voedingsadvies gevraagd voor meer uithoudingsvermogen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

voedingsadvies gevraagd voor meer uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:25

Ik geef mijn tinker na het rijden 3/4 schep Pavo Nature best muesli. Bevalt erg goed, maar nu ik meer rij, 4 tot 5 keer per week waarvan zeker 2 keer intensief, merk ik dat mijn paard beetje terug valt in uithoudingsvermogen.

Ik geef al schepje zeewier er doorheen en hij krijgt beetje lijnzaad en af en toe schepje seleen+vit E er door heen. Verder kort gras en aanvullend beetje hooi. Soms handje luzerne erdoor en aantal wortels.

Eigelijk krijgt hij helemaal niet zoveel eten, maar groeit van lucht. Hij moet zeker niet dikker worden !
Wat kan ik hem er nog bij geven voor meer uithoudingsvermogen? Hij moet er dus niet schrikachtig en hyper van worden.

Voorwaarden: Weinig suiker, weinig eiwitten, geen haver. Misschien zelfs iets wat ook nog spierverzuring tegengaat, want daar is ie gevoelig voor als hij weer intensief gereden wordt. Ik bouw het altijd rustig op, maar zit nu even in een tussenfase.

Hij zweet nu ook nog redelijk veel, vanwege beetje wintervacht (ondanks deken die hij op gehad heeft).

Hebben jullie tips voor mij?

xcomplientx

Re: voedingsadvies gevraagd voor meer uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:34

Ik heb al gebeld met Pavo voor een voedings advies en ze adviseren om niet nog extra bij te voeren (hooguit iets meer van dezelfde pavo nature best te geven), omdat een paard genoeg reserves heeft zolang hij niet vermagert en dit even een periode is waar hij doorheen moet qua opbouw conditie. Wel is het verstandig om hem extra van de vitamines en mineralen te voorzien, en dat kon beste dmv van Pavo mineralen koek bijvoeren dagelijks 1/2 koek. Zou ik hem nu nl. nog extra krachtvoer geven, dan wordt hij alleen maar dikker, en dan wordt de training nog zwaarder.
Lijnzaad was ook wel dikmaker dus dat laat ik vanaf nu ook maar even achterwege Knipoog Krijgt hij dat wel in de winter tot aan de rui.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:39

Als je meer gaat rijden, maar je merkt dat je paard er niet op vooruit gaat klinkt dit als overvragen.
3/4 schep is in principe voldoende voor een tinker en ik denk ook niet dat het daar aan ligt.

Ben je ineens meer gaan rijden, hoe ziet een week eruit, hoe is de afwisseling?

Zodra je paard slechter wordt als je meer van hem gaat vragen doe je iets niet goed en zul je een stapje terug moeten doen en zoeken naar waar het fout is gegaan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 10:00

Vorig jaar heeft hij dit ook gehad. Toen lag het mede aan verkeerd zadel en spierpijn. Een ander zadel, training en vit.E suppl. gaf direct verbetering.
Ik bouw het wel redelijk rustig op (ben vanaf februari aan het opbouwen) en geef hem geregeld 1 tot 2 dagen rust. Op maandag heb ik dressuurles, dinsdag half uurtje buitenrit met licht dressuurmatige oefeningen of grondwerk. woensdag rust. Donderdag buitenrit half uurtje. zaterdag idem en soms rust of wandelen aan de hand. Zondag langere buitenrit van 1 a 2 uurtjes. Ik rij buiten altijd wel in hoog tempo.
Vorig jaar reed ik zonder moeite zo een buitenrit van 3 uren met hem. Maar gisteren bv was de buitenrit van uur al zwaar voor hem. Hij blijft voor je werken hoor, maar ik merk het direct. misschien mede door het warmere weer. Volgens Pavo los je dit ook niet op met voer. Binnenkort krijgt hij een weekje rust, want dan ben ik weg Knipoog
Op dagen dat hij niet gereden wordt krijgt hij ook geen krachtvoer.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:08

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:16

ah, da's interessant zeg. Ik geef veel lijnzaad, en Vit E supplement. Da's niet een verstandige keuze. Veel pagina's maar zal het eens even doorlezen Knipoog bedankt!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:41

Het is wel goed dat je bij de lijnzaad juist vit. E geeft.
Het is alleen efficienter om een andere olie te kiezen die minder vit. E verbruikt, dan heb je meer resultaat!(anders is het een soort van dweilen met de kraan open)
Succes met het lezen!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:43

Ik heb jarenlang endurance gereden.

Vanaf het vroege voorjaar tot in de nazomer gaf ik 3 tot 4 keer in de week "brandnetelsoep" door het voer. Mag ook dagelijks.
Ze vond het heerlijk en het gaf veel meer kracht.
Gewoon 2 handenvol verse brandnetels plukken. Kokend water eroverheen. Laten trekken, minimaal 10 minuten en afgekoeld geven door het voer of met wat zemelen.
Gebruik er een oude pan voor want je pan krijgt een grijsachtige laag aan de binnenkant die je op den duur niet meer wegkrijgt. Haha!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:52

wij hebben ook tinkers op stal, een er van was op een gegeven moment slecht voorwaarts en kwam toch wat rustig over.
deze word zo'n 4/5x per week bereden waarvan 2x een langere buitenrit..
hij kreeg dagelijks een halve schep onderhoudsbrok en onbeperkt hooi/voordroog.

toch een veearts erbij gehald en het bloed laten onderzoeken,daar kwam wel een lichte wormbesmetting uit.
daarvoor is hij behandeld met equest,kan zijn dat de jouw daar ook last van heeft?

van de veearts moest er dus wel degelijk meer krachtvoer bij, tot zo'n kilo onderhoudsbrok er bij afhankelijk van het werk wat hij doet
nu gaat het goed, dier is helder,is weer voorwaarts en ziet er heel goed uit.

bij twijfel misschien toch een bloedonderzoek laten doen?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 10:12

Wormbesmetting is het niet, want hiervoor wordt de mest door de veearts periodiek onderzocht. Als ik een paar dagen niet rij, is hij erg voorwaarts en zelf pittig voor een tinker, dus voor mij geen reden voor bloedonderzoek. Het is dus echt conditie kwestie denk ik, in samenhang met verlies van vitamines en mineralen denk ik (zweten). Ik geef op advies nu Pavo 1/2 koek erbij (Aura, zitten alle benodigde vit en mineralen in), dit komt overeen met iets van 2 kg krachtvoer met 1 koek geloof ik. Zo zal ik het eerst eens proberen.
Henny-w: brandnetels genoeg bij ons Knipoog zal eens even kijken of ik daar iets mee kan. Brandnetels verkopen ze ook bij de paardendrogist. Dat olie verhaal is erg intressant, ik stop nu met lijnzaad (krijgt hij dan alleen in de winter met suppl E). Vitamine E zou hij nu weer genoeg moeten binnenkrijgen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:15

wel goed dat jullie daar op controleren ,op wormen Knipoog
hopelijk werkt het inderdaad voor hem met die koeken er bij

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 10:25

Ontwormen is bijna even duur als mest laten controleren door een DA. Daardoor ontworm ik uit preventie maar 2 keer per jaar. Voorjaar en najaar.
Teveel ontwormen schijnt ook niet goed te zijn. Maarja met in totaal 3 paarden samen is de infectiedruk natuurlijk ook niet zo hoog.