Wat is dit? 's Zomers kale plekken op hoofd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nkitaa_

Wat is dit? 's Zomers kale plekken op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 16:19

Hallo allemaal !
Ik heb een vraag; Wat is dit ? op de foto's (let niet op het gekke-bekken-werk! Clown ) zie je mijn verzorgfjord Sampa (Fjelljon x Cendy). 's-Zomers krijgt ze vaak last van die zwarte vlekjes die je op haar hoofd ziet. (Je ziet ook wel streepjes van het hoofdstel enzo en het hoofdstel heeft ook iets afgegeven maar dat bedoel ik niet, ik bedoel echt die zwarte punten in haar vacht waar de haren ook weg zijn) Ze heeft dit alleen maar op haar hoofd en soms op haar hals, en alleen 's-zomers. Ik denk dat het door vliegen komt ofzo? weet iemand wat het is en wat ik eraan kan doen? Bij voorbaad dank! Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-05-08 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Jeskim

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:40

Ziet eruit als kriebel.. Een beetje sudocreme wil wel eens helpen..

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:08

En mag ik nog eventjes vragen wat kriebel is, en wat sudocreme Knipoog In iedergeval alvast bedankt voor de reactie! hoop er wel echt achter te komen wat het is, want nu heeft ze nog nergens last van Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:11

Draagt ze vaak een halster? Het lijkt precies op die plekken te zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:14

Dit komt van je halster of je hoofdstel. Het halster in elk geval af doen als je paard op het land staat of in de paddock.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:20

Ja, ze draagt inderdaad vaak een halster (daar had ik ook aan gedacht), maar de plekjes zitten ook wel eens rond haar ogen en op haar hals. Bedankt voor de reacties!

Edit; en hoe is het op te lossen, buiten geen halster meer omdoen in het land?
Laatst bijgewerkt door Nkitaa_ op 27-04-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:20

het ziet er eeen beetje zomereczemerig uit. of andersoortige eczeem, broei of jeukplekjes.
ik zou het insmeren met zinkzalf. en geen halsters of i.d. aanlaten in het land.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:33

sommige paarden zijn alergisch voor leer, en dan met name voor het looizuur wat in leer zit

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:35

Moet dit niet bij Medisch?

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:47

Ik ben pas heel kort op bokt en weet nog niet alle forums/subforums/topics, dus als ik iets fout doe? Het is wel heel leuk en zeer verslavend in ieder geval! Haha!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:13

is van de jeuk..Ik zou eens een hoofdkap proberen, hielp bij die van mij ook er goed..en lekker vet houden met sudocreme of iets van jeukstillende creme..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:47

Kriebel is gewoon jeuk.. Dan gaat het wat kapot. Sudocrme is een zalf voor babybilletjes, werkt heel goed bij paarden!!
Inderdaad geen halsters omlaten, alleen als het nodig is..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:47

Het hoofd van de fjord die ik ken met zomereczeem, ziet er ook ongeveer zo uit. Al is het hier wel opvallend dat het precies op de plek van het halster zit. Maar aangezien het ook op haar hals voorkomt, is het dus kennelijk niet alleen maar irritatie van het halster. Misschien dat je hier [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk ook je vraag kunt stellen?

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:59

Ukie heeft ook een keer zulke plekjes gehad, kwam van een nieuw hoofdstel.
Met een paar keer imaverol erop was het weg.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:17

Oké allemaal hartstikke bedankt voor de reactie's! ik ga het proberen, eerst maar eens zonder halster en anders créme erop Pling

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:05

Niet zomaar Imaverol erop smeren. Dat is alleen tegen schimmels.(werkt dus nergens anders voor)

Je kunt het idd insmeren met een wat verzachtende zalf.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:10

Mijn fjord heeft 's zomers ook van die plekjes op z'n hoofd, naarmate het kouder word groeit er weer haar op. Volgens mij komt het door vliegjes en muggen, want het zit ook vlak rond de ogen, waar geen halster of hoofdstel zit.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 14:45

Sirius1804 schreef:
Mijn fjord heeft 's zomers ook van die plekjes op z'n hoofd, naarmate het kouder word groeit er weer haar op. Volgens mij komt het door vliegjes en muggen, want het zit ook vlak rond de ogen, waar geen halster of hoofdstel zit.

Dat is eigenlijk precies wat ik ook dacht! want nu heeft ze weer een heel mooi hoofdje. Smeer jij daar iets op of doe je er verder niks aan omdat het paard er geen last van heeft ofzo? Thanks!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:43

FJ > MD

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:48

lijkt op een lichte vorm van zomerexeem. mijn haf had dit ook en weet je wat super helpt ? rooibos thee... wel de echte van de reformwinkel dan he en niet van pickwick. gewoon heel sterk zetten ( zo'n 5 zakjes per liter) af laten koelen en dan deed ik het in een bidon en inwrijven maar! de thee houd ong. 2 dagen zijn kracht en mijn haf heeft er al zijn haar door teruggekregen. ps: schijnt ook goed te helpen bij honden en mensen Knipoog

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:28

lijkt me ook duidelijk van halster of hoofdstel te komen.
alelrgie misschien voor de kleurstof die er in zit, of voor het soort ledervet/olie wat je gebruikt?
of misschien het wasmiddel waar je je halsetr in hetb gewassen?
inderdad even zonder halster en het hoofdstel even goed schoonmaken misschien?

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:15

Nkitaa_ schreef:
Sirius1804 schreef:

Dat is eigenlijk precies wat ik ook dacht! want nu heeft ze weer een heel mooi hoofdje. Smeer jij daar iets op of doe je er verder niks aan omdat het paard er geen last van heeft ofzo? Thanks!

Ik smeer er meestal uierzalf op, dat is meteen goed tegen de vliegen. Voor de rest doe ik er weinig aan. Misschien is het gewoon een fjordenkwaal.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:55

mijn paard heeft het ook, wel iets minder erg, het zit namelijk precies waar de neusriem zit. Wel opvallend, want mijn hoofdstel zelf is van Döbert en alleen de neusriem van IR, dus waarschijnlijk zit er iets in het leer van de neusriem.
Gister was de dierenarts toevallig hier om te enten, heb 't toen gelijk gevraagd. Hij dacht inderdaad dat het kwam door irritatie. Omdat het met het warme broeierige weer nog meer onder het hoofdstel gaat zweten gaat dat irriteren. Ondanks dat ik hem altijd afspuit na het rijden, waaronder ook zijn neus omdat ik weet dat hij er gevoelig voor is. er was geen speciaal medicijn voor, gewoon goed afspuiten/spoelen na het rijden en ik heb net sudocreme gehaald en er gelijk opgesmeerd om het soepel en gehydrateerd te houden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:26

Nkitaa_ schreef:
Sirius1804 schreef:

Fries van een vriendin van had het ook, bij hem kwam het van de vliegjes. Ze heeft er wondzalf van simicur opgesmeert en nu begint er alweer wat haar op te komen, vliegjes blijven ook weg nu.