Vraag over lucerne van hartog,wat is nou waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne84

Vraag over lucerne van hartog,wat is nou waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:39

Hallo
zit met een vraagje
heb verschillende verhalen gehoord over lucerne!
De een zegt lucerne is niet goed voor paarden onder 2/3 jaar omdat de calcium/fosfor gehalte niet goed is en dat juist dat het heel slecht is voor de botten van een jong paard! Dat het calcium/fosfor gehalte 2:1 moet zijn,nu zit er in de lucerne van hartog 12 gram calcium en maar 3 gram fosfor!
Heb hartog gemaild wat voor voederadvies ze me zouden geven voor een 10 maanden oud arabischveulen,hun geven aan naast veel weidegang en hooi, 1 tot 1,5 kg lucerne te geven en daarnaast eventueel 0,5 tot 0,75 concept kruidenbrok! Hun zeggen ook in hun folder dat lucerne juist geschikt is voor de opfok van jonge paarden en er word niks gemeld over de calcium/fosfor gehalte!
Dus wat denken jullie ervan en wie voert er ook lucerne aan veulens? Ben benieuwd wat jullie van deze stelling vinden! Hoop op veel reacties! En wat zijn jullie ideeen en bevindingen over het merk hartog?!!

lynne_berna

Re: Vraag over lucerne van hartog,wat is nou waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:41

Iemand bij mij op stal voert een net 2 jarige paard ook gewoon lucerne is niks mis mee volgens mij hoor. En bijna 2/3 paarden bij ons krijgen lucerne dus volgens mij is er echt niks mis mee hoor. Ook paarden die op hoog niveau lopen, krijgen het bij ons.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:49

Ik voer ook lucerne alleen dan niet van Hartog maar van Alpha-A...

In Hartog Lucerne zit ook stro e.d en Alpha-A zijn alleen maar grassen. Bovendien is Alpha-A ook veel minder droog als de lucerne van Hartog.

Ik voer behoorlijk wat, omdat paarden veelal te weinig ruwvoer krijgen. Zodra ze richting het land moeten, ga ik ook meer voeren om ze vast aan de eiwitten te laten wennen, zodat ze zich niet direct in de koliek eten.

Daarnaast is het ook beter voor de spijsvertering als je het bij je brok voert (ze eten langzamer en rustiger de brok weg) en is het ook wat tijdsverdrijf...

Ik heb jaren Hartog gevoerd, maar ben op advies van de diervoeder (die beide merken verkoopt) overgestapt op alpha-A..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:41

Suelza schreef:
In Hartog Lucerne zit ook stro e.d en Alpha-A zijn alleen maar grassen.

Volgens mij zitten er geen grassen in luzerne hoor, en ook gene stro trouwens. Luzerne is de plant, ook wel alfalfa genoemd Lachen Een toevoeging die er vaak wel bij zit is melasse om het wat smakelijker te maken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:43

fransje23 schreef:
Suelza schreef:
In Hartog Lucerne zit ook stro e.d en Alpha-A zijn alleen maar grassen.

Volgens mij zitten er geen grassen in luzerne hoor, en ook gene stro trouwens. Luzerne is de plant, ook wel alfalfa genoemd Lachen Een toevoeging die er vaak wel bij zit is melasse om het wat smakelijker te maken.

Door Lucerne zit wel stro hoor. Kijk maar eens goed...

Sterker nog, dit vertelden ze mij bij Hartog zelf ook...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:21

Ik heb het een tijd gevoerd aan mijn shet die diaree gevoelig is.
Werkt prima en zelfs mijn shet at het graag.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:44

Hier een documentje over voeding.
Hierin staat ook de behoefte aan calcium en fosfor bij veulens.
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... aarden.pdf
Je moet niet uitsluitend lucerne gaan voeren, dan krijg je een scheve verhouding in mineralen. Omdat een veulen extra behoefte heeft aan calcium is dit wel een goede extra.
Je zou ook de lucerne van Subli kunnen geven. Hierin zit geen melasse en suiker en wel plantaardige olie (omega)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:15

Als je werkelijk zo graag een behoorlijke hoeveelheid lucerne wil voeren, zou ik er zemelen bij gaan geven Lachen Wel goed uitrekenen hoeveel, zodat de verhoudingen ook daadwerkelijk gaan kloppen.

Overigens hoorde ik van iemand die een voeranalyse had laten doen dat de Subli lucerne geen plantaardige olie maar dierlijke olie bevatte Nagelbijten / Gniffelen Dan maar beter de lucerne van Hartog en zelf olie geven.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 11:14

Hoi nou naast 24 uur weidegang wil ik 1kg lucerne geven met 250 gram podo grow vitamientjes geven! Dat kan toch wel dan geef ik de korrels door de lucerne heen! Is het daarnaast beter om ook nog hooi te geven naast 24 uur weidegang?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:22

Die Podo brokjes gaan de verhouding calcium/fosfor niet recht trekken. Waarom wil je lucerne voeren?
Ik zie de meerwaarde van lucerne naast 24/7 weidegang en evt. nog hooi niet.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:28

Op de site van Hartog zelf staat ook dat je Lucerne niet eenzijdig moet gaan voeren vanwege het calcium/fosfor-verhaal. Door brok bij te voeren (eventueel te berekenen op verschillende sites, of met oog en gezond boerenverstand Knipoog ) voorzie je het paard/pony van de noodzakelijke vitamines en mineralen.

Persoonlijk voer ik ook lucerne van Hartog (al heel wat jaartjes), dit meng ik door verschillende soorten voer en wordt dus samen met o.a. krachtvoer aangeboden.
Onze paarden/pony's staan minimaal hele dagen op de wei en krijgen daarnaast hooi op de tijden dat ze binnen staan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:44

Lucerne mengen met brok heeft mbt de verhouding calcium/fosfor geen nut. Die verhouding is in de brok namelijk helemaal uitgebalanceerd. De lucerne brengt de verhouding uit balans, zodat je iets bij moet voeren wat meer fosfor bevat dan calcium. Dan zit je aan enkelvoudige granen of zemelen.