Paard schuurt enorm

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Paard schuurt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 10:48

Hallo. Lachen

Ik zit met een probleem,mijn oudste paard Delina (28 Jaar) is nu haar wintervacht aan het verliezen.
Mijn andere paard Giota heeft hier nauwelijks last van aangezien ze al bijna helemaal haar zomervacht heeft.
Maar Delina zit zich nu helemaal open te schuren aan de stal (na jah,ze hebben een inloopstal,en aan de muur zit ze zich steeds te schuren).
Vandaag heb ik isobetadine (of hoe schrijf je het) op haar wonden en kale plekken gedaan met de hoop dat het dan wat beterd.
Ik ga haar nu ook wat vaker borstelen zodat alle winterharen beter weggaan enz..(niet dat het zo is dat ik haar nauwelijks of nooit borstel).
Het is geen schurft volgens mij,ik denk eerder een soort van exceem.
Er komen wel veel schilfers van haar vacht af.
Waar ze vooral schuurt is bij haar hoofd & hals.
De dierenarts komt binnenkort sowieso al langs om te zien of ze geen wormen heeft (ze is nogal mager terwijl ze zelfs 2 x per dag een volle emmer krijgt) en dan zal ik meteen vragen om naar haar vacht te kijken enz..

Maar ik plaats dit bericht hier,omdat jullie misschien weten wat ze heeft ?
Ik vind het geen pretje om haar zo te zien en wil dit dan ook graag verhelpen.

Ik heb ook nog een vraag :: Vandaag komen 2 vriendinnen van me langs die beide paardrijden,natuurlijk zijn we van plan om met de paarden te rijden.
Maar m'n pa zegt dat het beter is dat we niet met Delina rijden.
Oke,dat snap ik,maar we zijn ook van plan om een bosweggetje te doen en in een weitje dan wat te rijden (met giota dan),maar zou het kwaad kunnen als Delina mee zou gaan,gewoon stappen,niet draven of galloperen ?

Na jah,dat was alles,alvast bedankt ! Knipoog

mucho

Re: Paard schuurt enorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:50

Zijn het geen luizen?
Mijn pony heeft ze ook gehad, schuurt dan vooral bij zijn hals en borst.
Je kan ze zien zitten, hele kleine beestjes.
Ik heb hem gewassen en hij is ingespoten door de dierenarts en die enge beesten zijn weer helemaal weg.
De pony die bij hem in de wei staat heeft er nooit last van.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 10:58

Nee,ik heb al gekeken of het geen luizen waren,en ik ben er 100 % zeker van dat het er geen zijn.
Het zijn echt schilfers die van haar huid/vacht komen,schilfers zoals je in je eigen haar kan hebben.
Ik ga ook een zien of ik haar niet kan wassen,en als de dierenarts langskomt,zal ik er eens achter vragen Lachen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:26

Staat ze al op gras?
Het kan ook een reactie zijn op eiwitten.
Met de leeftijd verandert ook de stofwisseling.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:16

Misschien even een paar keer per week wat slobber met extra lijnzaadolie voeren. Dat helpt de paarden hier prima door de verharing heen. Mijn paarden zijn de wintervacht al kwijt en ik heb niet extra hoeven te poetsen.