Pony met een oude peesblessure?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mezeja

Pony met een oude peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 13:40

Hoi allemaal,

Wij zijn op zoek naar een recreatie pony eventueel voor lichte dressuur.
In onze zoektocht stuitten we op een bijzonder lieve pony met veel potentie en van wie de tweede eigenaar eigenlijk alles had geleerd. De pony reed in het verleden hoge dressuur en heeft toen last gehad van een peesblessure, maar toen de eerste eigenaar 18 werd en de leeftijdsgrens bereikte voor de overgang naar een paard is deze pony verkocht voor de recreatie en lichte dressuur. Van een peesblessure heeft ze nooit meer last gehad.
Die zou weer kunnen opspelen op het moment dat je weer zware dressuurproeven zou gaan rijden.
Dat zijn wij niet van plan.Ze zal meegaan naar de ponyclub en misschien af en toe eens een onderlinge wedstrijd.
Wat denken jullie?

MioEnTia

Re: Pony met een oude peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:15

Ik neem aan dat je hem dus gewoon recreatief gaat rijden en geen officiele wedstrijden. En soms een B proefje op onderlinge wedstrijden. Dan kan het wel denk ik hoor. ( bij ons op stal loopt een pony die ook een peesblessure heeft gehad nu M2 dit was misschien ook een minder erge blessure )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 01:05

Gezien de markt momenteel erg breed is, waarom zou je het risico nemen een pony met een oude blessure te nemen?
De winter staat voor de deur en veel mensen moeten hun paarden opstallen, niet iedereen heeft daarvoor genoeg ruimte en daardoor wil het vooral in deze tijd van het jaar nog wel eens lukken om een echt goede pony of paard voor een billijke prijs te kopen. Ik zou zeggen, oefen nog even geduld en kijk even goed rond!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 05:54

ik heb ook een pony met een peesblesure ,deze heeft hij bij ons zelf opgelopen ,mijn dochter rijd af en toe 1 keer in de paar weken een dresuur proefje dit gaat allemaal prima ,het zware werk kan niet meer ,maar in een goeie bak lukt het prima

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:36

Er zijn zat paarden die een peesblesure hebben gehad en die weer topsport lopen. Vraag is, is het goed hersteld?
Peesscan maken en je weet het.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:45

Als het paard gewoon doorgereden is zal het wel meevallen denk ik.
Ik ken wel iemand die een paard met een oude peesblessure heeft gekocht die daarvoor een tijd niets gedaan had, en dat het paard na een maand kreupel werd en naar de slacht moest.. Dus als er een tijd niets mee gedaan is, zou ik het risico in elk geval niet lopen.

En je moet zeker weten dat je echt geen officiele wedstrijden wilt rijden. Als het heel goed gaat wil je graag wedstrijden rijden lijkt me, en het is echt niet leuk om vantevoren te weten dat je niet hoger dan de l2 kunt. Misschien kan het wel maar dat weet je nooit vantevoren. Als je echt officieel wilt starten zou ik gewoon verder kijken. En nu trouwens ook nog, je kunt beter nog even rond kijken en deze anders misschien een maand op proef nemen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:48

Het vervelende is dat paarden op een peesblessure vaak helemaal niet kreupel zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:53

hoe zijn pezen nu zijn hangt af van hoe ze weer zijn opgebouwd. Mijn paard heeft 4 pees blesures gehad en loopt weer klasse 2 endurance zonder problemen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:59

Als je het een leuke pony vindt, die verder aan jullie eisen/wensen voldoet, zou je de pony moeten laten keuren door de veearts en een peesscan moeten laten maken. Dan kan de veearts beoordelen hoe de pees ervoor staat. Dat kan je van de buitenkant niet zien. Je hebt peesblessures in zoveel verschillende graden met zoveel verschillende soorten schade, al dan niet blijvend. Dat kan alleen de Veearts beoordelen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:39

je zou idd een scan kunnen laten maken voor de zekerheid, en miss kun je er achter komen hoe erg die peesblessure is geweest.
je neemt miss best wel een risico om zo'n pony te kopen, maar aan de andere kant wie weet wat een andere pony allemaal wel niet kan krijgen.
ik zelf een paard die nooit wat had gehad (weet ik zeker want hij is zijn hele leven al van mij) een jaar geleden liep hij opeens kreupel dus heb ik foto's en een scan laten maken, wat bleek: een peesblessure en een afgebroken griffelbeentje, ik heb hem een jaar lang stil gezet en vorige week weer een scan laten maken en ik mag weer aan de gang maar nooit meer op dat niveau.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:43

CherokeeChum schreef:
Er zijn zat paarden die een peesblesure hebben gehad en die weer topsport lopen. Vraag is, is het goed hersteld?
Peesscan maken en je weet het.

Inderdaad helemaal mee eens.

Ik heb een paard gehad dat na hertsel van de blessure, gewoon nog crossen heeft gelopen, zonder probleem.
Hij is nu 20 en springt zelfs nog wedstrijden.

Afhankelijk is het van welke pees, en welk deel van de pees de blessure was.
Laat d pony door een onafhankelijke arts keuren en maak een scan van de pees.
Als dit jullie ideale pony is, zou ik m niet vanwege die pees laten staan.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:52

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad. Daarna weer goed bovenop gekomen en heeft nog jaren hoog in de westernsport gestart. Tot nu toe nog geen last van gehad. Het is nu een jaar of 7 geleden.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:42

We hebben de pony gekocht en het is een geweldig lief dier waar ik veel van kan leren. Soms is het gewoon onzeker omdat je dan niet hoog durft te springen met haar. Het beste is i.d.d. een keer een scan laten maken. Ik spring nu niet veel hoger dan 60 cm uit angst dat er wat zou kunnen gebeuren.
Maar bedankt voor alle tips!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 02:49

Dan zou ik toch echt eerst die scan laten maken. Hoe hoog je springt maakt voor een peesblessure niet zo heel erg veel uit. Springen is springen ...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:29

Nog een tip ,houd je paardje supergoed bij met de hoefsmid en zorg dat hij geen standveranderingen krijgt door te grote interval met bekappen.
Oorzaak nr1 bij peesblessures.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:41

Weet je op welke pees de blessure is geweest?

Als ik jou was zou ik een scan laten maken voor met de pony te gaan springen.

Mijn paard is net genezen van een peesblessure, maar mij is afgeraden om nog met hem te springen omdat het risico te groot was dat er dan weer een blessure zou gaan ontstaan. (evenals rijden in mul zand etc).

Het hangt volgens mij wel af waar het paard geblesseerd is geweest, dressuurmatig staat mij namelijk niets in de weg en sommige paarden mogen wel weer de springsport in, maar ik zou het in jouw geval wel zeker willen weten voordat je wel met een blessure staat en 6 maanden moet stappen.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:46

elke blessure is een andere.
als je de pony echt leuk vind zou ik hem laten keuren door je eigen DA en het probleem voorleggen.
de pees wordt nooit meer las voorheen, maar voor de dingen die je wilt zou het best kunnen dat het heel goed haalbaar is.

er zijn meer paarden die in de sport lopen die peesblessures hebben gehad, dus...