trillende pony?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

trillende pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 10:23

vanochtend toen ik de pony's vanuit de wei in de paddock wou gaan zetten, stond onze welsh hel heftig te rillen over zn hele lichaam. ook bleef hij zich maar uitrekken (voorbenen naar voren strekken en zakken met de voorhand) en mn zn rechter achterbeen te stampen. hij was niet echt onrustig verder. lopen ging heel goed en zn spieren voelden niet hard.
gisteren heeft hij geen zware training gehad. enkel even aan de longeerlijn gelopen. donderdag avond is hij wel flink aan het werk geweest. verder krijgt hij elke ochtend ongeveer een kilo basis brok en 's avonds krijgen ze er een nieuw strookje gras bij.

we hebben hem net een dekentje over gedaan en zijn even met hem gaan stappen. toen werd het ook al snel weer minder.
ook hebben we heb net even een vitaminestoot gegeven. hij likt trouwens alles en iedereen af de laatste tijd. met name bezwete soortgenootjes. dus ik dacht al aan een mineralengebrek. sinds 2 dagen heeft hij weer een zoutsteen, maar hij kijkt er niet naar om.

afgelopen tijd stond hij wel vaker te trillen, maar ik had meer het idee dat dit door de kou kwam, aangezen het elke keer regende wanneer dat voor kwam.

oja, hij staat 24 uur per dag buiten

heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?????

eigenlijk wouden we hem vandaag weer inspannen en morgen wou ik met hem naar les. is dit wel verstandig?

ellepel

Re: trillende pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:36

als hij nu normaal doet zou je hem dnek ik wel kunnen inspannen,maar dan het werk wel wat aanpassen?

dat trillen kan heel goed kou zijn hoor,misschien dan voor de nacht een deken omdoen?
spierpijn zou ook kunnen,dan trillen ze voornamelijk in de achterhand.

vitaminestoot is altijd wel goed dacht ik,misschien kun je een aanvullend supplement gaan geven bij je brok zodat hij extra krijgt?
ergens zit ik ook te denken dat dat strekken en stampen misschien wel wat kan wijzen op buikpijn?

heb eigenlijk verder geen idee of je ook aan het wek met hem moet,als je dier nu gezond oogt zou het best kunnen denk ik ,maard an misschien de training even wat aanpassen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:37

Misschien een reactie op het gras? Staat hij nu sinds korte tijd weer langere tijd in het gras?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:46

hij krijgt nu sinds 1,5 week elke avond een klein stukje wei er bij. er staat niet echt vel op hoor. met zn 2en eten ze het in ongeveer 2 uur bijna allemaal op. hij is ook zeker niet te dik.

vanochtend vorn ik het zo raar omdat het hier echt helemaal niet koud is en het heeft hier ook niet geregend. hij staat al bijna de hele winter zonder deken. alleen in de erg natte periodes heeft hij een regendeken op.

er stonden trouwens wel een paar hele kleine paarse bloemetjes in het gras. van dat kruipspul, maar de andere pony's hebben nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:52

Ik had dat op mijn werk ook , dat was bij 2 pony's .
1 Had geen water meer want hij had in zijn drinkbak gepoept , hij stond daardoor hevig te trillen . En toen hij eindelijk water kreeg werd het nog erger en daarna stopte het .
Hij poept best vaak in ze bak en dat trillen gebeurt ook telkens als hij geen water heeft gedronken of ineens weer ze water krijgt na een nacht geen water te hebben gehad .
Hoe komen jou paarden aan hun water ? Is dat wel helemaal goed ?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:54

ik heb een grote specieton in de wei staan, die regelmatig wordt schoon geboent en wordt voorzien van vers water. dat zal het dus niet zijn.

bedankt voor het meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:03

Oke uhm even denken ..
En zou het ook geen spierbevangheid kunnen zijn ?
Dat kan door te veel krachtvoer dus te veel suikers en zetmeel in verhouding tot de hoeveelheid beweging of te veel opwinding of spanning .
Paarden die tijdens rustdagen dus in jou geval geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen de volgende dag spierbevangen raken.
En dan kunnen ze gaan trillen en last krijgen van de achterhand etc .

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:05

Misschien iets met zijn spieren, zit zelf te denken aan spierbevangheid.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:28

klinkt idd het meest als spierbevangenheid...groot verschil in training met hetzelfde voer. de ene dag moet zijn lichaam er hard voor werken en dan een rustdag of rustige dag kan een teveel aan bijv. eiwitten zijn.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 15:04

daar dacht ik ook in eerste instantie aan, maar hij krijgt eerder te weinig voer dan te veel. hij krijgt geen sportbrok, maar een eenvoudige basisbrok. en dan zou ik het nog eerder verwachten op de dag na de training en niet 3 dagen later. helemaal niet om dat hij gisteren nog een half uurtje aan de longe heeft gelopen.
en behalve het trillen heeft hij er verder geen symptomen van.
en doordat ze 24/7 in we wei lopen zijn ze ook continu in beweging.
daarom vond ik het juist zo vreemd.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:35

hoi hoi.
het klinkt als spier bevangen,omdat hij wel vaker trilt.
meestal komt dat voor na zware inspannig,en niet na 3 dagen,een beetje vaag dus.
ik zou voor de zekerheid bloed laten prikken!
daar word je zoveel wijzer van,en zoveel kost dat niet.
tot die tijd zou ik geen zwaar werk met hem doen(een beetje in beweging houden)
vr groetjes saskia

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:21

hoi hoi.
hoe gaat het nu met de pony?
vr groetjes saskia

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:26

hij heeft er verder geen last meer van gehad. 's middags hadden we toch nog even een rustig ritje gemaakt (wat lastig is met zijn temperament). en maandag ben ik met hem naar les geweest.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:39

Mijn merrie heeft precies het zelfde gehad. Die had een dag later hoge koorts. Die had dus een virus opgelopen. maar ik begrijp dat die van jouw niet heeft dan denk ik ook aan spierbevangen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:51

Mijn pony heeft ook een paar jaar geleden een weekje gehad dat hij stond te trillen. Hij was toen herstellende van een zware hoefbevangenheid.
Toendertijd wist ik niet wat het betekende en het ging ook gewoon over. Nu weet ik dat het mogelijk een tekort aan magnesium zou kunnen zijn. Verschil is wel dat mijn pony al een aantal jaren geen krachtvoer meer kreeg, maar over het algemeen zit er in krachtvoer ook te weinig magnesium. Het beste kan je een bloedtest laten doen, alhoewel je daarmee niet altijd een tekort aan magnesium kunt aflezen. Beter is dan een weefselmonster te laten nemen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:56

als ikeht zo leednk ik als eerste aan hoefbevangenheid. omdat het met voorbenen uitgerekt bleef staan dus ontlasten. maarja al het nu al beter gaat. danvermoed ik dat het dat niet zal zijn zou paar dagen licht werk en goed ind e gaten houde

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 12:22

hoefbevangenheid was het zeker niet. daar stond hij veels te stevig voor en hij liep ook absoluut niet voorzichtig.

hij krijgt elke dag ongeveer een kilo basisbrokken. ik weet niet exact hoe het dan met zn magnesiumgehalte zit.