Wat te doen tegen eiwit en vliegenbultjes?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Wat te doen tegen eiwit en vliegenbultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:30

Mijn merrie heeft heel erg snel last van eiwitbultjes vorral als ze weer op het nieuwe gras staat. Van de muesli en brokken krijgt ze het niet het is echt alleen als ze weer de weide op gaat. Ze heeft op het moment echt overal vlakke bulten en bultjes. De bulten zijn ongeveer 3 cm breed maar niet hoog. Je ziet ze ook alleen van een afstandje. Deze merrie heeft wel een hele gevoelige huid als ik een keer het zweepje gebruik heeft ze meteen een hele striem terwijl ik er echt niet mee sla.
Ook heeft ze heel erg veel last van de vliegen en dan niet van de vliegen zelf maar van de bulten die ze er van krijgt.
Is er misschien een voedingsupplement etc. wat ik haar kan geven ? Het hoeft niet de vliegenbulten aan te pakken maar die eiwitbultjes wel.

Liekedepieke

Re: Wat te doen tegen eiwit en vliegenbultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:29

hallo, ik heb dat vroeger ook gehad, ik heb een voedingssuplement gebruikt (welke weet ik helaas niet meeR) en er bestaat ook zalf voor. evt vragen bij de dierenarts als je er toevallig een keer komt. als ze het met gewoon hooi minder heeft zou ik de wei vermeiden of korte uurtjes en dan bv in de bak oid laten lopen zodat ze minder eiwit binnen krijgt. groetjes

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:03

Geen krachtvoer geven lost ook al veel problemen op

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:25

Krachtvoer heeft ze nodig en daar krijgt ze het niet van. Ze heeft het nu weer omdat ze de weide opgaat. Ze staat vanaf een uur of 9 s'ochtends buiten in de bak tot een uur of 5 s'avonds. Tussendoor gaat ze dan 2 keer een uur op de weide. Ze krijgt aan voeding nu ongeveer 15 kilo kuil (is 3 tot 4 keer een halve kruiwagen) 1 kilo brok en 2 kilo muesli. Ze krijgt bij iedere maaltijd ook ongeveer een kilo wortels. Hier heeft ze voorheen geen reactie op gehad het is echt nu ze op het gras staat. O ja na het rijden krijgt ze ook nog ongeveer 200 gram energiemuesli.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:01

Stel dat je met het voeren van krachtvoer al tegen de maximum hoeveelheid eiwitten zou zitten. Nu komt je paard op gras en krijgt nog meer eiwit. Dat kan dus de oorzaak zijn. Met andere woorden: bouw je krachtvoergift af omdat het gras al voorziet. Zo kan je paard langer buiten zijn en dat is in alle opzichten beter. Daarnaast is het minderen van krachtvoer ook goedkoper. De stelling dat het aan het gras ligt lijkt mij dus ook niet juist. Succes.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:55

Ik vind dat ze wel heel veel kuilvoer krijgt. Dat zou ik zeker de helft minder geven, of zo'n 4 kilo geven als ze ook gras binnen krijgt. In kuil zit ook veel eiwit. Of hooi geven ipv kuil.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 16:03

Hooi is geen optie dat is er namelijk niet. Het kuil is wel goed droog. Ik geef deze hoeveelheid kuil in overleg met de dierenarts omdat het een erg hongerig paard is wat al snel mager wordt. Ik kan inderdaad de hoeveelheid brok iets verminderen maar niet al te veel anders is ze met rijden weer niet vooruit te branden.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:05

minder lang op de wei, want in het nieuwe gras zit echt heel veel eiwit (vooral in de bovenste puntjes), ze krijgt idd wel veel kracht voer

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:22

misschien ander voer geven waar minder eiwitten in zitten dan? Het zal inderdaad de combinatie voer en gras zijn, doordat je zoveel al voert kom je al aan aardig wat eiwitten waardoor het samen met gras teveel is, er is niks tegen te doen alleen de oorzaak weg nemen en dat is minder eiwitten voeren!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:47

Ze krijgt zo veel krachtvoer omdat ze anders niet vooruit te branden is ze heeft dan geen energie en is lusteloos.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:49

is er dan niet iets anders aan de hand? Zou je niet eens een bloedproef doen?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:05

Hoe groot is je paard eigenlijk, en hoe zwaar is je training?

