bietenpulp?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 08:15

Hoe zit het nou eignlijk met bietenpulp? Sommige vinden het goed spul (mits voldoende geweekt natuurlijk) en anderen noemen het koeien voer wat je niet aan je paard dient te geven.

Mijn instructeur is tegen. Hij kent een dierenarts die, paarden die bietenpulp hebben gekregen en daarvan koliek hebben gekregen, niet wil helpen en zo aan hun lot overlaat. Onder het mom van, bietenpulp is niet voor paarden, kunnen ze koliek van krijgen, is vragen om moeilijkheden.

Echter in de endurance zijn ze er positief over en word het veel gebruikt.

Dus wat is voor jullie waarheid want ik weet het niet meer? Verward
Laatst bijgewerkt door woeliej op 24-04-08 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Feroza_W

Re: bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:17

wat een rare veearts zeg. Ik gebruik ook bitenpulp idd mits goed geweekt. Onze Veearts adviseerde het juist omdat te voeren. We hebben hier 2 paarden staan die geen hooi mochten eten vanwege de tanden. EN nu zien ze er dankzij de bietenpulp erg goed uit en geen last van koliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:18

woeliej schreef:
Mijn instructeur is tegen. Hij kent een dierenarts die, paarden die bietenpulp hebben gekregen en daarvan koliek hebben gekregen, niet wil helpen en zo aan hun lot overlaat.

Wat een flauwekul, dat geloof je toch zelf niet? Ach gut

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:19

Bij ons op stal krijgen ook een aantal paarden bietenpulp en die hebben er nog nooit koliek van gehad. Wij laten de bietenpulp wel ongeveer 10 uur weken. Wij geven het enkel aan paarden die niet goed op gewicht blijven of de paarden die iets voller moeten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:27

Als je het erbij voert in bescheiden hoeveelheden en het goed weekt kunnen ze er bijna geen koliek van krijgen. Ze vinden het lekker, het beval veel vocht (kan soms handig zijn), ze krijgen er een mooi haarkleed van en ze blijven er mooi van op gewicht. Volgens mij is het laag qua energiewaarden dus je gaat niet vliegen, het is ook goede buikvulling als een paard niet zoveel brok mag.

De stal waar ik hielp maakte het altijd de avond van tevoren al aan, dus ook minimaal 10 uur weken met heel ruim water. Voor het voeren werd altijd het overtollige water weggekiept (je kan het beter iets te vochtig voeren dan te droog om safe te zitten) en dan konden de eerste porties als ontbijt worden gegeven eventueel en eigenlijk werd het daar altijd als avondvoer erbij gegeven. Voor zover ik weet heeft er nooit een paard koliek gekregen van pulp.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:30

Mijn paard heeft het geruime tijd gehad op een vorige stal. Hij en zijn stalgenoot paarden hebben er nooit last van gehad.

Geef je echter de brokken droog, dus ongeweekt, dan kunnen ze daar heel erg koliek van krijgen. Ook dit heb ik helaas een flink aantal jaren terug gezien!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:45

Woeliej als je hier op VS de zoekfunctie zou gebruiken kom je heel wat topics over het nut van bietenpulp tegen Knipoog