Nou is mijn vraag dus, Hebben jullie ervaring met deze methode?
Ik zou graag jullie verhalen willen aanhoren aangezien ik me toch voor min. 8 weken min of meer ga vervelen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Needje schreef:Mij is altijd verteld dat US zorgt voor een mooiere genezing, geen snellere.
In mijn ogen kan een paardmet een peesblessure niet met 8 weken weer helemaal goed zijn, tenzij het een irritatie is. (en de pees zelf dus verdeer niet beschadigd is)
Need heeft dat ook gehad. Dat duurde bij hem 3 maanden.
Mijn paard is vorig jaar wekelijks behandeld met US. Van nov. t/m april ong.
splash1999 schreef:aha weer wat geleerd. Bij splash is het gebruikt tegen het bindweefsel de pees was wel al hersteld
Zep schreef:Sterk vereenvoudigd moet je het herstel als volgt zien:
Peesweefsel ligt in strakke rechte banen. Bij herstel van een beschadiging wordt het weefsel kris-kras gevormd. Daardoor is het minder sterk.
De verbindingen tussen de vezels zijn echter in die beginfase nog niet heel vast gelegd. Door gerichte beweging en ook toepassing van ultrasound worden de nieuw aangemaakte vezels in de juiste positie “gericht” voordat de verbindingen definitief worden.
Herstel gaat dus niet sneller door toepassing van US, wel beter.
Voor herstel van een ruptuur moet je minimaal een half jaar uittrekken, meestal langer.
Zep schreef:splash1999 schreef:aha weer wat geleerd. Bij splash is het gebruikt tegen het bindweefsel de pees was wel al hersteld
Peesweefsel = bindweefsel
ik denk dat je het verward met littekenweefsel.
Zep schreef:splash1999 schreef:aha weer wat geleerd. Bij splash is het gebruikt tegen het bindweefsel de pees was wel al hersteld
Peesweefsel = bindweefsel
ik denk dat je het verward met littekenweefsel.
Citaat:Straf bindweefsel is grotendeels opgebouwd uit bundels collageenvezels, waardoor het zeer trekvast en relatief stijf is. Deze vezels vind je bijvoorbeeld terug in kapsels om organen en pezen.