Anders zou ik inderdaad een bloedproef doen om andere dingen uit te sluiten. Je geeft je paard nou 3 schep voer per dag en dan die 200 gram energiedinges extra? Uit gras halen ze ook veel energie, dus zouden ze daarvan juist frisser moeten worden. Maar snap sowieso niet dat je hier naar oplossingen vraagt en dan alles afschud. Je zult iets aan het ratsoen moeten veranderen of geen weidegang, maar weet wel dat het niet aan de weidegang ligt maar aan de combinatie en ergens moet je eiwitten weg halen. Daarom zei ik misschien ander voer, ander merk, dat wil ook nog weleens verschillen. En wat voor brok krijgt die, en wat voor musli??

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:26

Mijn fjord is ook gevoelig voor eiwitten en het is ook hier weer begonnen.. Er staat weinig gras, ze krijgt 's nachts binnen hooi.
Lastige, ze is hoogdrachtig, eiwitten heeft ze dus wel nodig.. Ze is ook niet bepaald dik te noemen, als je de baby weg denkt dan..

Ik zou proberen om toch hooi te voeren i.p.v. kuil, minder krachtvoer en weinig weidegang met gras..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 20:37

Ik heb bijna geen controle over wel of niet op de weide en het voer. Er wordt gevoerd door de stahouder en die voert op het oog als het paard er goet uitziet blijft de voerhoeveelheid hetzelfde is het paard te vet iets minder is het paard te mager iets meer. Zuhra ziet er verder super uit ze glanst als een spiegel en zit goed in haar vel. Ik geef na het rijden als ik zeer intensief heb gereden (dit gebeurt 1 keer per week in de les) 200 gram energiemuesli. Verder krijgt ze na het werken een handje (nog geen 10 gram) en 2 wortels. Ze wordt nu 3 keer in de week gereden en 2 keer in de week gelongeerd.
Brokken krijgt ze pavo condition extra 1 schep per dag deze brok is zeer laag in eiwit (volgens pavo zelf)
Als muesli krijgt ze pavo kruidenmelange deze is heel hoog in eiwit. hiervan krijgt ze 1,5 schep per dag
Verder krijgt ze 2 keer in de week (als ze hengstig is 3 keer in de week) in plaats van 1 schep muesli slobber ook van pavo
Ze krijgt 1 keer per dag bij de brokken een schep pre alpin aspero op de website van aspero staat dit: Pre Alpin Aspero – het struktuurrijke ruwvoer

Ongeperste en grof verhakselde kruiden en grassen: zoals alle AGROBS – ruwvoeders zonder melasse! Voedzaam, nagenoeg geen verlies door de onmiddellijke droging met warme lucht na de oogst, kwalitatief erg hoogwaardig en stofvrij. Als vervanging van het klassieke ruwvoer of als structuurvolle aanvulling op het hoofdrantsoen. Gemengd in het krachtvoer, zorgt het voor een verhoogde kauwbeweging, een vertraagde voederopname en een verbetering in de volledige spijsvertering.

Dit krijgt ze omdat ze heel erg snel eet en onverzadigbaar lijkt. Dit is op advies van een voedingsdeskundige hij zij dat ze hier in principe onbekert van mag eten.

De andere energie muesli heb ik ook op advies van de voedingsdeskundige hij zij dat een gezond paard hier in principe 1,5 kilo per dag zonder consequenties bij kan eten boven op het normale rantsoen. Hij zegt dat hier niet veel eiwitten etc. inzitten. De enige rede dat ik dit geef is om haar wat lekkers na het werken te kunnen geven.

Als Zuhra intensief werkt loopt ze ongeveer 45 minuten draf 10 minuten galop en 20 minuten stap.
Met longeren gaat ze 5 minuten stap linksom 5 minuten stap rechtsom, daarna 10 minuten draf beide kanten. Vervolgens per kant 5 tot 10 minuten interval draven (dwz draf/middendraf/stap) Daarna nog even beide kanten 5 minuten stappen. Vervolgens iedere kant 3 minuten draf gevolgd door 3 minuten galop. Daarna aan beide kanten even 2 tot 3 minuutjes uitdraven en vervolgens stappen 5 minuten aan beide kanten. Ze loopt eigenlijk altijd heel licht bijgezet de bijzet gaat eraan na het warm stappen en draven. Met galop gaat de bijzet eraf dit omdat ik dat nog te zwaar vindt.
Een normale rijtraining bestaat uit 20 minuten draf 5 minuten galop en 10 tot 15 minuten stappen.

