uitgroeid tot een zwaar gespierd dressuurpaard. (daarvoor koop ik geen draver. eerlijk is eerlijk) Waar mij het om gaat is dat elk grammetje die hij aankomt door voeding hij meteen verbrand in de weide of tijdens het werk maar deze niet echt om zet in spiermassa. Nu weet ik alleen wel dat er voor spieropbouw er toch een laagje vet moet komen. Uiteraard weet ik dat door training spieren komen en daar zijn wij ook echt wel mee bezig. Maar ik vind het nogal lang duren voordat ik echt verschil zie. Je zou toch denken dat door rijden/longeren/wandelen/bosritten dat er toch spierontwikkeling zichtbaar moet zijn. Voer ik misschien verkeerd/duurt het gewoon zo lang/misschien toch te veel beweging? Kortom hoe zouden jullie dit aanpakken of hebben jullie dit aangepakt

Even nog voor de duidelijkheid ik bedoel dan ook geen zwaar gespierde hals/achterhand ala Okidoki/Salinero mee. Maar gewoon "recreatief" aangereden spiertjes op de juiste plaatsen. Pling

Ik hoop dat mijn intentie wat duidelijker is geworden Tong uitsteken

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:11

De foto's uit mijn topic in mijn onderschrift zijn alweer van een maand geleden waarin hij nog weer wat volelr was. Een paar lekkere lange bosritten verder en werk in de bak zijn de ribbetje toch alweer zichtbaar en op de foto ziet hij er wat gespierder uit dan dat hij nu is. (beetje bedrog op de foto)

Oja en het ontwormen gebeurt hier op stal altijd keurig op tijd en er wordt regelmatig gekeken of er van kuur veranderd moet worden ofzo. Hij heeft ook geen wormen op dit moment of gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:25

De meeste mensen denken snel dat een paard bonkig is omdat jullie zo aan vette paarden gewend zijn, maar feitelijk is bonkigheid helemaal niet zo slecht en zegt ook weinig over spieropbouw of functie. Een draver of renpaard in training is pezig en zeer goed in conditie en geen zwak dier, ondanks het geringe lichaamsvolume. Natuurlijk zijn de spieren aangepast aan bepaald werke en moeten er andere spieren aan het werk gezet worden als het werk veranderd en dit kan in het begin wat problemen geven (vermoeidheid).
Als je aan "bodybuilding" wilt doen, moet dat via gerichte (dressuur)training, plus gewoon onderhoudstraining (buitenrijden bv) en intervaltraining. Ook balkjes lopen kan goed helpen.
Het werk moet goed gedoseerd, want bij te zwaar werk, verbrand een paard natuurlijk meer.

Je paard is groot, en elke kilo die verdeeld op zo´n groote aankomt, verdwijnt praktisch in het niets. Het kan lang duren voordat paarden aankomen.
Overigens zijn maismeel, maisvlokken en geweekte suikerbietenpulp bekende dikmakers, die ook nog voor een mooie glans zorgen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:45

Kijk Lustiana dara heb ik wat aan!

Het zou wel goed kunnen dat ik een beetje vertekend beeld heb van een "gezond" gedosseerd paard. Er staan bij ons op stal toch wel behoorlijk wat paarden die te dik zijn. Ondanks dat ik dat wel weet is misschien het verschil met Orie toch wel meer dan het eigelijk is.

Voor mijn eigen gevoel heb ik het idee dat Orie kwetsbaar is omdat hij minder volume heeft. Misschien onterecht maar als ik die brede "tanken" met Orie zie spelen hou ik soms mijn hart vast. Ik probeer nooit te veel met hem te doen omdat hij één keer een spier in zijn achterhand overbelast heeft gehad na een bosrit van twee uur. We hadden toch veel gestapt en relatief weinig gedraaft maar na een aantal heuveltjes op en en af was het die week erna meteen stijf. Iets te enthousiast geweest dus en van geleerd.

Ik zal eens een zak maisvlokken/meel halen om er eens voorzichtig bij te voeren in combinatie met de muesli die hij 's avond krijgt. Ik zal tevens eens wat balkjes in de bak leggen. Lijkt me een leuke training voor hem (en zijn achterhand Tong uitsteken )