DA stelt verkeerde diagnose? toch gewoon alles betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

DA stelt verkeerde diagnose? toch gewoon alles betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:22

Hallo,

Zoals sommige van jullie meegekregen zullen hebben is mijn verzorgpaardje de afgelopen tijd kreupel geweest, we konden maar niet ontdekken wat het was. Maar na 2 dagen stappen weer zuiver dus even zo gelaten, echter na 3 dagen weer kruepel wat niet kon kloppen, moesten maatregelen komen Ja. Dus zo gezegt zo gedaan, dierenarts mocht zich er is op loslaten.

Dierenarts was er, moest eerst voorlopen, goed flink kreupel. Hij zoeken, beide voorbenen onderzocht, goed ontsteking in de kogel.
Wij hebben toen pijnstillers en ontstekinsremmers gehad. Moesten 2 maal daags lopen en afspuiten. (verder box rust.)

Na 3 dagen weer geheel zuiver, en na 5 dagen de bak weer in gelaten, even lekker laten dollen en "paard laten zijn".
Na 7 dagen (sinds de vorge keer) echter weeeeeer kreupel dus da alweer laten komen.

Na even lopen ging hij zoeken, kon niks vinden en zei ons dat we het of konden aankijken of foto's konden laten maken, waarna hij weg wilde gaan.
Tot je mijn vriend hoorde : was het niet het andere been? Allereerst waren we allen beetje verbaast en begonnen dat ze op het 1e been meer steunde om de ander te ondersteunen en daardoor.. maar halverwege de zin kwamen we er met zn 4e achter dat hij toch echt gelijk had.
Dierenarts stapte zijn auto weer uit en begon bij de andere hoef (die hij nog geen week hiervoor OOK onderzocht had.) Na nog geen 3 minuten had hij het tepakken : hoefzweer.

Echter, de rekening die straks op de mat valt, is 2 keer voorrijdkosten, de medicijnen, en 2x de tijd die hij nodig had.
Terwijl ; hij heeft de 1e keer verkeerde diagnose afgegeven, onnodig medicijnen uitgeschreven, en hij zei dat ze een ontstoken kogel had terwijl hier geen spraken van was.

Hoe zit dat dan? Is het dan zo dat wij hem gebelt hebben en hebben laten komen dus gewoon moeten betalen voor alles, ookal heeft hij het foute gegeven? (zijn wij dan zulke miepjes?) of was het zijn fout dus zit er iets anders aan?

m.v.g. smurffie

Anoniem

Re: DA stelt verkeerde diagnose? toch gewoon alles betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:26

Ik zou dit even met de dierenarts in kwestie gaan overleggen, ze zijn vaak wel schappelijk met dit soort kwesties. Jullie hebben verder ook normaal overlegd met deze man, dus ik denk dat hij wel met een schappelijke oplossing zal komen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:29

Kan het niet zo geweest zijn dat je paard gewoon twee keer wat gehad heeft? En een ontstoken kogel en een paar dagen daarna een hoefzweer? Kan best, een hoefzweer kan min of meer ineens last gaan geven, dus het hoeft niet met elkaar verband te houden.
Ik zou gewoon de da even bellen, en dan navragen hoe en wat.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:51

smurffie schreef:
Echter, de rekening die straks op de mat valt, is 2 keer voorrijdkosten, de medicijnen, en 2x de tijd die hij nodig had.
Terwijl ; hij heeft de 1e keer verkeerde diagnose afgegeven, onnodig medicijnen uitgeschreven, en hij zei dat ze een ontstoken kogel had terwijl hier geen spraken van was.
Hoe zit dat dan? Is het dan zo dat wij hem gebelt hebben en hebben laten komen dus gewoon moeten betalen voor alles, ookal heeft hij het foute gegeven? (zijn wij dan zulke miepjes?) of was het zijn fout dus zit er iets anders aan?

m.v.g. smurffie

Zou je niet beter eerst de rekening af kunnen wachten voordat je de DA van dingen beschuldigt? En/of iets beter communiceren met de DA ?

De rekening wordt bovendien betaald door de ouders van de eigenaar neem ik aan. Die er best zelf voor kunnen opkomen lijkt me Knipoog Meestal worden de tweede keer voorrij kosten voor hetzelfde ziekte geval niet berekend. Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 19:20

Rekening word betaalt door de eigenaar zelf, en waarneer de kosten voor haar te hoog oplopen ben ik degene die bijspringt Knipoog gezien de rest van de mensen ons allang gezegt heeft dat dit dier niks voor ons is mij wij het voor onszelf opnemen.

