Mijn paard drinkt niet genoeg !

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Mijn paard drinkt niet genoeg !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 18:16

Hey,,
Toen ik vandaag op de wei kwam stond mijn paard er maar sloompjes bij.
Ik ben dit helemaal niet gewend van haar; normaal is zij een energiek, temperamentvol paardje dat niet kan stilstaan.
Ze voelde nogal warm aan & onder haar manen zweete ze een beetje. Ok, het was warm vandaag; het was hier 22 graden. Maar dan nog, vorige zomer had ze hier geen last van.
Zou het kunnen zijn dat ze terug wat moet wennen aan de warmte omdat het zo plotseling warm is ?
Verder heeft ze geen wintervacht meer dus daar kan het niet aan liggen maar ze is wel een donker paard. Heel donkerbruin eigenlijk, bijna zwart.
Ze leek mij niet ziek, gewoon sloom.
Wat mij wel opviel was dat ze nog niet zoveel had gedronken uit de waterton ...
Ze heeft iedere dag fris & genoeg water tot haar beschikking. In beide stallen hangt een emmer die helemaal gevuld is met water (er kan 17 liter in) & buiten staat er een waterton die ook iedere dag gevuld word met fris water (daar kan 60 liter in).
Water hebben de paarden (mijn paard & een kleine welsh pony) dus genoeg. Maar ik heb het idee dat ze niet genoeg had gedronken met dit weer.
Ik heb toen meteen een emmer water onder haar neus geduwd & toen heeft ze ook gedronken & haar wortelen gegeven.
Normaal ging ik rijden & heb dat dus ook gedaan & ze liep als een trein. Na het rijden was er niets meer aan de hand.
Dus ik denk dat ze een beetje te weinig had gedronken, aangezien ik weet dat paarden sloom worden als ze te weinig drinken.
Maar heeft iemand dan tips om haar te doen drinken ?
Iemand zei me om deze avond een beetje zout in haar muesli te doen...
Een liksteen heeft ze & ze gebruikt hem regelmatig ...

Sorry voor het lange verhaal ...Ik ben niet goed in samenvatten ... Tong uitsteken Clown

crow

Re: Mijn paard drinkt niet genoeg !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:22

Controleer in zo'n geval even de turgor. Neem een huidplooi in de hals vast. Als je die loslaat moet de huid meteen terugveren. Dan is de vochtbalans in orde en heeft ze dus genoeg gedronken. Als de huidplooi blijft staan is er sprake van vochttekort.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:05

Mss vind zij het water te warm.
Mijn paad wilt bijv. alleen uit een doorlopende sloot drinken.
Zout weet ik niet of dat wel zo'n goede oplossing.
Mss helpt het wel om haar dorstig te maken, maar als zij dan nog steeds niet gaat drinken omdat zij het water vies vindt, dan heb je nog meer problemen!

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:09

ik heb de tip van wat zout ook van iemand gekregen en het werkt goed moet ik zeggen. Ik wil alleen nog wel even opzoeken of het kwaad kan om het ietsje vaker te doen... Nu heb ik er zo maar een beetje opgestrooit en ik heb het ook alleen een keertje geprobeerd. Mocht ik er meer over te weten komen, hoor je het!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:05

ik heb ook wel vaker gehoord appelsap door het water mengen, of diksap, zodat het een lekkerder smaakje heeft. maar ik zou even zoeken naar de reden waarom hij/zij niet wil drinken. ziek? of slechte waterkwaliteit? of wordt ze door anderen bij het water weggejaagd?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:10

crow schreef:
Controleer in zo'n geval even de turgor. Neem een huidplooi in de hals vast. Als je die loslaat moet de huid meteen terugveren. Dan is de vochtbalans in orde en heeft ze dus genoeg gedronken. Als de huidplooi blijft staan is er sprake van vochttekort.

Ja ik dacht er deze avond toen ik haar ging binnen zetten ook aan. Heb het gedaan & huid veerde soepel terug. Maar ja dat was wel nadat ik het drinken onder haar neus heb geduwd ...

omaas schreef:
Mss vind zij het water te warm.
Mijn paad wilt bijv. alleen uit een doorlopende sloot drinken.
Zout weet ik niet of dat wel zo'n goede oplossing.
Mss helpt het wel om haar dorstig te maken, maar als zij dan nog steeds niet gaat drinken omdat zij het water vies vindt, dan heb je nog meer problemen!

Ik weet het niet maar ik zou het raar vinden dat dat de reden zou zijn. Ze dronk altijd al genoeg & zonder problemen. De ton word iedere dag uitgespoeld & opnieuw gevuld met fris water. Misschien was het wel warm geworden ofzo ...Ik ben pas in de namiddag gegaan dus waarschijnlijk was het water toen wat warm. Ik heb er sowieso 2 emmers fris water bij gedaan.

Mpepers schreef:
ik heb de tip van wat zout ook van iemand gekregen en het werkt goed moet ik zeggen. Ik wil alleen nog wel even opzoeken of het kwaad kan om het ietsje vaker te doen... Nu heb ik er zo maar een beetje opgestrooit en ik heb het ook alleen een keertje geprobeerd. Mocht ik er meer over te weten komen, hoor je het!

Ja ik kan het wel eens proberen maar ze heeft een liksteen & gebruikt em wel dus ik ga het dan toch niet te vaak doen ...

ikenindi schreef:
ik heb ook wel vaker gehoord appelsap door het water mengen, of diksap, zodat het een lekkerder smaakje heeft. maar ik zou even zoeken naar de reden waarom hij/zij niet wil drinken. ziek? of slechte waterkwaliteit? of wordt ze door anderen bij het water weggejaagd?

Ja de tip van appelsap heb ik ook al gehoord & ik ga het morgen eens proberen. Dat zal wellicht wel helpen want ik weet nog dat ze vorige zomer altijd met mijn flesje appelwater van Vitel ging lopen ...en als ik er van dronk, moest zij er ook van drinken ! Haha!
Ik weet eerlijk de reden niet waarom ze opeens niet drinkt ...zoals ik al eerder zei, normaal zijn er geen problemen met drinken. Het water zag er niet anders uit & rook niet vies ofzo ...
Het water komt gewoon van de waterleiding van de weide eigenaar thuis. Die heeft een slang aangelegd tot aan de weide, zodat we daar water kunnen nemen.
Verder ben ik er zeker van dat ze niet weggejaagd word. Ze is de leider & zij jaagt altijd de andere weg van de drink & eetplaatsen.
Ik denk dat het warme weer gewoon te plots was voor haar & dat ze wel dronk maar niet genoeg met dit warme weer.

Ik hoop dat ze morgen gewoon weer normaal drinkt. Ik ga in ieder geval appelsap meenemen & de tip uittesten. En eventueel kan ik ook eens het zout proberen ...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:54

ik zou als het morgen nog zo is wel even de da bellen en vragen. mss dat hij ook zegt dat het beter is even te controleren of ze niet wat mankieerd waardoor ze niet wil drinken...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:03

Even een update:
Vandaag had ze wel veel gedronken. De weide eigenaar had om 8u 's morgens de waterton weer helemaal gevuld & toen ik om 2u op de weide kwam stond er alleen nog een bodempje water in.
Heb ook weer gereden & ze liep weer super. Na het rijden heb ik een emmer met water gevuld & er een beetje appelsap bijgedaan & dat heeft ze ook mooi opgedronken.
Wel had ze weer een beetje last van de warmte maar ik denk dat het wennen is aan de plotse warmte ...
Dus hopelijk drinkt ze morgen als ik op school zit ook genoeg ! Ja