Hoogdrachtige merrie hoefbevangen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1977

Hoogdrachtige merrie hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:13

Onze merrie moet volgende week veulenen. Een tijdje geleden ging ze slechter lopen en leek ze hoefbevangen aan al haar benen terwijl ze niet extreem veel voer of wat dan ook binnenkreeg, gewoon net zoals anders. Ze is absoluut niet te dik , eerder te mager. Gelukkig knapte ze gauw weer op, we hebben haar verder vitamine e en selenium bijgegeven wat ook leek te helpen. Het ging tijdelijk veel beter maar nu is het weer helemaal mis. Ze staat nu dag en nacht binnen (haal haar er wel een paar keer per dag uit hoor) want ze lag op het laatst alleen nog maar, kon niet eens meer in de benen komen, zo zielig. nu lijkt het wel ietsje beter te gaan maar toch. Is het normaal dat een hoogdrachtige merrie hoefbevangen wordt, of is het iets anders wat er misschien heel erg op lijkt? En wat te doen? En is beweging nou wel goed of juist niet??

VanHuisUit

Re: Hoogdrachtige merrie hoefbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:23

DA er al bijgehad?
Dit is echt ernstig. Waarschijnlijk heeft het te maken met uier die op gaat komen. Uierontsteking kan hoefbevangenheid veroorzaken. Echt zielig voor je paardje, moet veel pijn hebben. Zo snel mogelijk veulen eruit en aan de pijnstillers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:24

beweging is juist goed voor de doorbloeding,maar dan moet ze wel kunnen bewegen,als ze teveel pijn heeft gaat het niet.
Ik zou er eerst eens achter proberen te komen waardoor ze hoefbevangen is,lijkt wel de symptomen van mijn paard,3 jaar geleden,ook niet te dik,en heel erg hoefbevangen,en niet eens op gras ook.....schildklier werkte te traag,na 10 dagen nadat ik met levothyroxine begon,gallopeerde hij weer door de wei,sindsdien nooit meer bevangen geweest
(wel iedere dag medicijnen).
Maar hoefbevangenheid kan verschillende oorzaken hebben,niet eenvoudig,misschien bloed laten checken,ook op schildklierfunctie?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:26

Dierenarts bellen! Paardje moet veel pijn hebben als ze nauwelijks in de been wil komen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:47

Als er in de laatste maanden van de dracht hofbevangenheid onstaat is dit vaak geen voer probleem. Daar ze veel meer kan verwerken als normaal. Wel kan het natuurlijk komen door fructaan in het gras.

Rare vraag, kan je merken dat het veulen in leven is? Een onstoken baarmoeder kan ook deze problemen geven.

Mijn merrie heeft door een complicatie bij de geboorte hoefbevangenheid gekregen. Zij is nu stabiel en heeft een gezond veulen op de wereld gezet. Wel heb ik haar ondersteunt met homeopatische middelen. Misschien is dit ook wat voor jou paard. Het is in ieder geval veiliger voor het veulen als de medicatie die normaal wordt gegeven bij hoefbevangenheid. (neem aan dat er een DA bij is geweest)

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:39

Bedankt voor de reacties. Ja, zeker is er een dierenarts bij geweest. Ze heeft Metacam (pijnstillers) gekregen die overigens supergoed werken maar ja, dat lost het probleem natuurlijk niet op. Verder kon hij er ook niets van zeggen. Ik begrijp ook niet waar het bij haar van komt. Normaal gesproken loopt ze ook rustig zomers en 's winters in het volle gras zonder een enkel probleem. Drie jaar geleden heeft ze al eens hetzelfde gehad, ook in dezelfde periode. En nu dus weer. Het gaat iets beter maar nog lang niet goed.

Het veulen is zeker wel in leven, ging gisteren nog flink tekeer! Ik hoop dat het ook daar iets mee te maken heeft en dat als het er uit is dat het dan beter gaat, in elk geval is ze dan wat extra gewicht kwijt. Schildklierfunctie is misschien nog wel een idee, ik zal de dierenarts nog eens vragen.

Ik probeer een paar keer per dag wel met haar te stappen, de eerste stapjes gaan bijna niet maar als ze eenmaal op gang is gaat het gelukkig wat beter, maar ja, ik vind het maar niets zo de hele dag op stal maar weet het anders ook even niet meer hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:50

Gelukkig krijg je haar wel een beetje in beweging en leeft het veulen in ieder geval goed. Nu maar hopen dat het veulen er snel af komt. Sterkte met het gewandel en de zorgen die je je maakt. Ach gut

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:59

Kan je haar niet in een bak zand (de rijbak) zetten, dan kan ze gewoon bewegen maar niet teveel gras eten?

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:54

We hebben geen bak of zoiets, maar ja, zal z.s.m. wel even wat creeeren. Gelukkig vind ze het niet erg op stal hoor.