Kreupel -> Hoe hoefzweer herkennen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simba_

Kreupel -> Hoe hoefzweer herkennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:56

Hoi
Tijdens het rijden werd mijn paardje ineens stokkreupel rechtsvoor Verdrietig
Ik ben bang dat hij zich verstapt of verdraait heeft.
Kan niets aan het been vinden.
Zou het een hoefzweer kunnen zijn? Hoe herken je dit ?

vooral volte rechtsom was een drama! Linksom viel erg mee.

Wat nu ?

debje18

Re: Kreupel -> Hoe hoefzweer herkennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:58

Mijn paard heeft een aantal hoefzweren gehad, ik herkende dat aan dat zijn hoef best warm was en als ik zn hoef op pakte en aan beide kanten van de hoef druk zette dat het dan pijnlijk was voor hem.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:38

als de zweer opervlakkig is kun je knijpen met je handen en zal het paard moeten reageren, als hij diep zit voel je dat de hoef warm is kan ook heel plaatselijk zijn!! als je vermoed dat het een hoefzweer is 2-3 x per dag baden in soda je trekt dan de hoefzweer eruit deze zal dan uitbreken naar buiten ook even de hoefsmid bellen deze kan de zweer openleggen wat de genezing bevordert

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:50

Ik zou 'm voorlopig op rust zetten.
Bij geen verbetering DA bellen.
Het hoeft niet per se een hoefzweer te zijn.
Succes ermee!

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:06

Het kan ook een kneuzing in haar hoef zijn .Ik had dat vorige week met mijn paard omdat de hoef ook heel warm was en liep ook kreupel en op de rechterhand liep erger kreupel dan op de linkerhand .
Als het lang duurt dan zal ik maar de DA erbij halen .
Succes

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 22:08

kepo schreef:
Het kan ook een kneuzing in haar hoef zijn .Ik had dat vorige week met mijn paard omdat de hoef ook heel warm was en liep ook kreupel en op de rechterhand liep erger kreupel dan op de linkerhand .
Als het lang duurt dan zal ik maar de DA erbij halen .
Succes

Maar kan dat ook zo accuut zijn dan ?

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:11

Je kan als eerste de hoefsmid langs laten komen om te kijken, tenminste als die in de gelegenheid is om heel binnekort even te kijken.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 22:12

shamyrah schreef:
Je kan als eerste de hoefsmid langs laten komen om te kijken, tenminste als die in de gelegenheid is om heel binnekort even te kijken.

Hij woont bij me om de hoek.
Dus ik zal hem morgen zeker bellen.
Maar kan een hoefzweer zo accuut zijn dan ?

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:14

ja het kan accuut gebeuren ,ik moest maandag al een foto van haar been maken en heb haar hoef ook meteen laten onderzoeken en toen kwam dit uit .

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 22:15

kepo schreef:
ja het kan accuut gebeuren ,ik moest maandag al een foto van haar been maken en heb haar hoef ook meteen laten onderzoeken en toen kwam dit uit .

Oké.
Ik zal morgenochtend meteen de hoefsmid bellen. Heb jaren bij hem gewerkt en gereden, dus denk wel dat hij
tijd voor Simba vindt...
Hoop het maar.
Ben zo bang dat het ernstig is Huilen
Heb nog nooit een kreupel paard gehad !

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:20

ik schrok eerst ook omdat ik dacht dat het weer de been was waaraan ze is geopereerd en precies op die been liep ze kreupel ik dacht o nee niet weer dit .
Donderdag vorige week was de DA geweest en hij had die tang en tikte overal hij zei als aan allebei de kanten van de hoef pijn is voor haar is de kans groot op een kneuzing en doet het op 1 plek pijn is het meestal een hoefzweer ,tot de foto's was het toch een kneuzing Bloos
Sterkte

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 22:36

kepo schreef:
ik schrok eerst ook omdat ik dacht dat het weer de been was waaraan ze is geopereerd en precies op die been liep ze kreupel ik dacht o nee niet weer dit .
Donderdag vorige week was de DA geweest en hij had die tang en tikte overal hij zei als aan allebei de kanten van de hoef pijn is voor haar is de kans groot op een kneuzing en doet het op 1 plek pijn is het meestal een hoefzweer ,tot de foto's was het toch een kneuzing Bloos
Sterkte

Ik ben net weer bij hem geweest.
Niets warm
Niets dik
Niets merkbaar pijnlijk....

Ook heb ik op de hoef en straal geduwd...

De meeste rampzalige doemsenario's komen bovendrijven, wat niet de bedoeling is natuurlijk.
Hoefkatrol bijvoorbeeld.. Zijn ze dan altijd kreupel zonder verdere 'mankementen'?

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:40

las je het zeker wilt weten als de hoefsmid het niet kan vinden om dan een foto te laten maken ,maar je moet niet van het ergste uit gaan .Ik begrijp hoe je voelt ik voelde hetzelfde toen mijn paard ook ineens kreupel liep .

