Bultjes op de rug van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_vv

Bultjes op de rug van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:55

Er zitten bultjes op de rug van mijn paard, naast de ruggegraad zeg maar, aan beide kanten. Als ik er op druk heeft hij er geen last van en de bultjes voelen een beetje hard aan. Net harde wratjes.. het zijn ook geen vliegenbultjes o.i.d. Weet iemand wat dit is? Of zou dit door het zadel komen? Zadel ligt anders erg goed!

Riri94

Re: Bultjes op de rug van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:58

Eiwit misschien

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:58

Eiwit? Nooit van gehoord Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:00

Ik denk ook teveel eiwit, sommige paarden kunnen daar niet tegen en krijgen bultjes. Had ze het vorige zomer ook?

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:05

Weet het niet precies, maar volgens mij wel in de zomer ook al wat. In ieder geval in deze winter. Het zit er al een tijdje. Het zit dus ook precies waar de kussens van het zadel liggen, maar het lijkt mij ook niet dat daar bultjes van komen. Mocht het wel door het eiwit komen, gaat het dan vanzelf weg, naarmate hij minder eitwit binnen krijgt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:07

Heeft hij in de winter op stal gestaan?

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:09

Ja, hij staat 's winters altijd op stal en gaat er dan overdag, als het weer mee zit, wel naar buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:14

Eiwituitslag, ook wel haverbultjes genoemd komen voor als een paard veel eiwit binnen krijgt, dus meestal als een paard in het voorjaar weer de wei in gaat. Kan ook voorkomen als een paard veel eiwitrijk voer krijgt zoals bv haver.

Als je paard in de winter op stal heeft gestaan en veel hooi bijgevoerd heeft gekregen zijn het waarschijnlijk geen eiwitbultjes. Is het erger geworden nu hij in een vettere weide staat?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:23

Eva_vv schreef:
Er zitten bultjes op de rug van mijn paard, naast de ruggegraad zeg maar, aan beide kanten. Als ik er op druk heeft hij er geen last van en de bultjes voelen een beetje hard aan. Net harde wratjes.. het zijn ook geen vliegenbultjes o.i.d. Weet iemand wat dit is? Of zou dit door het zadel komen? Zadel ligt anders erg goed!

Denk dat die bultjes wel van de druk van je zadel komen.
Een vriendin van mij haar paard heeft ook bultjes, op dezelfde plaats van jou beschrijving, ze zijn ook hard en lijken idd wel op wratjes.
Haar zadel past ook op het paard, maar toch op één of andere manier is er teveel wrijving met het zadel op de rug.
Ze heeft nu een zalf van DA gekregen en smeert dit 2x per dag.
Ook heeft ze nu een bontje eronder.
Probeer dit eens, misschien helpt dit wel ?

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:26

Bedankt voor de informatie. Nee hij krijgt geen haver, alleen kuil voeren we hem. Nee het is niet erger geworden nu hij buiten in het gras staat. Nog steeds het zelfde zeg maar en is als het goed is ook 's winters niet minder geworden, dat ze wegtrokken zeg maar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:27

Zoiets kan ook komen door zweet. Als je paard veel zweet tijdens het rijden krijg je wrijving en als je paard wat gevoelig is krijg je snel bultjes.
Oplossing; dekje kiezen wat veel zweet opneemt, voor het rijden altijd een schoon dekje gebruiken en opletten dat hij goed onder het zadel ligt.
Bontje kan idd ook helpen maar dan wel een van schapenwol, die synthetische bontjes(van nepbont) maken het alleen erger.

