Resultaten bij stamceltherapie peesblessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Resultaten bij stamceltherapie peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 08:34

Ik heb precies een jaar geleden een peesblessure laten behandelen met stamcellen.
Het revalidatie proces verliep langzaam (9 maanden) bij mij toen 4 jarige Fjord maar op de laatste echo zag je helemaal niks meer van de blessure.
Ik kan dus zeggen dat deze therapie heel goed geholpen heeft.
Maar op de langere termijn kan nog niks gezegd worden zei mijn da.
Zijn advies was een half jaar niet springen en niet in een te zware bak rijden (maar dat geldt voor ieder paard) maar voor de rest kan mijn Fjord gewoon alles weer volgens hem.
Toch ben ik erg terughoudend en heel voorzichtig met hem.

Wie heeft haar paard ook laten behandelen met stamcellen en is ondertussen al wat langer klaar met revalideren?
Bij veel peesproblemen zie je dat de pees toch wat zwakker blijft en dan met name rondom de oude blessure.
Maar bij mij is de oude blessure niet meer te zien op de echo.

Graag ervaringen Haha!

Marije_jiplover

Re: Resultaten bij stamceltherapie peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:21

MD-->BEH

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:56

Wow, ik wist zelfs niet dat dat kon bij een paard Wow!

Ik vraag me wel af hoeveel het gekost heeft. Kan niet goedkoop geweest zijn lijkt me zo

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 21:29

Ja het heeft me veel geld gekost Knipoog
Alles bij elkaar (dus verband, koelbandages, echo's en 2 x 2 weken kliniek enzo) zo'n 3600 euro.
Nu hopen dat de resultaten ook goed zijn

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:29

Ik ken veel dravers van op de vorige stal waar ik werkte die stamceltherapie hebben gehad.Zijn er één voor één terug doorgevallen...Maar een draver moet natuurlijk wel veel harder werken dan het doorsnee rijpaard/pony...
Waar heb je de stamceltherapie laten doe als ik vragen mag?Mag ook via PB.
En weet je ook waar ze de stamcellen hebben uitgehaald?

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 18:57

Ik heb de behandeling laten doen in Den Ham en ze hebben de stamcellen uit zijn beenmerg tussen zijn voorbenen gehaald.
Mijn Fjord hoeft nog steeds (ws nooit) hard te werken.
Het zijn niet zulke goede berichten!
Weet je misschien ook waar die nieuwe blessures zijn ontstaan??
Dus op de oude blessure of net daar naast??

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:31

Op dezelfde plaats als waar de oude blessure was...
Ook heb ik achteraf eens gehoord dat je blijkbaar alleen stamcellen kan halen uit het ruggemerg en niet tussen de voorbenen-borst zoals meestal gebeurd,maar of dat 100% waar is weet ik niet...Moest hier iemand anders weten of het waar is of niet,dan hoor ik het graag...

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:11

Dat zou ik ook wel willen weten.
Mijn da heeft ook gezegd dat het resultaat van de behandeling niet bekent is doordat er nog niet veel gebruikt gemaakt word van de behandeling.

steve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:59

Stamcel transplantatie is een perfecte oplossing om snel schone celvorming is de pees te krijgen zodat er een goede structuur ontstaat in de pees , wat net even belangrijk is ,is de revalidatie die na de transplantatie nodig is , gaat dit niet goed dan heeft de stamcel ook geen zin gehad ,of doet in iedergeval niet goed zijn werk . de allermooiste wat je kan doen is een beheersbare en controleerbare revalidatie ,hierdoor krijg je het beste resultaat . veel mensen vergeten helaas dit traject en denken hij is nu behandeld het komt wel goed , fout en zonde van al het geld . Wij hebben zelf hele goede ervaringen met het paardenzwembad bij Assen. Daar komt je paard na een behandeling van een arts/kliniek en deze mensen nemen de hele revalidatie op zich maar zeer professioneel , kijk maar eens op hun website http://www.paardenzwembad.nl . het is echt een aanrader .

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:01

steve: je hebt maar 9 posts en 8 daarvan zijn reclame voor het paardenzwembad. Ik vraag even aan een mod of dit wel mag, volgens mij is het sluikreclame

steve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:51

als dat zo is zal ik er niet meer over praten , maar als je een paard hebt dat zwaar geblesseerd is en ze krijgen hem daar goed ,is me dat veel waard . ik hoop voor jou KLARA16 dat jouw paard nooit iets gaat mankeren. Zowel dan veel succes er mee ,je ziet maar .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:33

Ik ken het paardenzwembad niet, maar heb er al wel verschillende berichten over gelezen en alle positief. Het is natuurlijk een gedoseerde beweging, niet zwaar belastend dus ik kan mij voorstellen dat het ook als therapie bij een peesblessure erg geschikt is.

