Vreemd probleem: paard slaat in aanvallen naar buik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

Vreemd probleem: paard slaat in aanvallen naar buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:54

Ik wist niet goed hoe ik het moest omschrijven vandaar dat ik op deze manier iedereen zijn aandacht wil trekken.

Het gaat om het volgende:

Mijn friese ruin van 6 jaar heeft al enkele jaren de 'gewoonte' om zo nu en dan met z'n achterbenen te 'trekken'.
Ik meen dat dit al minstens 4 jaar speelt. De eerste jaren schonk ik er weinig aandacht aan omdat hij geen tekenen van pijn gaf.
Het afgelopen jaar is dit 'benen trekken' omgeslagen naar gericht naar zijn buik/piemel trappen met zijn oren in zijn nek en het afgelopen half jaar bijt hij zich bij erge 'aanvallen' ook in zijn benen en flanken.

Toen het op het eerste oog onschuldige 'benen trekken' omsloeg in trappen en het vervolgens ook niet meer toe laten om hem onder zijn buik te aaien heb ik er een DA bij gehaald.
Hij keek eens en voelde onder zijn buik en deed het af met "wel meer paarden vinden het niet fijn om daar aangeraakt te worden".

Omdat mijn gevoel zei dat er meer was nog 2 keer een DA laten kijken. De een kwam met blaasstenen de ander met mijt in z'n sokken. Voor die mijt heb ik toen shampoo gehad waarmee ik hem moest wassen, hiermee ben ik na 1 keer gestopt omdat ik niet geloofde dat dit de oorzaak van het probleem was mede omdat hij de laatste tijd ook in zijn flanken beet.

Na lang aandringen bij de DA is er bloed afgenomen dit is opgestuurd uitslag: kapotte cellen die konden wijzen op een blaas of lever probleem. De DA die dit onderzoek deed was degeen die aan blaasstenen dacht nu was hij dus nog meer overtuigd maar om het zeker te weten moesten we urine opvangen.
Er kwam een urineonderzoek uitslag: geen aanwijzingen die duiden op een blaas probleem waardoor het leverprobleem over bleef.

De DA heeft met die uitslagen contact opgenomen met Utrecht zij adviseerde een maand op prednisolon en na die maand opnieuw bloedonderzoek.

Die maand was gister voorbij er is nog geen nieuw bloed afgenomen maar ik heb niet het idee dat het probleem verholpen is.

Paard zag er (voor medicijn gebruik) super gezond uit stond mooi in zijn vacht (zonder deken op gehad te hebben) glansde mooi en was absoluut niet mager (eerder wat te dik). Niet het beeld wat een heel ziek paard zou uitstralen.

Uiteraard bel ik maandag de DA om hem opnieuw bloed af te laten nemen als daaruit blijkt dat de warades niet verbeterd zijn zal er opnieuw onderzoek gedaan moeten worden, wellicht op de kliniek met echo's etc. maar aangezien er zoveel paarden eigenaren op bokt zitten dacht ik misschien is er wel één die het probleem herkend.

Wie herkend, een voor het oog niet ziek paard, goede eetlust, voldoende energie en levendigheid maar wat enkele malen per dag in rust stand gaat staan met zijn achterbenen naar zijn buik trapt bij, waarschijnlijk pijnscheuten, ook zichzelf probeert te bijten in flanken. Dit alles duurt hooguit 3 minuten en de aanvallen wisselen in heftigheid.
Sommige 'aanvallen' staat hij met zijn oren naar voor om en om met zijn benen omhoog andere keren trapt hij echt naar zijn buik en bijt om zich heen.

Mocht iemand zoiets herkennen laat het dan alsjeblieft weten!!!!

PS. paard is een in 2003 gecastreerd, DA heeft het ook over de castratie wond gehad.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 25-04-08 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Amaris

Re: LEES AUB !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:56

Het eerste wat me te binnenschiet bij dit verhaal is het topic van automutilatie bij paarden.