Aan het voer en weidegang kan ik behalve het niet meer geven van de energiemuesli niets veranderen. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een supplement/massageolie spray etc. om de bultjes te verminderen. Ze kreeg de bultjes pas toen ze vorige week de weide weer 2 keer een uur op mochten. Zuhra is dan een echte graasmachine ze haalt het hele uur het hoofd niet van de grond. In de bak kunnen ze alleen maar wat kuil eten en dat word een keer per dag gegeven in de bak. Tussen de middag gaan ze even op stal om het middageten te eten en wat kuil en daarna weer de bak in of de weide op.

Het is dus echt niet dat ik jullie adviezen in de wind sla maar aan de voeding kan ik bijna niks veranderen.
Nog wat extra informatie. Zuhra is een gelderse merrie van 1.63 hoog ze is normaal tot breed gebouwd. Haar conditie is goed op het moment een beetje te goed maar ze is absoluut niet te dik. Ze heeft 3 maanden terug een blessure gehad aan haar bil en heeft toen een maand lang alleen op een schep meusli per dag gestaan. Ze mocht toen ook niet bereden of gelongeerd worden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:24

Nu wordt het mij wel duidelijk waar die bultjes vandaan komen. Heeft die voedingsdeskundige hier niets over verteld? Heel kort door de bocht: je overvoert het paard en daarnaast krijgt het stoffen binnen waar het niets mee kan en die feitelijk in de weg zitten en schadelijk kunnen zijn. In voorjaarsgras zit veel eiwit en weinig structuur; dit moet je compenseren door veel energievoeding te geven, zodat de verhouding 5/1 gehandhaafd blijft. Mogelijk is er een verstoring in die balans en is er dus sprake van een pH verhoging. Wat je schrijft over AGROBS ruwvoeders zonder melasse: perfect dat er geen melasse in zit, maar is het je opgevallen dat PAVO rietsuikermelasse gebruikt? In jou geval is dat nogal tegenstrijdig... Daarnaast gebruikt PAVO ook palmolie met hoog linol. Bewust vertellen zij niet wat zij met linol bedoelen (linolzuur óf linoleenzuur). Om het geheim te verklappen: ze gebruiken linolzuur om oxidatie tegen te gaan. Dankzij dit product moet er een compensatie plaatsvinden dmv vitamine E, wat zij ook in een hoeveelheid van 165 mg/kg toevoegen.
Dat je paard lusteloos wordt/is, is een logisch gevolg, net als de uitwendige symptomen als bultjes.
Om hier zekerheid over te krijgen kan je een bloedonderzoek laten doen; zal mij niets verbazen als de nieren en de lever overbelast zijn, de pH te hoog is en dat het paard een beetje gevoelig reageert op de milt. Maar nogmaals, een veearts of een voedingsdeskundige kunnen hierover uitsluitsel geven.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:29

Terug in het kuilvoer, en meer gewoon hooi voeren. Slobber, muesli, brok..... je paard werkt dus maar 1 keer week een vol uur en het dier krijgt die hoeveelheden? Je bent TE goed voor je paard aan het zorgen. De oude boer waar ik vroeger altijd kwam zei dan "van het vele geven is het geitje doodgegaan".

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:35

Ze krijgt op het moment geen brokken meer omdat ze nu toch wel een buikje kreeg. Hooi voeren is geen optie want dat is er niet het kuil wat ze krijgt is heel erg droog en bijna te vergelijken met hooi.

