Slechte hoeven, wat te doen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Slechte hoeven, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:00

Hallo,

Ik zal het even in het kort uitleggen.
Mijn paard staat rondom op ijzers. Op het moment dat ik haar kocht als 3 jarige, had zij erg slechte hoeven. Ik heb er eerst voor ijzers onder gedaan. Na korte tijd werden haar achter hoeven ook erg kort, hier zitten nu dus ook ijzers onder. Dit is een tijd goed gegaan. (Ze zien er nu zeker al een stuk beter uit dan het moment toen ik haar kocht)
Haar achterhoeven groeien nu goed, alleen haar voorhoeven helaas niet.
Dit is nu al 5 jaar zo. Ik heb biotine geprobeerd, ik heb allerlei smeersels geprobeerd zoals hoefvocht, rainmaker, hoefolie, hoefvet, laurierzalf enz enz enz, maar niks helpt.
Ik spuit ze elke dag af zodat ze vochtig blijven, ze scheuren namelijk ook snel (vooral in de zomer door het droge weer).

Nu is mijn vraag. Wie heeft hetzelfde probleem en wat doen jullie eraan? Wat helpt nou echt?

Ik ben erg benieuwd!

Gr. Ilona

P.s. ik heb mijn hoefsmid om advies gevraagd, hij zegt dat ze erg slechte hoeven heeft en dat ik alles al heb geprobeerd wat te proberen valt, maar ik wil graag ervaringen van andere mensen weten zodat ik toch misschien nog 'het' wondermiddel voor mijn paard tegen kom.
Laatst bijgewerkt door xThalyx op 22-04-08 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re: Hoeven groeien niet goed, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:02

Biotine helpt niet na een paar maanden, maar heeft minimaal een jaar nodig om echt resultaat te geven. Dus weet niet hoelang je dat gegeven hebt?
Verder kan bruin bier ook de hoefgroei verbeteren.

xThalyx

Re: Slechte hoeven, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:04

Ik weet dat Biotine niet gelijk helpt. Ik heb het bijna een jaar gegeven en er vond totaal geen verandering plaats.
Ik heb het met mijn smid erover gehad, hij zegt dat Biotine 'vroeger' het enigste middel was wat bekend was dat de hoefgroei verbeterde, maar dat er tegenwoordig meer middeltjes zijn waaruit is bewezen dat ze de hoefgroei bevorderen. Naar deze middelen ben ik erg benieuwd.

(smid zegt: waarschijnlijk zullen deze ook niet helpen, het ene paard reageert heel goed op de middeltjes, het andere paard totaal niet en zal waarschijnlijk op geen een middel reageren. Ik wil toch nog zoveel mogelijk uitproberen, vooral producten met goede resultaten.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:06

Veel beweging stimuleert de hoefgroei, en in de zomer zou het eigenlijk sneller moeten gaan dan in de winter. Snel scheurende hoeven zijn droog, zorg ervoor dat ze veel vocht krijgen, ook op het land. Een stukje rond de waterbak (als jullie zoiets hebben) met opzet onder laten lopen zodat het modderig wordt zou kunnen helpen om de hoeven nat te houden.
Op het moment dat ze op stal staat, regelmatig goed afborstelen, natmaken en dan insmeren met hoefvet. Hoefvet alleen helpt niet. Het sluit namelijk de hoef af, waardoor er geen vocht bijkan. Natmaken en dan invetten houdt de vochtigheid in de hoef vast.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:08

Bedankt voor je antwoord Cassidy.
Ik heb dit al een tijdje geprobeerd. Hoefvet sluit idd de hoef af. Ik denk zelf dat hoefolie meer effect heeft. Dit sluit de hoef ook niet af. Ik spuit dr hoeven nu een paar keer per dag af zodat ze goed nat worden.
Ik smeer ze 1x per dag in met hoefolie en de kroonranden met laurierzalf.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:11

Volgens mijn hoefsmid helpen alleen natuurlijke smeersels om een hoef niet af te sluiten. Vet en olie sluiten af zoals Cassidy ook al zegt. Logisch want je gebruikt het ook om je laarzen/schoenen en de rest van lederproducten waterdicht te maken....
Ik smeer met schapenvet of manenvet. Dit laaste is veel lastiger te verkrijgen. Schapenvet is overal te verkrijgen.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:14

Ik volg dit topic even..