2 keer voorrij kosten werden de vorge keer ook berekend dus ga ik nu inderdaad ook vanuit Knipoog , ik ken de dierenarts en zijn manier van de rekening opstellen gezien hij er vaak genoeg geweest is Knipoog .

Tuurlijk kunnen we afwachten op de rekening, maar we zouden graag is van bokt willlen horen wat die mits het zo is als IK het stel, zouden doen.

Het is niet zo dat wij zeggen van ja ho dat betalen we niet, want de man is zeeeer redelijk en staat er altijd voor ons Ja
Maar we willen weten wat we kunnen verwachten mits we hem erover contacteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:51

Nou dan moet je maar niet vooral op Bokt afgaan, maar meer op je vertrouwensrelatie met de dierenarts, lijkt me wel zo verstandig.
Voorrijkosten ben je zowiezo gehouden te betalen, die man is wel opgetrommeld en gekomen.
Ik zou me dus maar niet vastpinnen op het oordeel van Bokkers, omdat het merendeel het hier toch altijd beter weet nog dan een dierenarts...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 20:26

Ik pin me ook zeker niet vast aan het oordeel van een paar bokkers Knipoog als ik naar bokt zou luisteren zou ik dit dier nu niet meer hebben.

Ik zeg stel dat, ik zeg niet het is zo Knipoog en wil een advies over hoe jullie het zouden aanpakken Lachen

Zolang je iets anders te melden heb heb ik hier eigelijk niks aan Knipoog sorry.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:30

Een DA is helaas ook maar een mens, en fouten maken is menselijk.
Het lijkt mij heel normaal om de rekening gewoon te betalen, en zoals hierboven als gezegd was: Misschien was het de eerste keer idd wel een ontstoken kogen en daarna een hoefzweer.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:35

Een dierenarts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. Dus de inspanningen die hij heeft gepleegd, mag hij gewoon in rekening brengen ook al geeft het niet het gewenste resultaat.
(Is ook wel logisch want bij een resultaatsverplichting zou hij bij ieder dier wat, ondanks zijn inspanning, overlijdt zijn werk niet in rekening mogen brengen).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:11

Je dilemma is heel herkenbaar en duidelijk, echter denk ik dat je er niet aan ontkomt om de rekening te betalen. Als je dapper genoeg bent zou je het kunnen bespreken met de dierenarts. Zelf ben ik altijd zo'n muts die loopt te mopperen, maar ondertussen toch betaald (om de lieve vrede te bewaren zeg maar).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:11

smurffie schreef:
Wij hebben toen pijnstillers en ontstekinsremmers gehad. Moesten 2 maal daags lopen en afspuiten. (verder box rust.)

Na 3 dagen weer geheel zuiver, en na 5 dagen de bak weer in gelaten, even lekker laten dollen en "paard laten zijn".

In feite is dat "los" gooien ook niet echt op advies van de DA gebeurd hè. Dus misschien is de nieuwe blessure daar ook mede aan te danken?

Het paard is toch aan beide benen kreupel geweest? Of vergis ik me nu?

Zo te oordelen mag de DA inderdaad alles in rekening brengen maar ik zou toch als eigenaar er even over praten met de DA.

En jij als 14 jarige financieel bijspringen? Ik neem mijn petje af als je dat doet en kunt. Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:45

ik denk dat je kunt proberen te overleggen, maar ben bang dat je gewoon moet betalen...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:26

Ik zou het gewoon betalen en op de da zijn beroepseer vertrouwen. Fouten maken is menselijk. Hij zal echt niet met opzet die diagnose gesteld hebben om dubbel geld op te kunnen strijken.
En symptomen van een hoefzweer en die van een ontsteking lijken wel heeeel sterk op elkaar.
Zo heeft mijn paard pas ook een ontsteking in de kogel/hoef gehad en daar kon ook nog een hoefzweer van komen. Gelukkig was dat niet zo.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 21:23

slimmerik schreef:
smurffie schreef:

In feite is dat "los" gooien ook niet echt op advies van de DA gebeurd hè. Dus misschien is de nieuwe blessure daar ook mede aan te danken?

Het paard is toch aan beide benen kreupel geweest? Of vergis ik me nu?

Zo te oordelen mag de DA inderdaad alles in rekening brengen maar ik zou toch als eigenaar er even over praten met de DA.

