Rechthoekig zweetplekje (schouder) 1cmx10cm, reeds in stap!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lecheken

Rechthoekig zweetplekje (schouder) 1cmx10cm, reeds in stap!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:59

Sinds enkele weken merk ik dat men boeli iets heeft schuin rechts boven zijn schouder. Als ik hem ga halen van de wei plakken zijn haren op een oppervlakte van ongeveer 1 cm op 10 cm aan elkaar. Het is dan droog, niets van plakkerigheid te voelen en als ik erover wrijf dan voel ik niets speciaals.
Nu als ik dan toekom op de manege (denk 5 minuutjes stappen) dan is dat plekje nat geworden. Heb er al aan geroken maar kan niet speciaal iets waarnemen. Er is nergens een wondje te vinden en er is bij mijn weten nog nooit een wondje daar geweest (ik ga elke dag naar hem toe).
Paar dagen geleden heb ik dat plekje dan gewassen met een speciale ontsmettingszeep, maar de dag nadien was het weer zover. Dan geprobeerd om er een slechte geur op te spuiten voor moest het zijn wei-genootje zijn die hem zou knabbelen maar ook dat helpt niet.

De mogelijke oorzaken die me reeds verteld zijn maar waarvan ik hoop dat ze het niet zijn:
- een spierontsteking op die plaats waardoor er bij beweging teveel warmte gevormd wordt en er enkel op die plaats gezweet wordt. Dit lijkt me onwaarschijnlijk aangezien dat hij in de wei ook rondloopt en hij het dan niet heeft?
- dat zijn weide genootje hem zou knabbelen maar dit lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat het echt in een rechte lijn is en pas komt als hij meeloopt.
- en dan hetgeen me vandaag verteld is: een zonneallergie, Amigo is een bruinschimmel en dat komt blijkbaar vaker voor bij paarden die wit zijn of worden? Dit zou betekenen dat hij in de zomer moet binnen staan. Het lijkt me wel raar dat dit dan enkel op deze plaats zou zijn.

Iemand enig idee wat het dan wel zou kunnen zijn? Ik heb niet het gevoel dat hij er last van heeft, ik mag erop duwen mag hem daar borstelen en hij toont geen teken van pijn.
Zal morgen een paar duidelijke foto's trekken, hier zie e het recht schuin boven zijn schouder, in dat donkere gebied is er een bleker stukje.

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor moest er iemand met een oplossing komen Bloos
Hij is nog maar 2 jaar dus het zou stom zijn moest dit iets ernstig zijn maar als het wel zo is dan weet ik het liever snel!

Aukelizzy

Re: Rechthoekig zweetplekje (schouder) 1cmx10cm, reeds in stap!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:00

Ik denk dat er op die plek wat zweetklieren overactief werken.
Je ziet dan ook lokaal een gebiedje waar je paard meer zweet.
Het gaat vaak zomaar weer over.
Als het niet warm of pijnlijk is moet je je er geen zorgen om maken.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:47

De foto's zijn voor mij niet echt duidelijk genoeg, maar is het op de plaats van de chip?
Dan verwijs ik je gemakshalve even door naar de site:www.invisio.nl/antichip

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:49

Het is niet op de plaats van de chip, die zit in zijn nek, het is ongeveeraan de schouder denk ik Clown
Ik weet dat de foto's niet echt duidelijk zijn maar ga er straks na het werk wat betere maken. Nu had ik gewoon een foto gezocht waar je het het beste op kon zien. Bloos

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:33

Het lijkt wel of de spier om die plek heen, erg gespannen is, of is dat optisch bedrog?
Is die plek niet hard?

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:48

Mijn verzorgpaardje heeft me er vandaag afgekregen dus ben dan erna vergeten voor nog foto's te trekken, zal voor morgen zijn...
Zal dan morgen ineens ook eens letten op zijn spieren eromheen om zo meer info te kunnen geven.
Alvast bedankt voor de info! Clown

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:13

Ohw, ik heb gisteren soortgelijke foto's gezien in mijn medisch paardenhandboek, maar ik kom niet meer op de naam wat het was.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:08

Bij de concurrent (cavaletti) heb ik een stukje gekopieerd!

Nou... Ik ben net terug van de veearts met Sofie. Niets ernstigs hoor, ze had al een tijd steeds een zweetplek op de schouder, die droog werd met rijden (als de rest bezweet was zeg maar). Bovendien buigt ze de andere kant erg moeilijk, dus voor de zekerheid maar even na laten kijken. Resultaat: een beschadigde zenuw, kan geen kwaad, herstelt vanzelf.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:57

Ja het is echt raar. Ben erbij geweest, en als je over het plekje wrijft wordt het droogt maar nadien wordt het weer helemaal nat.
Sofie heb je nu al gevonden wat het is, en is het al weg?

Kus Lotie

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 11:48

Ik heb nog eventjes een fotootjes genomen:

Afbeelding