Paard verstapt zich en nu kreupel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa0710

Paard verstapt zich en nu kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 12:57

Hallo allemaal Lachen,
Maandagavond heeft mijn paard zich verstapt tijdens het rijden, hij liep al gelijk onregelmatig en toen is mijn vader er afgestapt. Toen hij daarna een stukje ging lopen met m'n paard, leek hij goed te lopen (in stap). De dag daarna zijn we weer gaan rijden en toen liep hij onregelmatig in draf en zijn we dus ook gelijk weer gestopt met rijden. In stap loopt hij dus wel goed en in draf niet.
We hebben voor volgende week een huisje geboekt in Drenthe en ons paard zou meegaan om lekker in het bos te gaan rijden.. Ik ben alleen bang dat hij dan nog steeds niet goed loopt Boos!
We stappen nu elke dag met hem op een harde ondergrond en spuiten zijn benen af met koud water. Wat kunnen we nog meer doen, om ervoor te zorgen dat hij snel weer goed loopt?
Zijn benen zijn niet warm en zijn hoeven ook niet..
Groetjes van Lisa

Carmen

Re: Paard verstapt zich en nu kreupel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:02

Ik denk persoonlijk dat als dit nog een week blijft, je beter een foto kan laten maken.

Bij bijvoorbeeld peesblessurés kan het zijn dat ze weer goed lopen maar dat het nog niet goed ís, dat je het alleen maar erger maak en dat dus de pees helemaal door kan scheuren.

Ik vind je behandeling dagelijks wel goed, meer kan je niet doen.
(Misschien een coolpack?)

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:09

Carmenn_ schreef:
Ik denk persoonlijk dat als dit nog een week blijft, je beter een foto kan laten maken.

Bij bijvoorbeeld peesblessurés kan het zijn dat ze weer goed lopen maar dat het nog niet goed ís, dat je het alleen maar erger maak en dat dus de pees helemaal door kan scheuren.

Ik vind je behandeling dagelijks wel goed, meer kan je niet doen.
(Misschien een coolpack?)

Dat klinkt wel heftig
Straks gaan we weer met hem stappen.. Hopen dat hij al beter loopt! Als hij over een week nog niet goed loopt moeten we er maar naar laten kijken ja.. Echt stom dat het precies gebeurd een week vóór onze vakantie met hem Boos!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:11

balen!

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:23

Heeft iemand misschien nog tips behalve afspuiten & stappen?

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:45

We hebben net even iemand ernaar laten kijken op de manege, die er verstand van heeft, en die zegt dat hij ongelijke hoeven heeft en dat het daardoor misschien kan komen.. en dat hij beter op ijzers kan.. heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:47

Ik neem aan dat je een hoefsmid hebt, zou advies bij hem inwinnen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:59

SientJ schreef:
We hebben net even iemand ernaar laten kijken op de manege, die er verstand van heeft, en die zegt dat hij ongelijke hoeven heeft en dat het daardoor misschien kan komen.. en dat hij beter op ijzers kan.. heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Bij ongelijke hoeven denk ik dat er toch iets meer aan de hand kan zijn. Aangezien hij al wat onregelmatig liep. Ik zou inderdaad een goede hoefsmid en een goede DA erbij laten komen. Kan wel eens iets anders zijn als verstappen. Wil je niet ongerust maken, maar een paard met hoefkatrolontsteking kan ook ongelijke hoeven krijgen als er een ontsteking gaande is in 1 hoef en dan heb je ook de afwisselende onregelmatigheid. Bij twijfel dus hulp inroepen.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:36

ik blijf het even volgen. mijn paard is 2 weken terug gestruikeld door een kuil en heeft de zelfde "klachten" als jouw paard. die van mij is alleen in draf kreupel. in stap loopt ie zuiver en toen hij in galop over het land naar me toe kwam liep hij ook goed.

dus ben benieuwd of mensen ervaring hebben met zoiets.

(foto laten maken is nu even geen optie: geld)

StalMolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:07

Vaak helpt het als je een dag of 4 even rustig aan doet, daarmee bedoel ik even goed stappen en niet rennen. Dan kan zodra er iets verrekt is het gewoon weer genezen.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 20:09

lovesSkippy schreef:
ik blijf het even volgen. mijn paard is 2 weken terug gestruikeld door een kuil en heeft de zelfde "klachten" als jouw paard. die van mij is alleen in draf kreupel. in stap loopt ie zuiver en toen hij in galop over het land naar me toe kwam liep hij ook goed.

dus ben benieuwd of mensen ervaring hebben met zoiets.

(foto laten maken is nu even geen optie: geld)

Ja idd, mijn paard loopt in stap en galop wel goed en in draf niet, want toen hij laatst losstond en ging gallopperen leek er niks aan de hand te zijn! Hij loopt nu nog steeds niet goed in draf, maar heeft geen warme en gevoelige benen en hij is heel vrolijk.. hij is wel heel druk aan het worden omdat we deze hele week alleen met hem gestapt hebben!
morgen gaan we op vakantie met hem naar drenthe, misschien gaat hij in de loop van de week wat beter lopen en anders blijft hij daar lekke rop het land op rust!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:14

De DA kan een scan maken van de pezen, kan gewoon thuis gebeuren....
En met hem overleggen wat je het beste kan doen, stalrust/weiderust/training.

Vind het eigenlijks wel slecht om nu geen foto's te laten maken (mocht de DA het nodig vinden).
Snap best dat het kwa geld niet altijd uit komt.... maar ik heb altijd geld apart staan speciaal voor deze dingen.

Sterkte met je paardje.. en hopelijk kan hij lekker mee op vakantie!!