Advies bij luchtwegprobleem?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Advies bij luchtwegprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:19

Ik heb de laatste weken een beetje lopen sukkelen met mijn haflinger. Misschien kun jullie er iets zinnigs van zeggen?

Een week of 7 geleden heeft Carien longontsteking gehad. Zware longontstekening volgens de veearts die haar onderzocht heeft, en ze was er ook best wel sneu en ziek van. Antibiotica gehad voor 2 weken en voor 3 weken prednisolon, en dan zou het over moeten zijn. Na een paar dagen knapte ze gelukkig ook hard op en mocht ze ook weer voorzichtig aan wat aan het werk. Dit pakte ze eigenlijk heel fijn aan, alleen bleef ze wat hoesten.
Na de 3 weken prednisolon weer veearts erbij gehad voor dat laatste kuchje en die raadde aan om op de kliniek een bronchoscopie te laten maken. Op dat moment had ik haar eigenlijk weer vol in training en in de planning om onze eerste endurance te starten.
Endurance afgezegd en naar de kliniek geweest. Daar bleek ze een overmatige slijmproductie te hebben in de luchtwegen en een verdikte afscheiding van de 2 longen, wat zou wijzen op chronische bronchitis. Advies gekregen om dr op houtkrullen te zetten en kuil te gaan voeren, medicijnen erbij en afwachten wat ze nog aan zou kunnen qua werk, maar endurance en zwaar werk zou er sowieso nooit meer inzitten. Over 3 weken weer terug voor een tweede bronchoscopie en dan kijken of ze verbeterd was. Ik had dit totaal niet verwacht en was ook wel een beetje overdonderd, dus heb niet echt doorgevraagd. Dit alles was 4 weken na constatering van de longontsteking.
Inmiddels hebben we die 3 weken er bijna opzitten, heeft ze weer 2 weken prednisolon gehad en staat ze nu nog op de ventipulmin. Paard is super fit en hyperactief, van de ene kant natuurlijk super, van de andere kant ook heel dubbel.

Wat nu een beetje mijn twijfel is... Hoe nu verder? Ik heb zowel bij Bodegraven als Emmeloord geinformeerd, en zei zeggen beide dat het mogelijk is dat wat ze gezien hebben een nasleep is van de longontsteking is, en niet per se chronische bronchitis te zijn. Maar ze kunnen natuurlijk niks met zekerheid zeggen omdat ze haar niet gezien hebben.
Komende maandag moeten we terug naar de kliniek en zal ze in principe weer opnieuw gescoopt worden. Alleen waar we over twijfelen is of het wel wat toevoegd. Als ze nog wat zien wat op chronische bronchitis wijst, is dat dan werkelijk chronische bronchitis, of kan dat nog steeds een nasleep zijn van de longontsteking? Zien ze niks meer, is dat dan omdat de maatregelen tegen de chronische bronchitis goed aangeslagen zijn, of is ze dan pas hersteld van de longontsteking?
Met andere woorden, zal het wat toevoegen wanneer er een bronchoscopie gedaan wordt?

Nogmaals, paard is hardstikke fit, doet het super, hoest eigenlijk niet meer... Heel soms hoor ik haar tijdens de eerste draf, hoort misschien niet, maar twijfel aan mezelf of ze dat misschien niet altijd gedaan heeft?
Ergens vraag ik me af of ik haar wel moet laten scopen maandag, wat voegt het toe? Paard doet het goed, het zal misschien wat uitsluitsel geven, maar misschien ook niet?

Hoe dan ook, lastig geval dus... Een warrig verhaal en een wanhopige "help";-) Kun jullie er misschien iets zinnigs over zeggen? Of misschien advies geven?

Ik vraag dus geen medische diagnose of zo, maar meer wat jullie zouden doen in deze situatie...

