Barst in hoef, oplossingen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Barst in hoef, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 16:31

Mijn paard heeft al lang een barst in een van de achterhoeven. Dit is van helemaal onderaan (aan het ijzer) tot boven aan de kroonrand. Het staat niet open en ze is er nooit kreupel op geweest. Mijn smid zegt dat er niks aan te doen is... Verdrietig

Maar ik zou haar graag met anderen in et land willen zetten en dan moeten de achterijzers eraf. Ik ben echt bang dat die barst dat open komt te staan en een echt scheur gaat worden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een oplossing, of moet mijn paard nou de rest van haar leven op ijzers?

Arabesk

Re: Barst in hoef, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:24

Dat is heel moeilijk te zeggen zo, heb je een foto van de scheur?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 18:55

Het is een verticale scheurlijn, van ijzer tot kroonrand. een millimeter breed ofzo.

Ik zal er morgen foto's van proberen te maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:56

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 19:04

Het lijkt wel wat op die hoornscheur daar maar het is lang zo erg niet. Het is veel smaller, echt maar een klein scheurtje. Wel tot helemaal bovenaan, en het scheurt ook telkens opnieuw tot boven in.

Ik ben dus bang dat als het ijzer er onderuit gaat de barst open kan komen te staan.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:07

Echt niemand verder?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:15

Waarom moeten eigenlijk de ijzers eraf als ze in het land gaat, mijne staat ook in de zomer in het weiland gewoon vierkant op ijzers..
Maar anders het is moeilijk te zeggen, daar kom je pas achter als je het probeert, maarja dat is natuurlijk ook niet niks als het open gaat staan..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:17

het gaat meer om de diepte. als het heel diep is wordt meestal de scheur bijgeveild zodat er geen troep in kan gaan zitten. dus dan wordt ie (als ik t goed heb) aan de onderkant wijder germaakt. hoefijzer heeft denk ik weinig invloed op het niet verder scheuren van de hoef hoor.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:25

Ik heb het idee dat het ijzer de boel bij mekaar houdt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik ben vooral ongerust omdat het niet beter wordt. Soms lijkt het alsof het een halve centimeter uit groeit, maar een paar dagen later scheurt dat stukje dan ook weer helemaal in. Ik vraag me af of er een manier is om haar niet haar hele leven mat die barst te laten lopen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:27

juiste manier bekappen, zorgen dat de hoef niet te droog is? (ijzers er juist af?)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:28

als je de mensen van Hoofcare mailt met foto's, zijn ze ook bereid je advies erover te geven.

heeft een vriendin van mij ook gedaan met een vraag over het beslaan van haar paard Lachen

In die link bovenin staan ook hun email adressen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:30

ijzer eraf durf ik niet, maar invetten is zeker een goed idee, zal ik nu eens een paar weken regelmatig doen en kijken wat het geeft.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:30

maar weet je ook waardoor de scheur komt? te lange hoefwand? of te droog? want dan moet je daar (ook) wat aan doen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:31

Klara16 schreef:
ijzer eraf durf ik niet, maar invetten is zeker een goed idee, zal ik nu eens een paar weken regelmatig doen en kijken wat het geeft.

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! niet invetten! dat werkt niet, wordt de hoef alleen maar droger van! en gaat ie eerder van scheuren! hoefvet is onzin. het enige wat de functie is is het mooier laten lijken, maar tis niet goed voor de hoeven!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:37

Wat dan? In een bakkie water zetten zoals ik sommigen hier hoor is niet te doen, dan vliegt de bak om je oren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:39

ikenindi schreef:
Klara16 schreef:

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! niet invetten! dat werkt niet, wordt de hoef alleen maar droger van! en gaat ie eerder van scheuren! hoefvet is onzin. het enige wat de functie is is het mooier laten lijken, maar tis niet goed voor de hoeven!

idd gebruik zonnenbloemolie dat werkt wel en sluit de hoef niet af de olie zorgt dat er water doorheen kan. en dattie niet minder snel afbrokkeld

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:17

@ Nini, doe jij maar eens olie in een glas met water leg er een viltje op schud het heel hard en wacht, het splitst zich in twee lagen.

Olie (welke olie dan ook) en water stoten elkaar af en anders ga je maar naar je scheikunde leraar voor meer uitleg.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 09:27

Ik ga eens foto's nemen en die naar hoofcare sturen. k laat jullie weten wat ze zeggen. (geven ze echt gratis advies via email? Of moet je dan toch met je paard op afspraak komen voordat ze er wat over willen zeggen?)

@arabesk: wat stel jij dan voor?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:40

ik gok t zelfde als ik: ijzer er af. goede manier bekappen en hoef vochtig houden. je hebt ook speciale zakken geloof ik, dan heb je minder last van vliegende bakken. je paard laten wennen aan een bak kan ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:49

Arabesk schreef:
@ Nini, doe jij maar eens olie in een glas met water leg er een viltje op schud het heel hard en wacht, het splitst zich in twee lagen.

Olie (welke olie dan ook) en water stoten elkaar af en anders ga je maar naar je scheikunde leraar voor meer uitleg.

dat weet ik maar zoiets heb ik van mijn HS gehoord of dat de olie in de hoef trekt en zo de hoef voed. zoiets was het weet het niet precies meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:50

Klara16 schreef:
Ik ga eens foto's nemen en die naar hoofcare sturen. k laat jullie weten wat ze zeggen. (geven ze echt gratis advies via email? Of moet je dan toch met je paard op afspraak komen voordat ze er wat over willen zeggen?)

@arabesk: wat stel jij dan voor?

arabsk is volgends mij heel erg van het natuurlijk bekappen. dus ze zal wel iets in die richting voorstellen (arabesk niet aan vallend bedoeld hoor)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:54

Hm het is dat het paard niet buiten loopt, anders had ik een goede tip (van mijn hoefsmid gehad) om de hoef wat vochtiger te krijgen.
Ze vertelde me dat ik de bak met water over moest laten lopen, zodat de grond eromheen goed nat was. Een paard drinkt een aantal keer per dag, dus dan komen de hoeven ook in het water.

Anders je paard laten wennen aan een bak waar het met de hoeven in kan!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:56

De beste vochtinbrengende creme die je thuis kunt vinden is van ......... nivea

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:57

Mijn hoefsmid vertelde een keer dat hij een vuistdik boek had alleen maar over scheuren/scheurtjes in hoeven. Met andere woorden: er zijn heel veel oorzaken voor. Staar je er niet blind op dat de hoeven te droog zouden zijn, dat hoeft helemaal niet. Mijn paard heeft ook zo'n scheurtje (alleen niet tot de kroonrand maar tot halverwege ongeveer), dat er al een paar jaar zit. Schijnt te komen door een soort schimmel die een gangetje graaft net onder het oppervlak. Lastig te behandelen, omdat je er niet bij kunt met middeltjes. Die van mij heeft overigens geen ijzers onder.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 09:57

paard loopt wel buiten, maar de waterbak staat op stukje beton. Dus helaas... Knipoog