Sinds januarie heb ik een 13 jarige KWPN'er (luchtzuiger).
Bij de verkoop van deze geweldig topper is mij verteld dat ze weinig luchtzoog oftewel alleen bij het eten.
3 dagen nadat ze bij ons op stal stond, begon ze met luchtzuigen. Dus niet alleen tijdens het eten!
Dit werd vrij snel erger, en ik ging me zorgen maken omdat ik met luchtzuigers geen ervaring heb.
En de kans dat luchtzuigers koliek krijgen groot is, van de eigenaaresse heb ik te horen gekregen dat ze bij haar vrijwel nooit koliek ervan gehad heeft. Dus daar maakte ik me ook verder geen zorgen meer voor, maar omdat ik nogal geklaag kreeg van de buren, die waren ook bang dat hun paarden het gingen overnemen. Ben ik een band aan gaan schaffen ook omdat er veel mensen bij mij op stal staan met een luchtzuiger en die hebben allemaal een band gehad bij hun paard, en ze het mij dus ook adverseerde.
Ik kocht een band, en het luchtzuigen op stal kwam niet meer voor, wel merkte ik dat ze het lucht ook regelmatig opboerd. Er waren geen problemen meer tot vandaag ....
Vorige week zaterdag mochten de paarden voor het eerste weer op het land, en Nathalie ging natuurlijk ook.
Ze heeft er de eerste dag hooguit een half uur opgestaan, wat mij nogal normaal leek. 's avonds kwam ik op stal en zette haar in de paddock en ze ging steeds liggen, en dus ben ik met haar gaan stappen, ze heeft toen 3 gemest. Maar ik merkte dat ze wilde gaan liggen en naar haar buik sloeg.
Dus ik wilde toch even de Da laten checken, deze is gekomen en heeft een rectaal onderzoek gedaan en heeft haar daarna een prik gegeven(darmontspanner) volgends de DA was het dus gekomen doordat ze toen wat gas dwars had zitten en dat in combi met gras.
Het was meteen over, en de volgende dag mochten we 10 min gras eten en het zo deze week langzaam weer opbouwen. Dat hebben we gedaan tot gister: toen dacht ik nou vandaag kan ze wel wat langer staan, en zo heeft ze 's avonds weer gas koliek gehad, en is weer de DA erbij geweest.
Deze adverseerde mij weer rustig aan te beginnen met opbouwen.
Maar in de weken voordat ze het land op mocht ben ik begonnen met afvallen omdat ze nog al een buikje had.
Heb haar minder biks gegeven en minder hooi, ook omdat we toevallig deze weken een baal hooi hadden staan die nogal rijk was in combi met gras heb ik haar daar niet heel veel van gegeven.
Maar om nou de volgende keer weer een aanval te voorkomen, wil ik graag jullie advies over wat ik nou moet doen?
Want ik hoor van iedereen dat het dragen van een band heel slecht is maar wat nou al mijn paard al koliek krijgt van gas dat ze binnen krijgt wat ze inslikt in combi met gras? Hoe moet dat dan als ze helemaal geen band om heeft, want dan zuigt ze zich een ongeluk. ?
Ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven?
Groetjes,
Caroline