@madamx lusteloos is ze alleen in de binnenbak onder het zadel. Verder is ze een heel energiek paard wat van alles uit haalt en zich echt als een jonge puber weet te gedragen. Ze wordt op het moment als ze niet door mij gelongeerd kan worden ook door de stahouder gelongeerd omdat ze anders niet te houden is. In overleg met de stalhouder krijgt ze nu dus geen brokken meer en voornamelijk de energie muesli. Ik dacht dat het een meusli was waar ze meer energie van kreeg maar ik heb op de site opgezocht het is een muesli voor drukke/nerveuze paarden. Dit staat er op de site
Supplementary feed for horses

Composition:
Corn germ, barley flakes, dried apple,herbs, sugar beet molasses,corn flakes alfalfa-grass meal, wheat bran,oatmeal bran, dried beet pulp, sunflower meal, cornmeal,oat flakes, seaweed meal dried, sea salt,wheat germ, cold-squeezed linseed oil, linseed, malt, brewer's yeast dried, fennel, Himalayan salt.

Content and digestibility: Bulk elements:
Crude protein
Crude fibre
Crude fat
Crude ash
digestive crude protein
digestive energy
9,8 %
11,6 %
6,7 %
11,0 %
85 g/kg
14 MJ/kg
Calcium
Phosphorus
Magnesium
Sodium
Potassium
1,60 %
0,45 %
0,45 %
0,38 %
1,40 %

Fat-soluble vitamins per kg:/(2.2 lb) Water-soluble vitamins per kg:/(2.2 lb)
Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E

20.000 IU
2.400 IU
300 IU
Biotin

370 mcg

Amino acids per kg:/(2.2 lb)
Lysin
Methionine 0,5 %
0,4 %
Trace elements per kg:/(2.2 lb)
Iron *
Zinc *
Manganese *
Copper *

340 mg
240 mg
180 mg
35 mg

Iodine
Cobalt *
Selenium * 3,5 mg
3,5 mg
0,5 mg

Feeding recommendation:
Supplementary feeding with Struktur-Energetikum makes sense for every type of horse.For large horses we recommend 1 kg (2.2lb), for high-performance sports horses a maximum of 1.5 kg (3.3 lb) per day – in addition to rations of oats or cereal and hay/straw. This replaces approximately the same amount of energy food. Supplementary provision of minerals is not necessary.

For smaller horses, ponies and horses with a low energy requirement, up to 700 g of Struktur-Energetikum can be used as the sole feed.

Op het moment krijgt zuhra:
s'ochtends halve schep struktur energetikum en 1 schep aspero.
s'middags alleen 1 schep aspero
s'avonds halve schep struktur energetikum en 1 schep aspero.
Tussendoor krijgt ze vlak voordat ze op de weide gaan nog 1 kruiwagen hooi (op 3 paarden) zodat ze op de weide wat minder vreten. Ze gaan nu 2 keer een half uur op de weide en de rest van de dag staan ze in een zandbak.
Ze krijgt nu wel 2 keer per week de slobber.

@capraibex70 het paard werkt nog maar zo weinig omdat ik haar nog niet wil overbelasten ze is nog maar net 4 en ik doe het nog rustig aan met haar, vanwege het uitgroeien. Ik krijg nu een half uur in de week les en voor de les rij ik zelf al een half uur dat is de enige keer dat ze een vol uur onder het zadel loopt de andere 1 tot 2 keer in de week loopt ze ook wel een uur maar dan zit er veel meer stapwerk en wat werk aan de hand tussendoor in.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:09

Het maakt ook niet uit dat het paard minder doet maar je verhouding voer - werk klopt niet.. Ze krijgt gewoon teveel binnen. Tegen teveel energie helpt het sowieso om minder te voeren. Hoe groot is je merrie eigenlijk?
Om even een ander schema aan te geven
Mijn merrie is een draver van 1.56m
Zomer : weidegang plus na het werken 1/2 schep pavo condition, niet werken betekend geen extra brok.
Als extra wortels of 3 appels.
Winter : 2 x daags 1 schep pavo condition, 2 x daags hooi
Als extra's wortels en regelmatig zemelen, ik geef zelden zemelen in de zomer bij de weidegang omdat daar ook weer eiwitten in zitten.

Mijn merrie kreeg voorheen ook altijd eiwitbulten in de zomer en een appeltjesvacht ( wat betekend dat ze eigenlijk té gezond gevoerd worden en dus teveel krijgen ) en daarom heb ik haar teruggezet naar in de zomer alleen 1/2 schep na het werk..