Mijn paardje heeft ook in ene hele slechte hoeven, terwijl die vorig jaar een jaar lang bijna niet bekapt hoefde te worden omdat het mooi groeide en afsleet....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:31

Je paard natuurlijker huisvesten, op stal (ook al is het alleen 's nachts) rénnen de hoeven in kwaliteit achteruit, door aantasting van mest en urine ,maar nog erger: gebrek aan beweging en doorbloeding. Bovendien is een stal te droog voor hoeven.

Toen mijn paard nog 's nachts op stal stond waren zijn hoeven van mindere kwaliteit dan dat hij 24/7 buiten stond.

Regelmatig bekappen (en dan bedoel ik vaker dan eens in de 6 a 8 weken), beweging én vocht zijn de kernwoorden voor gezonde hoeven.

Ik weet dat het moeilijk is om een plek te vinden waar paarden heel veel buiten mogen, ik baalde ook als een stekker toen mijn paard 's nachts op stal stond, de brokken vlogen van z'n hoeven af Zij zijn groot en ik is klein!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:30

Het is niet alleen het op stal staan maar ook de stalbedekking die bijdraagt aan een slechte hoef. Zaagsel en dergelijke zijn slechter dan bijv. stro, omdat het eerste meer vocht opneemt, ook uit de hoef. Je zou je paard dan eigenlijk eerst lekker door de bagger moeten laten gaan, of vette klei en dan de hoeven niet uitkrabben en dan op stal. Dan droogt het minder uit.
Mijn 'gouden' combinatie is regelmatig langere stukken stappen op de harde weg (2x per week plm. 5 / 6 km minstens), de harde weg dus zeker niet vermijden, 2x per week hoeven insmeren met cornucrescine, is smerig goedje dat de hoefgroei stimuleert. TOen ik dat nog niet had smeerde ik ze trouwens 2x per week in met laurierzalf Knipoog en de tip met de modder rond de drinkbak doe ik ook. Wat super werkt is gewoon op een goede wei, liefst klei, komen ze echt enorm van bij.
Daarbij zelf kleine oneffenheden wegschaven met goede schaaf, zodat geen scheurtjes kunnen ontstaan.
Mijn vorige paardje kwam maar 2x per jaar hoefsmid bij, alleen om te controleren of ik het goed deed of even de straal bij te werken.
Mijn huidige paardje is hoefbevangen geweest (niet bij mij), ik heb hem nog niet zolang. Maar bij hem pas ik dit ook toe en zijn hoeven worden echt al beter. De hoefsmid heeft hem er nu netjes op staan en ik werk het tussendoor bij.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:50

Goed in de witte lijn nagelen, (maar ik neem aan dat je smid dat doet). Je kan ook ijzers onder laten zetten die breder zijn (25x8 ipv 22x8), dan ligt de rits iets meer naar binnen en kom je beter bij de witte lijn zonder dat je het ijzer krap hoeft te leggen.
Er is een middel wat erg duur is; Kerabol, ik heb er goede ervaringen mee.
Verder heeft de firma Glue-U een nieuw produkt om op de hoef te smeren wat ook super schijnt te zijn om de hoefkwaliteit te verbeteren; even informeren!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:55

ik geef mijn merrie Soulmate 2g op advies van de smid. Het geeft behoorlijk goed resultaat, meestal hoefde de smid alleenmaar te vijlen en de onderkant netjes te maken, maar de laatste keer moest hij er echt een randje afknippen.