En jij als 14 jarige financieel bijspringen? Ik neem mijn petje af als je dat doet en kunt. Ja

klein detail, rekening van de vorge keer was ik verantwoordelijk voor dus heb ik betaalt Knipoog dus dat petje kan je afnemen hoor Knipoog

Een hoefzweer ontstaat niet zomaar Knipoog dus nieuwe blessure zou de hoefzweer zijn geweest en lijkt mij vreemt dat in 3 dagen een hoefzweer zo groot kan worden Knipoog . maar goed daar zeg ik verder niet te veel over want daar weet ik vrij weinig vanaf Knipoog

Oke, wij vreesde inderdaad ook al dat de gehele rekening gewoon betaalt moest worden. Maargoed niet geschoten is altijd mis Knipoog. We gaan alsnog even overleggen maar dan weten we vast dat er waarschijnlijk niet veel uitkomen gaat Ja ! Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:32

.... een hoefsweer kan idd in 3 dagen erg groot worden
of een op de andere dag zich ineens tonen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:36

Ben je niet verzekerd?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:14

Juist bij een hoefzweer kunnen ze van de één op de andere dag ineens stokkreupel zijn e kan uit het 'niets' ontstaan. het lijkt me echt niet vreemd als de twee zaken gewoon aparte aandoeningen zijn en niks met elkaar te maken hebben.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:54

Ik heb het twee jaar geleden mee gemaakt met een paard van mij wat ineens kreupel ging lopen en wij konden niet ontdekken wat het was. De dierenarts is er toen in een week tijd 3x bij geweest en kon na allerlei onderzoeken toch ook niet ontdekken wat het was en wilde dat wij er foto's van gingen maken. Later die dag kwam echter de hoefsmid en die ontdekte binnen 3 seconden wat het probleem was, bevangenheid.
Nou, daar had de dierenarts ook wel kunnen vinden!
Wij de dierenarts erop aangesproken, die geloofde het in eerste instantie niet. Toen met zijn baas gesproken en die was heel redelijk en gaf aan dat wij de rekening niet hoefde te betalen. Dus achteraf de dierenarts erop aanspreken wil wel eens helpen.
Met het paard is het goed afgelopen, na twee weken alleen hooi en flink afvallen is hij er weer helemaal bovenop gekomen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:45

Tieneke schreef:
Ik zou het gewoon betalen en op de da zijn beroepseer vertrouwen. Fouten maken is menselijk. Hij zal echt niet met opzet die diagnose gesteld hebben om dubbel geld op te kunnen strijken.

Dat denk ik ook Ja Zoals gezegd heeft een DA inspanningsverplichting en het kan - zeker bij dieren - gewoon erg lastig zijn om een juiste diagnose te stellen. Als ik soms mensen hier hoor praten, dan krijg ik nu al de kriebels voor als ik over een paar jaar hopelijk aan het werk ga...
Bij stomme, grove fouten ligt het natuurlijk wel anders. Wat ik hier begrijp is dat de dierenarts naar het verkeerde been heeft gekeken? Dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje vreemd Nagelbijten / Gniffelen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:01

Ik had hierover direct met je dierenarts gesproken, of op een later tijdstip dit via de telefoon kort gesloten. Kritieken over je dierenarts kan je imo beter met je dierenarts zelf bespreken als dan meteen op Bokt te spuien zonder dat je dit hebt besproken met je dierenarts zelf.

Dat de dierenarts naar het verkeerde been kijkt, zou je direct tijdens het op moeten vallen lijkt me? Je weet toch op welk been je paard kreupel is? Dit meld je denk ik ook even vantevoren, voor hij met het onderzoek begint, dat het rechter of het linkerbeen kreupel is, en als je het niet weet, dat hij beter allebei even na kan kijken..

Hoefzweren kunnen zoveel pijn doen dat het gehele been aangedaan kan zijn, bovendien kunnen ze ook hoog oplopen, boven de kroonrand uitkomen. Onnodig medicijnen vind ik ook niet, het paard had duidelijk enorm veel pijn. Dan wordt bijna in alle gevallen pijnstiller en antibiotica gegeven om het voor je paard wat draaglijker te maken.

Ik persoonlijk vind dat hij alles in rekening mag brengen. Hij is de 2e keer niet zonder reden geweest, het paard was immers weer stokkreupel. Als je de dierenarts belt om langs te komen, is hij ook gerechtigd dit in rekening te mogen brengen.