MaaikeMo

Re: Advies bij luchtwegprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:23

ik zou wel iets trainen, maar heel weinig.. geef het de kans dat alles weg kan, als miss met teveel trainen, het genezen langer duurt, dat het dus wel chronisch kan worden.. maar helemaal stil laten staan zou ik ook zeker niet doen..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:49

Uitkijken!
Ik heb iets soortgelijks met mijn paard gehad de afgelopen maanden. Ze heeft ook prednisolonkuren en ventipulmin gehad.
Op het oog lijkt ze heel fit, ze is lekker druk, stapt stevig door. Maar owee als je een tijdje aan het draven bent en een rondje hebt gegaloppeerd. Je hoort niks, maar ze hijgt verschrikkelijk, haar neusgaten staan wijd open en ze moet dan echt even rustig op adem stappen voor we weer verder gaan.
Dankzij de ventipulmin kunnen ze wat makkelijker ademhalen en hoesten dan wat minder. Maar de longen hebben wel een geweldige opdonder gekregen van zo'n longontsteking en hebben echt de tijd nodig om weer goed te genezen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:54

Ik ben ook echt voorzichtig met haar, misschien wel te voorzichtig Knipoog Koe

Maar wat zouden jullie doen bij het kliniek bezoek? Zoals ik jullie reacties lees zeggen jullie eigenlijk allebei dat ze nog niet helemaal hersteld zou zijn?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:17

Als je een bronchoscopie laat doen, weet je in elk geval wel hoe het met haar longen is gesteld. Waarschijnlijk kunnen ze je dan ook goed adviseren hoe je het werken weer kan oppakken, evt. met een trainingsschema erbij.
Mij werd, toen Indy ontslagen werd uit de kliniek, duidelijk gemaakt, dat ik haar echt nog een tijdje moest ontzien. Het was net als bij mensen die zwaar ziek zijn geweest, zei de da. Als je opstaat, lijk je een hele Piet. Tot je wat gaat doen, dan blijk je nog zo slap als een vaatdoek te zijn.
Dat je voorzichtig bent, lijkt me logisch. Ik sta ook nog elke dag naar Indy d'r buik te staren om te zien of ze staat te knijpen met ademhalen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 22:10

Innepin schreef:
Als je een bronchoscopie laat doen, weet je in elk geval wel hoe het met haar longen is gesteld. Waarschijnlijk kunnen ze je dan ook goed adviseren hoe je het werken weer kan oppakken, evt. met een trainingsschema erbij.
Mij werd, toen Indy ontslagen werd uit de kliniek, duidelijk gemaakt, dat ik haar echt nog een tijdje moest ontzien. Het was net als bij mensen die zwaar ziek zijn geweest, zei de da. Als je opstaat, lijk je een hele Piet. Tot je wat gaat doen, dan blijk je nog zo slap als een vaatdoek te zijn.
Dat je voorzichtig bent, lijkt me logisch. Ik sta ook nog elke dag naar Indy d'r buik te staren om te zien of ze staat te knijpen met ademhalen.

Ik mocht haar zodra ze wat fitter was na de longontsteking weer oppakken, zoals ze zelf aangaf. Dus ze mocht niet meer gaan hoesten dan ze in stilstand deed, niet buiten adem en niet in het zweet.

En dat is het tegenstrijdige, ze is hardstikke fit. Heb haar gister meegenomen het bos in, uur gedraafd, paard blij en vrolijk, hartslag keurig laag (train met hartslagmeter), geen versnelde pf pompende ademhaling...

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:41

Ik kan adviseren om de training voorzichtig weer op te pakken. Zorg er wel voor dat je het paard niet in t zweet werkt, ook niet een klein beetje!

Mijn complimenten voor je zorgvuldige aanpak! Je gaat naar de DA en blijft ook nog zelf nadenken, dat is knap.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:01

carina schreef:
Innepin schreef:

Ik mocht haar zodra ze wat fitter was na de longontsteking weer oppakken, zoals ze zelf aangaf. Dus ze mocht niet meer gaan hoesten dan ze in stilstand deed, niet buiten adem en niet in het zweet.

En dat is het tegenstrijdige, ze is hardstikke fit. Heb haar gister meegenomen het bos in, uur gedraafd, paard blij en vrolijk, hartslag keurig laag (train met hartslagmeter), geen versnelde pf pompende ademhaling...

Dat lijkt me een goed teken.
Je paard heeft in elk geval een prima conditie! Dat kan ik van de mijne niet zeggen, maar daar heb ik 3 maanden lang alleen maar mee kunnen stappen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:20

lennie schreef:
Ik kan adviseren om de training voorzichtig weer op te pakken. Zorg er wel voor dat je het paard niet in t zweet werkt, ook niet een klein beetje!

