Wat kan dit zijn? --> Schiefel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyAngel

Wat kan dit zijn? --> Schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:20

Hey,
Ik ging gister mijn pony longeren en ze liep rechtsachter niet helemaal zuiver.. Ze heeft altijd haar achterhand niet goed gebruikt, heel stijf, na een paar maanden longeren is het wel vooruit gegaan maar niet grandioos.. Nu kwam ik na gezoek dus uit op (bol)spat, ze gaat vaak door dr been heen ook alsof ze zich verstapt, en sinds zaterdagavond heeft ze ook een bult bij haar sprong/hak.. Ik weet niet precies of andere paarden dat ook hebben want als ze loopt zie je bij beide benen een paar bulten opkomen maar deze zit er dus ook als ze stil staat en bij haar andere been dus niet.. Me andere pony staat ergens op training dus heb niks om te vergelijken en me andere 2 ponys zitten te dik in het haar..
Herkennen jullie er iets in?
Dit is de foto:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-05-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Annumarie

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:23

Het ziet er uit alsof je pony jeuk heeft (gehad) en aan het gewricht heeft zitten bijten. Daar krijg je iig die rode waas van. Maar wat er dan jeukt?! DA even bellen?

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:29

Geen jeuk of iets gehad dat is daar gewoon haar kleur vacht, ze heeft er verder ook niet tot weinig pijn aan en doet heel normaal behalve dan dat ze iets korter stapt..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:45

Ik herken er wel wat in, maar voordat ik zomaar dingen ga roepen, zou ik als ik jou was ermee naar de DA gaan en een foto laten maken.

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:40

Ik ken er ook wel een paar dingen maar ik zou naar de DA gaan en foto´s laten maken!

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:44

Da is vanochtend gebeld, en komt maandag langs.. Dus zou graag willen weten wat jij er dan in herkent?
Want wij maken ons toch best wel zorgen, er is inmiddels een bult boven bij gekomen en aan haar andere been zie je er nu ook eentje licht opkomen..
Als ze loopt zie je aan beide benen nog steeds 3 bulten opkomen.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:15

piephak misschien?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:17

Een piephak is het niet, dan zit de verdikking op de hak, niet eronder.

Dit ziet eruit als slijtage van de gewrichten.
De bolling die je ziet, en die beweeglijk is (en zacht,indrukbaar) Is overvulling van het spronggewricht.
Bolspat is hard en zit meestal op een andere plek.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:08

Slijtage zou ik wel erg vroeg vinden, ze word eind mei pas 4 en ik longeer haar pas sinds maart en gemiddeld zelfs maar 2 keer in de week, wij vinden het zo raar dat het echt aan beide benen is wat je ziet als ze loopt, maar ja we wachten maandag maar af. ik zal vandaag of morgen weer eens een nieuwe foto maken als ze stilstaat kunnen jullie de 2e bult ook zien die erbij is gekomen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:54

spat is ook een vorm van slijtage wat ook erfelijk kan zijn (heb m'n afstudeerscriptie erover geschreven). Wij wilden ook eens een paard kopen, hij was 3 jaar alleen maar in het land gelopen en ook spat. Ik wil je niet bang maken oid, kan ook iets onschuldigs zijn, maar dus dat je in je achterhoofd houdt dat het eventueel toch wél iets kan zijn in de vorm van slijtage.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 19:15

Het was bij mij ook het eerste wat in me opkwam, dat het spat was, maarja zo toevallig aan beide benen..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:53

Spat kan ook aan beide achterbenen voorkomen. Het is vaak erfelijk aangelegd en een afwijking in de botstructuur.

Dat vocht op die plek, en zeker op deze leeftijd is alles behalve goed.
Oudere paarden hebben het vaak,dan is het normale slijtage.
Maar op die plekken hoort geen vocht te zitten. Gallen op de benen, boven de kogels zijn vaak onschuldig, maar vocht op deze plekken zegt vaak dat er toch echt wel iets mis is.
Ik zou, om alles uit te sluiten, wat foto's laten maken van de spronggewrichten.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:14

Pff kom ik net bij dr heeft ze er een harde bult bij vlak onder haar voorknie..
De bulten op haar rechterbeen zijn kleiner geworden, en links hetzelfde, nog steeds als ze loopt zie je ze aan beide benen..
Maar nu ook voor ey maar die is dus echt hard en pijnlijk denk want als ik er aan kom trekt ze hem terug..
Was het maar vast maandag....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:17

Aan het voorbeen, dat klinkt als een schiefel. Die zijn bikkelhard en vaak wat gevoelig. Maar die zit er dan waarschijnlijk al veel langer,want een schiefel is in het begin zacht, eenmaal hard kun je er niks meer aan doen. Zitten ze niet op de plek waar pezen lopen, dan is dat niet meer dan een schoonheidsfoutje.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:20

Hij zit er echt pas sinds vandaag, heb gister nog al haar benen gecontroleerd..

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:59

Nou dierenarts geweest, voor is indderdaad een schieffel, daardoor is ze waarschijnlijk dat been gaan ontlasten en ging ze rechtsachter niet lekker lopen. Die bulten zijn volgens haar een waai/vlotgal wat met dit warme weer op kan komen zetten. Niks ergs dus volgens haar.

LadyAngel

Re: Wat kan dit zijn? --> Schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 12:27

Iemand ervaring met een schieffel? Volgend de Da kon ze gelijk weer aan het werk, heb dr toen 1 keer gelongeerd en had het idee dat ze er wat gevoeliger op werd toen dus doe op het moment niks met dr..
Dus weet iemand wat nou te doen met een schiefel die er net 2 weken zit?