Amaris

Re: LEES AUB !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:58

Sonja_vR

Re: Vreemd probleem: paard slaat in aanvallen naar buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:37

ga dit even volgen, wij hebben een merrie op de weide staan die ook zichzelf te grazen neemt,
als ze vast staat en ongeduldig word dan maait ze met haar voorbeen, bijt zichzelf in haar zijdes en daarbij gilt ze ook

maar ze doet het ook als ze zo gewoon op de paddock staat, of op de weide
ik vermoed dat er hormonaal bij deze merrie ook iets niet goed zit...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:40

die van mij heeft een tijdje in zijn voorbenen en schouders gehad, en dan ook echt best hard bijten..Dacht dat het met verharen of met dekens of iets te maken had, maar het zag er echt uit als frustratie heel apart. Zo plotsling als hij er mee begon is hij er ook weer mee gestopt ( gelukkig) maar ik heb het niet kunnen achterhalen WAAROM hij het nou deed.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:30

Heeft hij niet last van zij koker?
Maak je die wel eens schoon?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:14

Even een stipje ik herken dit van een ander paard bij mij op stal. Deze heeft er alleen de vervelende gewoonte om tijdens zo een periode ook andere paarden te bijten.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:20

Last van zijn koker is uiteraard bij mij ook de revu al gepasseerd ik heb een tijdje ieder weekend zijn koker uit gespoten er kwam toen wel redelijk wat viezigheid uit. Hij laat hem alleen absoluut niet zakken bij het schoonmaken dus echt goed kijken kan ik niet omdat hij daar ook vrij gevoelig is durf ik niet te diep te gaan maar misschien moet ik dat door spoelen weer eens oppakken en kijken of het verbeterd.

Iedereen alvast bedankt!! voor het meedenken.

Ik denk overigens niet dat hij het frustraties zijn want het gebeurt meestal op momenten wanneer hij juist heel relaxt staat.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:06

Ik herken hier toch echt het beeld van Friezen met schurftmijt. Steeds kriebels op je benen, de buik enz.
Maar ja, je had al besloten dat het dat niet kon zijn....

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:00

AikePeer schreef:
Last van zijn koker is uiteraard bij mij ook de revu al gepasseerd ik heb een tijdje ieder weekend zijn koker uit gespoten er kwam toen wel redelijk wat viezigheid uit. Hij laat hem alleen absoluut niet zakken bij het schoonmaken dus echt goed kijken kan ik niet omdat hij daar ook vrij gevoelig is durf ik niet te diep te gaan maar misschien moet ik dat door spoelen weer eens oppakken en kijken of het verbeterd.

Iedereen alvast bedankt!! voor het meedenken.

Ik denk overigens niet dat hij het frustraties zijn want het gebeurt meestal op momenten wanneer hij juist heel relaxt staat.

Bij het schoonmaken is rond de urinebuis erg belangrijk.
Er vormt zich daar een soort van plack wat op stopverf kijkt. Daar kunen ze aardig last van hebben. Je kan het met je vingers er zo uit wurmen. (het is niet het aller prettigst klusje wat er is!! Vingers aflikken )

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:08

ik weet het niet maar ik zet het toch neer voor het geval...
dochter van mijn vriendin kreeg een paard van een huisvriend mee om haar stage te voltooien.
van dit paard werd steeds gedacht dat er koliek verschijnselen waren,meerdere keren de da erbij en steeds was het,koliek.
de maanden gingen voorbij,zoals gezegt extra olie door het voer en hopen dat het goed ging.
inmiddels ging het redelijk en paard mocht mee naar de stage.
na een tijdje kwamen de verschijnselen terug [ook naar de buik trappen e.d.] en de da van daar er bij,koliek!
paar dagen later weer enz enz enz.
tot ze het weer kreeg,da er weer bij weer afgedaan als koliek en zo behandeld.
paard knapte op,meisje snachts wezen kijken en alles leek goed.
smorgens bij de ochtendvoering lag het paard dood op stal!
er is sectie op uitgevoert en wat blijkt? nooit een keer koliek gehad.
elke aanval was een kleine inwendige bloeding tot die nacht die kleine een grote bloeding werd.
ik hoop het niet maar misschien heb je er iets aan.

sterkte

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:26

Hoi weer wat nieuwe ideeen hier neer gezet.

