Hoefrot?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Hoefrot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 15:30

Hallo, ik heb even een vraagje over hoefrot. Een shetlander die bij een vriendin van mij staat gestalt had dat namelijk gekregen als gevolg dat de hoeven te weinig.. ofja eigenlijk nooit werden uitgekrabt. Niet haar schuld, eigenaar (een oude man) deed dat nooit.
Ik weet wel zo'n beetje wat hoefrot is, het woord zegt het eigenlijk al. Het rot gewoon een beetje aan de onderkant en het stinkt verschrikkelijk.
Maar, nou krabte ik gister de hoeven uit van mijn paard. En dat doe ik niet dagelijks, ik weet het, moet ik eigenlijk wel doen maar daar gaan we het nu even niet overhebben. Maar toen ik ze gister dus uitkrabte stonk de hoef rechtsvoor ook behoorlijk! Alhoewel ik er niks aan kon zien, het zag er eigenlijk gewoon normaal uit. Maar het zat nogal vast onder zijn hoef, dat er dus uitgekrabt en toen kwam die lucht. Zou dit (beginnende) hoefrot kunnen zijn?

Even voor de duidelijkheid; ik krab de hoeven van mijn paard zo'n 3/4x uit per week. Hij staat overdags in de wei, en 's nachts op stal. Hij word nog niet bereden want hij word volgende week pas 2 jaar.

Iemand enig idee of het beginnend hoefrot kan zijn? Wat kan ik eraan doen om het eventueel te voorkomen op dit moment. Ik weet dat ik wat vaker de hoeven moet uitkrabben, maar ik ben het hem nog aan het leren dus soms heb ik er geen tijd voor omdat het zolang duurd.

Groetjes Milou

Babeth

Re: Hoefrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:35

Klinkt als rotstraal. Het is waarschijnlijk een ontsteking. Allereerst zo ver mogelijk uit laten snijden door de hoefsmid.
Wat je moet doen is de hoef weken in biotex of dettol. (Dettol wel verdunnen.) Dit ontsmet en kan nooit kwaad. Of er nu wel of niet een ontsteking zit. Doe dit voordat je je paard binnen zet. Na dit een week gedaan te hebben, merk je als het goed is dat de hoef begint te drogen. Dan is het gewoon een kwestie van 2 tot 3x per week hoef&zool hardener erop te doen. (http://www.paardendrogist.nl) of teer. Maar met teer moet je uitkijken. Dat kun je er alleen op doen als de hoef vrij is van rotstraal of een andere ontsteking. Teer sluit namelijk de hoef af als gevolg dat de bacterien lekker door kunnen eten.
Teer en hoef&zool hardener zorgen ervoor dat de zool hard blijft en voorkomt op deze manier rotstraal.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 29-04-08 15:40, in het totaal 3 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:38

Een stinkende voet hoeft niet meteen hoefrot te zijn.
Maak de hoef goed schoon en doe er een dun laagje teer onder of egyptischezalf.
Ik zou voorlopig ook zorgen dat de hoef iedere dag even schoon wordt gemaakt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 15:41

Hmm oke, bedankt voor de tips! Ja uit laten snijden door de hoefsmid zou wel kunnen, maar die is 2 weken geleden nog geweest.
Ow god, als het echt hoefrot blijkt te zijn en ik moet zijn hoeven weken in biotex of dettol.. dan word dat nog wat. Hij kent dat namelijk nog niet, en geloof me; als ik dat moet doen gaat het heeeel lang duren voordat ik ze uiteindelijk (fatsoenlijk) heb geweken. Maar we zien wel, straks krab ik de hoeven sowieso weer uit en kijk ik het eens goed na. Gister was het ook maar ff snel, de stank kan ook zijn dat het gewoon poep is dat al zolang onder de hoeven zit en er helemaal aan vast is gaan zitten. Maar het was wel de bekende lucht van hoefrot.
Bedankt iig voor je tips.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:51

Kijk wel uit dat je niet te diep gaat met uitkrabben. Dan duw je de infectie alleen maar dieper de hoef in. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:33

VSW --> BEH.