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 22:42

kepo schreef:
las je het zeker wilt weten als de hoefsmid het niet kan vinden om dan een foto te laten maken ,maar je moet niet van het ergste uit gaan .Ik begrijp hoe je voelt ik voelde hetzelfde toen mijn paard ook ineens kreupel liep .

Komt het weer goed met haar ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:44

Probeer je rustig te houden tot de smid is geweest. Jezelf opfokken werk niet, maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn pony liep ook kreupel terwijl ze dat nooit was. Vooral op de straat was het erg, ze zette ook heel voorzichtig haar voet neer. Dierenarts erbij en het bleek toen ook een hoefzweer te zijn en gelukkig zat ie niet diep. Goed schoonhouden en was er binnen 2 weken weer vanaf. Dus hopelijk is het idd een zweer die niet zo diep zit.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:48

met mijn paardje komt het weer goed heb medicijnen gekregen morgen laatste dag en zondag mag ik er weer op .maak je je niet zo druk meissie

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 23:01

Bedankt allemaal Lachen
Ik ga morgen meteen de smid bellen, als hij geweest is (hoop dat hij me wat zinnigs te melden heeft) zet ik het meteen hierneer Lachen

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:04

hee meis.. zal voor je duimen Ach gut

xx Patty

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 23:07

Propaganda schreef:
hee meis.. zal voor je duimen Ach gut

xx Patty

Thanks Lachen OK dan!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 09:02

Net de smid gebeld.
Volgens hem heeft het alleen zin dat hij langskomt als hij in stap ook kreupelt. Omdat hij anders misschien voor niets in die hoef gaat staan 'te graven'
Heb hem net uit zijn stal gehaald, maar net als gisteren met rijden, was er in stap vrij weinig aan te bekijken, ook op een kleine volte.
Vanavond ga ik even bij hem langs, zodat ik daar in de bak kan draven (heb geen bak bij huis) dan kijkt hij even mee....

Hoop maar dat het over is.. Anders moet het een foto worden vrees ik.. Geen idee wat ik anders moet doen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:08

sterkte met je paardje, het kan ook een gewone verrekking zijn dat kost ook tijd om te helen en kan zeer pijnlijk zijn

en een hoefzweer kan ook symptoomloos zijn:

mijn paard heeft vorig jaar een flinke diepe hoefzweer gehad, de smid geen zweer vinden of een ander mankement, de hoef was niet warn/ gevoelig niks aan te merken alleen was ze stokkreupel op advies van de smid toch 2 weken lang 2x per dag in een emmer met sodawater laten weken voor 20 min voor het geval dat en na 1,5week kwam er via de kroonrand onwijs veel pus uit dus toch een hoefzweer

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 18:16

risky schreef:
sterkte met je paardje, het kan ook een gewone verrekking zijn dat kost ook tijd om te helen en kan zeer pijnlijk zijn

mijn paard heeft vorig jaar een flinke diepe hoefzweer gehad, de smid geen zweer vinden of een ander mankement, de hoef was niet warn/ gevoelig niks aan te merken alleen was ze stokkreupel op advies van de smid toch 2 weken lang 2x per dag in een emmer met sodawater laten weken voor 20 min voor het geval dat en na 1,5week kwam er via de kroonrand onwijs veel pus uit dus toch een hoefzweer

Oee...
En nu loopt hij/zij nu weer rad ?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:51

Simba_ schreef:
risky schreef:

Oee...
En nu loopt hij/zij nu weer rad ?

ja hoor gelukkig wel, zodra dat de zweer open was ging ze met lopen weer met sprongen vooruit Haha! , na een paar dagen liep ze weer helemaal goed.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 21:14

Net bij de smid geweest. Bij de eerste pas draven in de bak was hij al kreupel. Smid bevestigde al wat ik zei, harde benen, dus stug dat het daar zou zitten.
Daarna op het harde gedraafd. Daar was hij rad !!! Heel vreemd. Hij fokte zich wel op met de staart erop enzo, maar toch..
Gezien het feit dat het nu niet minder of erger was dan gisteren en hij beter is op hard, zei hij (smid) dat er weinig reden is om aan te nemen dat het een zoolzweer zou kunnen zijn. Hij is niet gaan kijken omdat Sim daarvan juist kreupeler zou worden omdat de zweer igg niet aan de oppervlakte ligt. Volgens hem zit het (gebaseerd op de manier van kreupelen) meer bovenin (schouder). Wat gezien het plotseling kreupel zijn tijdens het rijden wel aannemelijk zou kunnen zijn...
We hebben afgesproken dat ik hem nu twee dagen ga stappen en dan maandag weer langsga om te kijken.
Als hij in de tussentijd kreupeler wordt dan zou het toch een zweer kunnen zijn. Dat hoop ik eigenlijk.... Want dan is het opensnijden en hoppaa...
Het erge is dat ik niet weet wat hem mankeert.. Dat is het enge ook..

Duim maar voor hem Lachen
xx

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:03

Heee..
Ik las dit topic net.. maar vervelend dat je niet weet wat het is..
Ik hoop ook voor je dat het een hoefzweer is, hoewel ze dan wel heel zielig zijn! maar is zo over:)

Serkte!