pony zit aan wond

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

pony zit aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:29

Sha is nu vorige week donderdag gecastereerd. Het is gelukkig nog niet echt dik geworden. wel bloedde het gister. Wss omdat hij even teveel gedaan had ? Er zitten wel opgedroogde bloedkorstjes aan enzo.
Kan er verder niet goed bijkomen om te kijken want dan schopt hij.
Vanmiddag, deed hij dus zijn achterbeen omhoog en zat daar aan te krabben denk ik oid. (met zn mond denk ,zag het zelf niet)maar toen gilde/piepte hij ineens erg hard..dus wss deed het dus wel pijn. kan het kwaad dat hij eraan zit?
Of wat kan ik er het beste aan doen?

Joto

Re: pony zit aan wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:32

Bloeden is niet zo heel erg, maar meestal stopt dat na een paar dagen, het beste is om de gaten goed schoon te spuiten gewoon de slang er in, en de korst er af krabben, je kan voor de zekerheid je vinger binnenin langs halen zodat de wond weer mooi open is en verder kan genezen, handigst is even met zijn 2-en doen.
Edit: als hij er aan blijft zitten misschien voor een paar dagen een muilkorfje om?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 21:35

ik heb helaas geen kraanwater daar. en om met hem naar huis te lopen is ook niet veilig.
kan er ook niet aankomen zonder dat hij dus schopt. dit deed hij ook met ballen er nog aan.

de DA zei dat ik er verder nix meer aan hoefde te doen. van afspuiten/schoonmaken oid.

maar denk dat het toch jeukt miss omdat hij eraan zit..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:49

Ik weet niet beter dat na een castratie altijd afgespoten moet worden. Zeker als ze er last van krijgen. Het kan zo een lelijke ontsteking worden en misschien wel erger... Het dier moet echt pijn hebben.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 11:54

het hoeft niet afgespoten volgens de kliniek Knipoog dus die zullen daar wel genoeg ervaring mee hebben.
hij heeft er verder geen last van volgens mij. hij is fit eet en drinkt goed en het is niet dik etc.
het doet alleen dus pijn als hij eraan zit Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:55

Tja waarom open je dit topic dan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:56

Mijn pony had nog een merrie gedekt toen hij geholpen was,en de boel was toen ook opgezet en zo maar met een paar dagen was dat weg.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:59

marleen_usar schreef:
Mijn pony had nog een merrie gedekt toen hij geholpen was,en de boel was toen ook opgezet en zo maar met een paar dagen was dat weg.

Goede oplossing voor het probleem: de pony laten dekken. Haha! Knipoog

Had je DA je niet verteld dat je hem een maand bij de merries weg moest houden? Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 15:26

Een maand ?? langer hoor Knipoog

kende er ook zo 1 die dus gewoon nog even snel gedekt had..daar is alles gewoon goed bij gegaan.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:29

Ik weet ook niet beter dan dat je gewoon af moet spuiten.
En zeker voorlopig geen merries erbij doen... Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:34

Arabian_Girl schreef:

kende er ook zo 1 die dus gewoon nog even snel gedekt had..daar is alles gewoon goed bij gegaan.

Een gecastreerde hengst is nog 30 dagen vruchtbaar.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruin
Daar staat ook dat de wond iedere dag schoongespoeld moet worden. Dus.....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:36

Ik vind het ook wel raar dat je niet moest afspuiten.
Als hij er nu zo'n last van heeft, is het toch wel verstandig om de dierenarts nog eens te laten kijken. En dan misschien een andere dierenarts??

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 15:40

daar staat dus ook dit wat niet klopt :

De ontstane wond wordt na de operatie niet gehecht. Dat gebeurt bewust. De operatie wordt namelijk in een niet-steriele omgeving uitgevoerd waardoor kans op infectie groot is. De wond moet daarom iedere dag worden schoongespoeld.

Je kan ook kiezen voor een gesloten of half gesloten casteratie.
en bij daarbij hechten ze dus wel dicht.
En hij is wel in een steriele omgeving gedaan. dus vandaar dat het denk niet schoon gespoeld moet worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:44

Tja... je weet het gewoon beter.... Maar bel je kliniek maar eens zou ik zeggen. Heb het net aan onze DA gevraagd die hier op de koffie zit na bedrijfscontrole. Spoelen is zijn advies !! Dat paard heeft duidelijk pijn.

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:48

slimmerik schreef:
Arabian_Girl schreef:

Een gecastreerde hengst is nog 30 dagen vruchtbaar.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruin
Daar staat ook dat de wond iedere dag schoongespoeld moet worden. Dus.....

Op wikipedia kan elke gek informatie erbij zetten als diegene dat wil. Ik wil niet zeggen dat jouw informatie niet juist is, ik vind het ook niet meer dan logisch dat de wond nog schoongespoeld moet worden.
In het principe gebruik ik wikipedia ook vaak, maar iedereen kan er zomaar wat info neerzetten, dus altijd juist hoeft informatie van die site niet te zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:50

Al spoel je alleen maar tegen de zwelling. Maar net wat slimmerik al zegt, volgens mij wil je geen advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:52

ik moest ook niet afspuiten ivm als het nat was en hij gaat rollen dat er alleen maar meer zand aan blijft plakken. verder moest ik wel opletten dat er geen korstjes aan kwamen die moest ik er afhalen. en nu is het erg mooi genezen Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 15:53

aerdenhout1 schreef:
Al spoel je alleen maar tegen de zwelling. Maar net wat slimmerik al zegt, volgens mij wil je geen advies.

er is geen zwelling Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:55

Isa1990 schreef:
Op wikipedia kan elke gek informatie erbij zetten als diegene dat wil. Ik wil niet zeggen dat jouw informatie niet juist is, ik vind het ook niet meer dan logisch dat de wond nog schoongespoeld moet worden.
In het principe gebruik ik wikipedia ook vaak, maar iedereen kan er zomaar wat info neerzetten, dus altijd juist hoeft informatie van die site niet te zijn.

Maar dit advies klopt dus wel. Net door onze DA bevestigd. Wat klopt er volgens jou dan niet?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 15:56

en net of iedere da t zo goed weet..hier zeggen ze nog welis allemaal wat anders...
wat er niet klopt heb ik er ook al gezet

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:56

Arabian_Girl schreef:
aerdenhout1 schreef:

er is geen zwelling Clown

Okee....

Arabian_Girl schreef:
Kan er verder niet goed bijkomen om te kijken want dan schopt hij.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 15:57

ja dus ??wat wil je daarmee zeggen??

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:58

slimmerik schreef:
Isa1990 schreef:

Maar dit advies klopt dus wel. Net door onze DA bevestigd. Wat klopt er volgens jou dan niet?

Je advies wel, dat van dat schoonspoelen klopt wel, ik wil er alleen maar mee zeggen dat niet alles op wikipedia juist hoeft te zijn, en het daarom niet zo'n goede bron is voor informatie.
In jou geval heb je wel gelijk, alleen beetje zonde als er mensen met wikipedia bronnen gaan smijten terwijl de informatie die daar op staat niet hoeft te kloppen.
Dat wil ik er alleen maar even mee zeggen.
Bedoel er verder niks op tegen jou reactie op dit onderwerp, en ga nu ook offtopic. Tong uitsteken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:58

Arabian_Girl schreef:
en net of iedere da t zo goed weet..hier zeggen ze nog welis allemaal wat anders...
wat er niet klopt heb ik er ook al gezet

Als je het beter weet als een DA waarom open je dan dit topic? Bel je geweldige kliniek dan.... Clown

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:00

ik vraag hier toch niet of ik m af moet spuite of wel ?