jaarling heeft losse knietjes'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

solina

jaarling heeft losse knietjes'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:27

oke de dierenarts is dus geweest bij daisy..
hij zag het gelijk,ze heeft een hele lichte vorm van ''losse knietjes'' Boos!
ze is nu gelijk aan de binnen kant van haar achterhoeven iets scheef gezet
zodat ze iets naar binnen valt.
omdat het zo lichte vorm is kan ik als ze straks volwassen is nog wel keuringen doen en gewoon rijden.
maar een fijn gevoel hen ik er nog niet over..
het is zowiezo niet goed natuurlijk.weet er iemand nog tips wat ik kan doen of evt kan bij geven voor de versterking van haar achterhand.
haar spieren moeten met de tijd wel sterker worden,ze zijn nu zoiezo wat slap.
ze is ook wel best hard gegroeid,1,30 en word bijna een jaar..
dus heeft er iemand tips voor mij..die zijn van harte welkom..dan voel ik me er mischien beter over en weet ik beter hoe ik dit moet oplossen Ach gut

Boktpony

Re: jaarling heeft losse knietjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:32

rechte stukken wandelen met een jaarling is natuurlijk nooit slecht. (je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven Knipoog )
en hetzelfde geld voor zoveel mogelijk weidegang. gewoon dingen waar spieren van groeien...
verder vind ik het niet zo'n heel erg probleem en zou me er niet te druk over maken Ach gut

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:33

Juist bij jaarlingen is er nog zoveel herstel mogelijk.. uit zichzelf..
Alles is volop in de groei..

Heb ook jaarlingen gezien met een grote oc in t achterbeen, maar die is volledig hersteld.. om maar even een klein voorbeeld te geven.

Losse knie is natuurlijk wat anders, maar ook hier zou ik niet gelijk van het ergste uit gaan omdat de kans nog zo groot is dat het uit zichzelf hersteld..

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:36

dank je ja de dierenarts zei ook dat het in zulke lichte maten is dat ze er gewoon over heen groeit,maar dat gevoel heb ik gewoon niet..
weet het ook niet ,ze staat veel op de wei en verder laat ik ze gewoon lekker jaarling zijn.
is er iemand die dit ook heeft meegemaakt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:43

mijn paard heeft dit ook gehad als jaarling Ach gut
alleen wel wat in ergere mate...
als 3 jarige liep ze onregelmatig onder het zadel daardoor, maar door goede training en 2 hormoonspuiten (voor snelle spieropbouw) is het nu gewoon goed!
veel paarden groeien er over heen en jaarlingen horen zoveel mogelijk in de wei. dat is ook de plek waar de meeste spieren zich ontwikkelen in de wei Clown je hoeft je niet druk te maken, want ook op latere leeftijd is er ook nog genoeg aan te doen Pling

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:44

En anders kan je toch ook gewoon een paar DA-en mailen en om hun mening vragen??

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:53

ja zat ik ook nog aan te denken,om even verder te vrAgen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:58

wel een tip... als een DA een hormoonspuit nu adviseert zou ik het niet doen! de spieropbouw versnelt zich en jaarlingen kunnen zich dan erg beroerd kunnen gaan ontwikkelen Ach gut

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 07:46

we zijn weer een weekje verder,en er is nog weinig verschil nu..
blijkbaar heeft het toch wel een maandje tijd nodig voor je wat verschil ziet.
zoniet dan kunnen we ze nog poeders geven...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:01

Niet gaan aanmodderen met medicatie !
Er zijn erg veel jaarlingen die dit probleem hebben.
Je zet er niet bij om wat voor jaarling het gaat, paard,pony, shet?

Veel paarden en pony's hebben dit probleem als ze jong zijn. In sommige lijnen komt het ook erg veel voor.

Mijn schimmelmerrie heeft ook slappe knieen,als die een tijdje stilstaat worden de spieren om de knieen slapper, en verstapt ze zich achter weer vaker.
Ik train haar knieen door elke dag een half uur in of uit te stappen, rechtuit op het harde.
Zo houd ik de knieen sterk.

Een jaarling zou ik zeker niet teveel mee gaan aanmodderen. Als het om een pony gaat zou ik er mee gaan wandelen. Maar let wel dat je zo een verwend dier kunt krijgen. Beter is gewoon met veel soortgenoten een grote wei op, zodat ze door spelen,rennen, vallen en weer opstaan, zelf sterker worden.
Teveel doen met een jaarling kan ervoor zorgen dat ie de mens niet meer als leider ziet.
Ik doe niks met jaarlingen, alleen smid en ontwormen. Heb liever dat ze een beetjme schuchter voor de mens zijn als ik ze zadelmak maak.
Te brutale jonkies leveren veel problemen op.

Maar goed, ik dwaal af.Als je nu al met medicatie begint, zit je dalijk met 3 jaar te kijken met een operatie.
Lang wachten met medicatie !
Pas als ie in training staat als ie dalijk 3 a 4 is, en de knieen zijn dan nog te slecht, dan pas zou ik denken aan medicatie.
Omdat het dan pas nut heeft en het lichaam het dan pas kan verwerken,omdat ie uitgegroeit is (zo goed als) en in training staat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:02

ik denk ook niet dat je binnen een week verschil mag verwachten hoor...

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:05

oke dank je zei de dierenarts eigelijk ook al ,maar dan gan je toch zelf zoeken op internet he en kom je van allerlei poeders tegen die de bot op bouw en smeringen en zo helpen..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:06

Dat is de commercie, die weet dat paardenmensen geld uitgeven aan poedertjes en andere rommel.
Van die Podobrok zijn ze ook heel erg terug gekomen...

Ik ben alles behalve een natural of hoe je dat ook noemt, maar ik ben er wel van overtuigt dat een paard het beste opgroeit in een grote wei, met veel soortgenoten, zonder al te veel bemoeienis van de mens..

solina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:11

ze staat ook op een grote wei samen met onze shet en rondom andere paarden.
ik doe er ook niet veel mee,soms eens borstelen en nu staat ze op het moment s,nachts nog binnen en dan gaat ze tegen half negen op stal,dan loopt ze met me mee aan een touw.
dat is alles,over twee weken gaat ze dag en nacht de wei op.
vind het wel belangrijk dat ze al aan mensen gewend is en in de hand is ,dus niet dat ze me overhoop loopt.
verder is ze gewoon jaarling hoor.
maar ze staat tegen over mijn werk dus kan gewoon uit raam kijken en dan zie ik ze lopen ,dus waarschijnlijk houd ik ze iets te veel in de gaten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:26

ik kan het wel snappen hoor! maar zulke problemen lossen zichzelf bijna altijd op. pas op 3/4 jarige leeftijd kan je er echt iets over zeggen omdat ze dan niet meer zo hard groeien. als ie het tegen de tijd dat je em zadelmak gaat maken nog steeds doet zou ik er de DA nog een keer bijhalen.