Mijn complimenten voor je zorgvuldige aanpak! Je gaat naar de DA en blijft ook nog zelf nadenken, dat is knap.

Bedankt Bloos Het een en ander gaat ook uitgebreid besproken worden op de kliniek maandag, maar wil wel een beetje beslagen ten ijs komen.

Innepin schreef:
Dat lijkt me een goed teken.
Je paard heeft in elk geval een prima conditie! Dat kan ik van de mijne niet zeggen, maar daar heb ik 3 maanden lang alleen maar mee kunnen stappen.

Conditie is wel iets terug gevallen, maar niet heel veel. Ze was al goed in conditie omdat we aan het trainen waren om ons eerste endurance seizoen in te gaan.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:52

Succes morgen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:53

is er geen mogelijkheid om het paard te laten stomen. Krijgen ze kapje op mond en neusgaten met warme stoom en kruiden erin, zodat alles goed los komt van binnen

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:07

Inmiddels zijn we vandaag op de kliniek geweest, en dat was positief Cool

Na grondig overleg met de nu behandelende arts en de arts die haar aan huis behandeld heeft is eruit gekomen dat ze waarschijnlijk geen longontsteking heeft gehad, maar een bronchitis. Of ik het verkeerd begrepen heb, of hij het verkeerd heeft uitgelegd zullen we maar in het midden houden..

Ze heeft haar longen uitgebreid beluisterd voor inspanning, en hoorde nog heel lichtjes wat vocht in de achterste longkwabben. Na inspanning was dit zelfs iets verminderd. Bronchoscopie vond ze zelf onnodig, achterin kon ze toch niet komen om te kijken, en verder klonk alles prima.

Ze mag nu weer vol aan het werk, wel beetje opbouwen natuurlijk, maar ze mag weer in het zweet gewerkt worden, net zoals voor de ellende begon. Verder erg goed in de gaten houden en bij de minste terugslag aan de bel trekken.

Om de laatste restjes vocht weg te krijgen heeft ze nog een weekje prednisolon gekregen, maar dat zou ook zeker een kwestie van tijd zijn.

Ook nog over het werken ondre medicatie gesproken. Zij zei dat ze het bekeken per paard, en dat tegenwoordig steeds meer en meer geadviseerd werd om de dieren toch zoveel mogelijk in het werk te houden. Stilstand was vaak achteruitgang, zeker bij longproblemen zei ze. Ook het uur draven wat we afgelopen weken gedaan hebben was volgens haar absoluut niet teveel geweest. Gelukkig, want daar was ik wel een beetje bang voor na de reacties Bloos

Ze was ook wel eens VET bij endurance wedstrijden, en ze zou zonder problemen goed gekeurd worden (op longen dan Haha! ) vertelde ze... Vork

Al met al positief dus, hopelijk blijft het ook goed gaat wanneer ze van de medicatie af is.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:56

Zeker niet in het zweet rijden! Liever een paar keer per dag laten lopen zonder te zweten dan 1 xtrainen en in het zweet rijden. Succes!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:34

Wauw dat klinkt inderdaad heel positief.
Vooral omdat deze dierenarts ook wel eens VET is bij endurancewedstrijden en dus echt wel weet hoe ze de luchtwegen moet beoordelen.
Ik zou bij de Haf voorlopig even vermijden dat je haar in het zweet rijd. Ook al te zware trainingen nog even achterwege laten maar voor de rest lekker opbouwend weer aan het werk gaan.

Succes Knipoog

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 23:25

Ben super blij voor je dat het weet goed gaat en nu weet lekker aan de slag groetjes

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:17

Een van mijn vorige paarden heeft ook bronchitis gehad dat is behandeld met o.a. prednisolon. Het duurde toen wel heel lang voordat ik weer op kon bouwen. De conditie zelf was niet zo achteruit gegaan, maar om weer iets extra's te krijgen heeft wel een half jaar geduurd. Wellicht is het handig om een probiotica kuurtje erachteraan te doen of opkikker van NAF. Ook al voelt ze goed aan, je was haar natuurlijk ook goed aan het trainen. Ik had zeg maar dat ze met endurance training een uur lekker liep en dat daarna als het ware 'in elkaar stortte'. Voordat ze weer 2 uur achter elkaar kon draven en galopperen was ik dus wel een half jaar verder. Succes ermee. En super dat het er goed uitziet!