Wanneer ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Wanneer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:39

Ik heb een geweldig paard van inmiddels 4 jaar, ik rij ongeveer 2a3 keer per week buiten, en zal met het lekkere weer nog vaker worden.
Voordat we in het bos zijn moeten we over de straat, ik heb steeds geroepen zolang mogelijk te proberen om geen ijzers te moeten..
Helaas is mijn paardje gevoelig op de straal, en daarnaast slijten zijn voorhoeven erg snel (wat niet gek is omdat we veel buitenrijden natuurlijk), ook is hij gevoelig voor scheurtjes.

Ik zit toch erg te denken om hem op ijzers te gaan zetten, in eerste instantie alleen voor.

Wat vinden jullie de voor en nadelen, en is het verstandig om alleen voor ijzers te nemen, aangezien hij achter geen problemen heeft.
Daarbij vinden jullie 4 jaar te jong voor ijzers?
En waarom heb jij voor ijzers gekozen bij je paard?
Is het makkelijk om hem straks met de winter weer ijzerloos te laten, of komt dat de hoeven nie ten goede?

Alvast bedankt!!

Arabesk

Re: Wanneer ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:43

de nadelen van ijzers

Wij rijden élke dag buiten, zonder ijzers, maar moeten evengoed de hoeven af en toe bijwerken. Alles valt of staat met een geschikte huisvesting. Van een paard dat veel op stal staat kan je geen topkwaliteit hoeven verwachten. Onze paarden staan buiten en op een stuk dat verhard is.

Voor zwakke hoeven of probleemhoeven zijn hoefschoenen altijd nog te prefereren boven ijzers, omdat ze niet dezelfde nadelen hebben en de hoef verder vrij laten. Bovendien doe je ze weer af na gebruik.

Deze site heeft een aardig overzicht van merken die er zijn http://www.easycareinc.com/ de meeste merken die daar genoemd worden zijn ook in NL te verkrijgen.

In nederland heb je nog deze http://www.hoefschoenen.nl en http://www.paardenschoenen.nl/ de laatste worden op maat gemaakt en aangemeten.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 22-04-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:45

Arabesk schreef:
de nadelen van ijzers

Wij rijden élke dag buiten, zonder ijzers, maar moeten evengoed de hoeven af en toe bijwerken. Alles valt of staat met een geschikte huisvesting. Van een paard dat veel op stal staat kan je geen topkwaliteit hoeven verwachten. Onze paarden staan buiten en op een stuk dat verhard is.

Voor zwakke hoeven of probleemhoeven zijn hoefschoenen altijd nog te prefereren boven ijzers, omdat ze niet dezelfde nadelen hebben en de hoef verder vrij laten. Bovendien doe je ze weer af na gebruik.

Bedankt voor je info, mijn paard staat minstens 13 uur per dag buiten Knipoog
Daarbij kan ik op dit moment niet met hem naar buiten door een scheur in zijn hoef, en als hij en ik 1 ding geweldig vinden, is het naar buiten..
Heb dus zo even geen andere oplossing, en hoor graag ervaringen van mensen met ijzers, en wanneer ze hebben besloten aan ijzers te beginnen.

Maar bedankt voor je reactie!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:46

ik heb nog wat toegevoegd over hoefschoenen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:23

Ik sluit me aan bij arabesk; met ijzers worden de problemen erger.... Wil er wel aan toevoegen dat naast goede huisvesting ook goede voeding gegeven moet worden. Raak niet meteen in paniek bij hoefscheurtjes, geef het paardenlichaam de tijd om hierop te reageren en te herstellen.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:28

Arabesk schreef:
de nadelen van ijzers

Deze site heeft een aardig overzicht van merken die er zijn http://www.easycareinc.com/ de meeste merken die daar genoemd worden zijn ook in NL te verkrijgen.

In nederland heb je nog deze http://www.hoefschoenen.nl en http://www.paardenschoenen.nl/ de laatste worden op maat gemaakt en aangemeten.

Sluit me hier helemaal bij aan
niks meer aan toe te voegen Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:41

ik sluit me er ook bij aan. ook mijn paard loopt veel buiten, en eigenlijk alleen maar over de weg. int gras loopt ze minder fijn, en als ik haar de keuze geef(ik laat dan teugels lang en stuur niet) gaat ze zelf op de weg lopen.

zij heeft ook geen ijzers nodig. het groeit net zo hard als de hoef afslijt. iets harder zelfs, want anders zou ze nooit meer naar de hoefsmid moeten, en die moet wel heel af en toe komen...

als het teveel gesleten is zou ik ook kiezen voor hoefschoenen en niet voor ijzers.

StalMolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:09

Ik vindt niets mis aan ijzers. Ijzers zijn goed voor mensen die veel buiten rijden, dit om te voorkomen dat de hoeven van je paard te snel slijten, als dit het geval is zal het dier snel op zijn straal terecht komen en veel pijn krijgen met lopen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:47

StalMolly schreef:
Ik vindt niets mis aan ijzers. Ijzers zijn goed voor mensen die veel buiten rijden, dit om te voorkomen dat de hoeven van je paard te snel slijten, als dit het geval is zal het dier snel op zijn straal terecht komen en veel pijn krijgen met lopen...

een paard moet juist op zijn straal lopen dat is de schokdemper van zijn benen.

Ijzers zijn niet alleen onnodig maar ook schadelijk en verminken de hoef op lange termijn.

Een gezonde hoef slijt niet te snel, een ongezonde hoef kan je beter beschermen met een hoefschoen die je na het rijden weer afdoet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:41

toevallig is mijn hoefsmid net weg (ik rijd ook veel buiten zonder ijzers) en ze was (zoals gewoonlijk) weer erg te spreken over indi haar mooie en harde hoeven!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:19

Bedankt voor alle reacties, helaas erg slechte ervaringen met hoefschoenen, een vriendin van mij heeft ze gebruikt en haar zij heeft er geen fijne ervaring aan overgehouden, kapotte holtes, paard accepteerde het ook erg lastig etc.
Ik ga toch de ijzers proberen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:25

Gewoon even met je smid overleggen. Hij kent de voeten van je paard en wat wel of niet kan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:33

mijn paard gaat binnenkort voor ook weer op ijzers. Om dezelfde reden als jij. Ik heb haar de hele winter zonder ijzers kunnen laten staan, maar nu ze weer in de wei staat brokkelen de hoeven toch weer, helaas!! ik hou ze goed nat, maar toch komen er scheurtjes en brokkelt het af. Ik wil ook veel buiten rijden, dus daarom kies ik voor ijzers voor. Hoefschoenen lijkt me geen oplossing voor 24/7.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:51

Hoeftniet schreef:
Gewoon even met je smid overleggen. Hij kent de voeten van je paard en wat wel of niet kan.

'mijn' hoefsmid heeft het mij aangeraden Lachen ik was alleen nog benieuwd naar ervaringen.