Zoals ik al zei vertoond hij dit al meer dan 4 misschien wel 5 jaar!
Schurftmijt was dan naar mijn idee alleen te zien geweest?! hij heeft geen kale plekken en zat voor de medicijnen super in zijn vacht.

Ik heb zoals gezegd een paar weken geleden ieder weekend zijn koker uitgespoeld vanaf die tijd hangt hij zijn piemel regelmatig buiten iets wat hij daarvoor nooit! deed op die verandering na zag ik toen geen verbetering in zijn aanvallen..

de DA komt waarschijnlijk morgen weer bloed prikken we kunnen dan in ieder geval zien of de medicijnen invloed hebben gehad op de leverwaardes. Ik ga in elk geval weer beginnen met zijn koker spoelen en kijken of het verbeterd.

Mariska32 hoe lang heeft dat paard die aanvallen vertoond? en hoe lang duurde die aanvallen? Ik kan niks uitsluiten maar gezien de tijd dat het al duurt..

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:35

ik dacht bij trappen en bijten indd aan koliek, maar heeft je paard het alleen als ie in de wei staat? een vorm van graskoliek lijkt me dan erg logisch,maarja ik ben ook geen expert Tong uitsteken toch ben ik er benieuwt wat het nu is. ik blijf dit topic even volgen. lijkt me trouwens erg slecht dat iedere dierenarts iets anders zegt. ik zou toch nog even opzoek gaan naar een andere dierenarts. dezen lijken me niet zo betrouwbaar meer. suc6!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:45

ja, maar de 4e da zal toch ook weer wat anders zeggen. dat is t nadeel als er geen duidelijk ziektebeeld is. ik hoop voor je dat ze er snel achter komen wat het is!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:35

AikePeer schreef:
Hoi weer wat nieuwe ideeen hier neer gezet.

Zoals ik al zei vertoond hij dit al meer dan 4 misschien wel 5 jaar!
Schurftmijt was dan naar mijn idee alleen te zien geweest?! hij heeft geen kale plekken en zat voor de medicijnen super in zijn vacht.

Ik heb zoals gezegd een paar weken geleden ieder weekend zijn koker uitgespoeld vanaf die tijd hangt hij zijn piemel regelmatig buiten iets wat hij daarvoor nooit! deed op die verandering na zag ik toen geen verbetering in zijn aanvallen..

de DA komt waarschijnlijk morgen weer bloed prikken we kunnen dan in ieder geval zien of de medicijnen invloed hebben gehad op de leverwaardes. Ik ga in elk geval weer beginnen met zijn koker spoelen en kijken of het verbeterd.

Mariska32 hoe lang heeft dat paard die aanvallen vertoond? en hoe lang duurde die aanvallen? Ik kan niks uitsluiten maar gezien de tijd dat het al duurt..

naar mijn weten zeker maanden zoniet langer.
pb amy hier op bokt maar als je meer info wilt hebben,dat is de zus van het meisje die haar in bruikleen kreeg.
het paard heet oddessa.
zij kan je meer vertellen dan ik Knipoog

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:22

@ aliesjeh nee hij heeft het net zo goed in de wei als op stal.
Inderdaad iedere DA zal een andere visie erop hebben paarden kunnen helaas niet praten dus je moet af gaan op de symptomen die hij afgeeft..en die symptomen kunnen meerder oorzaken aanwijzen of uitsluiten..