Ts: hartstikke fijn dat het zo goed gaat.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:12

steve schreef:
Stamcel transplantatie is een perfecte oplossing om snel schone celvorming is de pees te krijgen zodat er een goede structuur ontstaat in de pees , wat net even belangrijk is ,is de revalidatie die na de transplantatie nodig is , gaat dit niet goed dan heeft de stamcel ook geen zin gehad ,of doet in iedergeval niet goed zijn werk . de allermooiste wat je kan doen is een beheersbare en controleerbare revalidatie ,hierdoor krijg je het beste resultaat . veel mensen vergeten helaas dit traject en denken hij is nu behandeld het komt wel goed , fout en zonde van al het geld

Maar hoelang is volgens jou die revalidatie periode??
Mijn paard is 9 maanden na het injecteren van de stamcellen genezen verklaard en dat is inmiddels ook alweer 4 maanden geleden.

Astriddejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:30

Klara16 schreef:
steve: je hebt maar 9 posts en 8 daarvan zijn reclame voor het paardenzwembad. Ik vraag even aan een mod of dit wel mag, volgens mij is het sluikreclame

Goed gezien,Steve is de eigenaar van het zwembad op zoek naar klanten hahaha.

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:51

Beetje laat dit topic opgemerkt maar ok.. Ik heb mijn paard eind januari ook in Den Ham laten behandelen door stamceltherapie. na een val had hij een flinke peesklap aan zn linkervoorbeen. Op aanraden van de da heb ik hem 2 weken in het spabad laten zetten om hem vervolgens te laten behandelen met stamceltherapie.

Nu een half jaar later loopt hij weer als een trein. Je merkt nog wel dat de pees moet aansterken, maar gelukkig heeft het bij mijn paard hele goede resultaten. De da ziet hem ook snel weer op zn oude niveau (zz zwaar) in de ring verschijnen. De cellen hebben zich goed gevormd en nu is het een kwestie van aansterken. Voor de draf heb ik na een half jaar al groen licht en we zijn nu langzaamaan de galop weer aan het opbouwen.

Al met al kost het wat, maar ik ben er waanzinnig blij mee!

Vaake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:04

Mijn paard heeft ook in Den Ham stamceltherapie ondergaan. Het heeft bij hem heel lang geduurd voordat er echt herstel was. De DA snapte er ook niks van. De behandeling heeft in mei 2006 plaatsgevonden en eigenlijk heb ik pas eind 2007 het sein gekregen van verder opbouwen met de draf en galop. We hadden beide zoiets van we proberen het want we zijn al zo lang bezig. Mijn paard pakte het werk heel goed op en eigenlijk had ik in februari weer terug moeten gaan voor een scan om te kijken of ik volledig groen licht kon krijgen. Door omstandigheden ben ik daar nog steeds niet geweest en heb ik mijn paard ook al 4 maanden niet meer gereden. Ben wel van plan binnenkort een afspraak te maken zodat ik weet hoe hij ervoor staat en hem dan weer op te pakken.

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:15

Bij mij heeft de DA zoiets van even rustig aan want het gaat TE goed. Nu is mijn paard ook waanzinnig werkwillig en loopt hij overal doorheen en dat is ook mijn angst, maar tot nu toe gaat het super!

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:24

giotto schreef:
Op dezelfde plaats als waar de oude blessure was...
Ook heb ik achteraf eens gehoord dat je blijkbaar alleen stamcellen kan halen uit het ruggemerg en niet tussen de voorbenen-borst zoals meestal gebeurd,maar of dat 100% waar is weet ik niet...Moest hier iemand anders weten of het waar is of niet,dan hoor ik het graag...

Dit is niet waar. Stamcellen kan je eigenlijk zelfs uit elk weefsel halen, zoals ook bijvoorbeeld vetweefsel.

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:39

Toch zijn er ook hele goede resultaten.. Kijk naar Jeff van Stephanie Peters. Die heeft ook stamceltherapie ondergaan en loopt nu ook weer Grand Prix. Dus we houden hoop! Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:36

Bij mijn Fjord gaat alles nog erg goed maar het feit blijft dat ik gewoon niks met hem durf te doen.
De bak vind ik al snel te mul waardoor ik er niet (lang) in durf te rijden.
Longeren lijkt me te belastend .
Springen mag officieel al wel maar omdat ik steeds niet kan rijden kan ik natuurlijk al helemaal niet gaan springen.
Rondje bos, afwisselend op het harde en het zachte is het enige wat ik goed vind voor hem maar helaas (en misschien wel terecht) vinden mijn stal genootjes mij saai omdat ik alleen rustige rondjes wil doen met mijn paardje.
En in een rustig rondje zitten wel alle gangen hoor maar meer stap dan draf en galop.
Mijn paard is net 6 jaar maar laat ingereden (met 4 jr) en er zeker een jaar uitgeweest door die peesblessure dus alleen rijden gaat nog niet heel goed.

Maar jullie doen gewoon alles weer met jullie paard??

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:11

Odje, je hebt pb! Knipoog