Ik heb bijna geen controle over wel of niet op de weide en het voer. Er wordt gevoerd door de stahouder en die voert op het oog als het paard er goet uitziet blijft de voerhoeveelheid hetzelfde is het paard te vet iets minder is het paard te mager iets meer. Zuhra ziet er verder super uit ze glanst als een spiegel en zit goed in haar vel. Ik geef na het rijden als ik zeer intensief heb gereden (dit gebeurt 1 keer per week in de les) 200 gram energiemuesli. Verder krijgt ze na het werken een handje (nog geen 10 gram) en 2 wortels. Ze wordt nu 3 keer in de week gereden en 2 keer in de week gelongeerd.
Brokken krijgt ze pavo condition extra 1 schep per dag deze brok is zeer laag in eiwit (volgens pavo zelf)
Als muesli krijgt ze pavo kruidenmelange deze is heel hoog in eiwit. hiervan krijgt ze 1,5 schep per dag
Verder krijgt ze 2 keer in de week (als ze hengstig is 3 keer in de week) in plaats van 1 schep muesli slobber ook van pavo
Ze krijgt 1 keer per dag bij de brokken een schep pre alpin aspero op de website van aspero staat dit: Pre Alpin Aspero – het struktuurrijke ruwvoer
Ongeperste en grof verhakselde kruiden en grassen: zoals alle AGROBS – ruwvoeders zonder melasse! Voedzaam, nagenoeg geen verlies door de onmiddellijke droging met warme lucht na de oogst, kwalitatief erg hoogwaardig en stofvrij. Als vervanging van het klassieke ruwvoer of als structuurvolle aanvulling op het hoofdrantsoen. Gemengd in het krachtvoer, zorgt het voor een verhoogde kauwbeweging, een vertraagde voederopname en een verbetering in de volledige spijsvertering.
Dit krijgt ze omdat ze heel erg snel eet en onverzadigbaar lijkt. Dit is op advies van een voedingsdeskundige hij zij dat ze hier in principe onbekert van mag eten.
De andere energie muesli heb ik ook op advies van de voedingsdeskundige hij zij dat een gezond paard hier in principe 1,5 kilo per dag zonder consequenties bij kan eten boven op het normale rantsoen. Hij zegt dat hier niet veel eiwitten etc. inzitten. De enige rede dat ik dit geef is om haar wat lekkers na het werken te kunnen geven.
Als Zuhra intensief werkt loopt ze ongeveer 45 minuten draf 10 minuten galop en 20 minuten stap.
Met longeren gaat ze 5 minuten stap linksom 5 minuten stap rechtsom, daarna 10 minuten draf beide kanten. Vervolgens per kant 5 tot 10 minuten interval draven (dwz draf/middendraf/stap) Daarna nog even beide kanten 5 minuten stappen. Vervolgens iedere kant 3 minuten draf gevolgd door 3 minuten galop. Daarna aan beide kanten even 2 tot 3 minuutjes uitdraven en vervolgens stappen 5 minuten aan beide kanten. Ze loopt eigenlijk altijd heel licht bijgezet de bijzet gaat eraan na het warm stappen en draven. Met galop gaat de bijzet eraf dit omdat ik dat nog te zwaar vindt.
Een normale rijtraining bestaat uit 20 minuten draf 5 minuten galop en 10 tot 15 minuten stappen.
Aan het voer en weidegang kan ik behalve het niet meer geven van de energiemuesli niets veranderen. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een supplement/massageolie spray etc. om de bultjes te verminderen. Ze kreeg de bultjes pas toen ze vorige week de weide weer 2 keer een uur op mochten. Zuhra is dan een echte graasmachine ze haalt het hele uur het hoofd niet van de grond. In de bak kunnen ze alleen maar wat kuil eten en dat word een keer per dag gegeven in de bak. Tussen de middag gaan ze even op stal om het middageten te eten en wat kuil en daarna weer de bak in of de weide op.
Het is dus echt niet dat ik jullie adviezen in de wind sla maar aan de voeding kan ik bijna niks veranderen.
Nog wat extra informatie. Zuhra is een gelderse merrie van 1.63 hoog ze is normaal tot breed gebouwd. Haar conditie is goed op het moment een beetje te goed maar ze is absoluut niet te dik. Ze heeft 3 maanden terug een blessure gehad aan haar bil en heeft toen een maand lang alleen op een schep meusli per dag gestaan. Ze mocht toen ook niet bereden of gelongeerd worden.