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:29

Heb vorig jaar in de zomer en daarvoor wel de hele tijd met een bontje (van schapenwol) gereden en toen had hij het ook al. Ik kan altijd weer even het bontje er onder doen! Ja hij zweet idd wel erg snel, ook onder het zadel ja.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:31

Een ervaren persoon even naar je zadel laten kijken lijkt me ook niet overbodig. Misschien ligt het gewicht wat teveel langs de ruggengraat maar lijkt me vreemd als je daar allemaal kleine bultjes van krijgt. Maar beter het zekere voor het onzekere, dus laat maar even iemand kijken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:31

anneliesdj schreef:
Zoiets kan ook komen door zweet. Als je paard veel zweet tijdens het rijden krijg je wrijving en als je paard wat gevoelig is krijg je snel bultjes.
Oplossing; dekje kiezen wat veel zweet opneemt, voor het rijden altijd een schoon dekje gebruiken en opletten dat hij goed onder het zadel ligt.
Bontje kan idd ook helpen maar dan wel een van schapenwol, die synthetische bontjes(van nepbont) maken het alleen erger.

Ja, daar ben ik het ook helemaal mee eens..
Volgens mij is het ook door het zweten, en ze moest idd van DA ook zo veel mogelijk met een zuiver dekje rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:35

maar toch voor de zekerheid even het zadel laten nakijken!

Mijn paard heeft daar ook last van gehad, volbloedje met zo'n dun velletje maar wel een hittepetit dus veel zweten. Kreeg ook snel bultjes, nu rijd ik met een dikker dekje en een bontje en heb ik nooit meer last.
Overigens heeft ze wel altijd in de zomer eiwitbultjes, wat kun je daar allemaal aan doen?

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:37

Oke zal dat zeker doen. Het zadel even laten na kijken en met dikker dekje en bontje rijden! Als het dan wegtrekt, weten we in ieder geval dat het daar aan lag!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:41

anneliesdj schreef:

Mijn paard heeft daar ook last van gehad, volbloedje met zo'n dun velletje maar wel een hittepetit dus veel zweten. Kreeg ook snel bultjes, nu rijd ik met een dikker dekje en een bontje en heb ik nooit meer last.
Overigens heeft ze wel altijd in de zomer eiwitbultjes, wat kun je daar allemaal aan doen?

Minder eiwitrijk voer geven misschien ?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:45

Eva_vv schreef:
Oke zal dat zeker doen. Het zadel even laten na kijken en met dikker dekje en bontje rijden! Als het dan wegtrekt, weten we in ieder geval dat het daar aan lag!

Of je moet je paard eens een week of 2 geen zadel opleggen, alleen longeren, of gewoon wat rust geven. Dan kijken of de bultjes verdwijnen. Maar het kan zijn dat je misschien toch zalf erop moet smeren.(trekzalf) Die bultjes zitten nl diep en kan even duren eer ze helemaal verdwenen zijn.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:49

Als die bultjes echt alleen daar op die plaats zitten waar jij zegt, en ik er bijna 100% zeker van dat het door de wrijving met het zadel komt.
Denk dat als je wilt dat die bultjes helemaal weg gaan, je toch geduld moet hebben en het even de tijd geven om dat helemaal te laten genezen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 00:34

Myrano schreef:
anneliesdj schreef:

Minder eiwitrijk voer geven misschien ?

Dan zou ze in de zomer bijna de hele dag op stal moeten en dat vind ik sneu. Ze staan hier in de zomer de hele dag buiten, iig van 8 tot 8 met goed weer. Kan haar wel wat eerder binnen zetten maar ga d'r niet helemaal apart zetten van de groep, dan wordt ze ook erg onrustig.

Zijn er geen andere dingen die helpen?

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:53

mijn paard heeft dat vroeger ook eens gehad en dat waren ontstoken talg klieren.
lotion moeten smeren en na een 2-3 weken verdween het.
even geen druk erop qua zadel.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:20

Wij hebben op de manége ook een paard staan die net hetzelfde heeft. Wordt steeds met zijn zadel gereden, en heeft voorheen nooit problemen gehad.
De bultjes zijn ontstaan na een dagtrip ... volgens mij combinatie van zweet en wat schuren van zadeldekje ...
Paard heeft er ook geen last van, maar het geneest ontzettend traag!