Stijfheid bij boxrust, iets aan te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Stijfheid bij boxrust, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:19

Mijn pony is maandag aan een kwaadaardige huidtumor geopereerd en vanwege het grote gapende gat wat gedicht is, moet hij verplicht 2 week boxrust houden (zodat de boel niet openknapt).

Het is nu vrijdag en hij loopt vreselijk stijf. Is daar wat aan te doen? (massage, spul erop smeren oid?)

Hoe moet ik het na die 2 week doen? gewoon staldeur open en gaan met de banaan? (op de wei zetten dus Tong uitsteken)

Mri

Re: Stijfheid bij boxrust, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:24

stijfheid bij boxrust kan je weinig aan doen denk ik. Paard moet immers zo veel mogelijk stil staan.

En na die 2 weken, ga gedoseerd en gecontroleerd bewegen. Gooi em niet meteen op het land, grote kans dat die uit zn dak gaat en de wond weer open gaat.
Begin gewoon met wandelen. Dan raakt die zn meeste energie weer wat kwijt, en maakt die (als het goed is) geen rare bewegingen.

Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:25

je kan heb ook op een klein stukje wei zetten. niet veel groter dan een box. dan kan het net wat meer bewegen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:27

Of die nou aan de hand of in het land maf doet, dat maakt niks uit voor de wond.

Ik zou dit even overleggen met de behandelende VA

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:28

De DA zei dat als de wond na 14 dagen nog niet open is gegaan, die ook niet open zal gaan. Dus ook niet bij sprongen (en een beetje open geeft niet, wond zit op een goede plek dat het wel geneest).

Ik denk dat ik hem met wandelen niet kan houden Nagelbijten / Gniffelen

Enige stukje wei wat mooi klein is, is zo oneffen dat het zwaar om te lopen is en veel belasting voor benen en wond. Dus dat is niet heel handig denk ik...

Aan een longeerlijn zetten dan? zodat ik iig wat controle over zijn geren heb (al vermoed ik dat hij weinig kan doen, want hij is echt vreselijk stijf)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:30

toen splash 3 verplichte box rust had moest ze na die tijd gedoseerd weer lopen ook dat ze niet een achrterlijke beweging zou maken en last van haar spieren zou krijgen want als hij ineens druk doet en 2 weken niet is dat niet zo fijn voor de spiertjes

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:31

is sederen een optie?
dan word je dier wat suf en kan het toch naar buiten aan de hand eventueel.

dat stukje wei wat oneffen is dat valt niet vlak te maken?
of ergens anders even een stuk afzetten?

je hebt wel het krachtvoer verminderd he...dat hij niet daarvan zo stijf is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:35

Stuk wei is helaas niet vlak te maken, mag niet van natuurmonumenten Nagelbijten / Gniffelen

Hij krijgt helemaal geen krachtvoer, alleen maar hooi Lachen (naja een keer een handje biks voor in de voerbal zodat hij wel wandeld door de stal)

Kán een paard eigenlijk wel fanatieke sprongen gaan maken als hij zo stijf is? Als ik hem even buiten aan een touw vastzet, komt hij amper vooruit.

Stuk wei afzetten is lastig, want hij moet eerst door een zwaar stuk lopen (en dat is net zo belastend als een sprong).

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:39

ja wil niet weten wat een paard kan doen als hij maar wil Knipoog
ja als je verder geen optie hebt om een stuk af te zetten zul je toch wat moeten proberen?
desnoods hoofdstel er in en toch proberen te stappen,mocht ie wel gek willen doen de longeerlijn er aan.

maar je weet zeker dat hij wel bewegen mag?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:42

KiWiKo schreef:
Of die nou aan de hand of in het land maf doet, dat maakt niks uit voor de wond.

Ik zou dit even overleggen met de behandelende VA

Mijne doet aan de hand lang niet zo gek als in het land of in de bak.

Lastig dat die ws niet te houden is aan de hand. Misschien wandelen in de bak? bak = vlak, en als hij er vandoor schiet kan het relatief weinig schade geven aan je paard.
Misschien (na de boxrust) een paar dagen in de bak of longeer bak zetten ipv in het land?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:45

Hij mag de komende 2 week niet bewegen, afgezien van vastbinden aan een touw voor de stal elke dag Clown (is betegeld en dus geen belasting).

Dierenarts net aan de telefoon (ze belde voor de uitslag: geen uitzaaiingen Haha! dus paard is genezen! Haha! Haha! Hoewel dit een enorm uniek geval is, want zelden zijn huidtumoren kwaadaardig). De dierenarts zei: als je verwacht dat hij rustig is, gewoon deur los en laat maar gaan.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:46

nou klinkt goed!!!

succes en hopelijk gedraagt hij zich

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:47

Dank je! Haha! Hij is vrij rustig als hij van stal komt, als hij maar eten ziet Clown Ik laat hem wel alleen naar buiten, want zijn vriendje is nogal druk.

Maar de komende 1,5 week kan ik dus niets tegen de stijfheid beginnen?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:49

ik heb geen flauw idee,misschien zelf je paard alvast wat warm masseren op stal?
nee ik zou het niet weten