Gezwollen uier (foto), harde manenkam, bult rond staartaanze

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Gezwollen uier (foto), harde manenkam, bult rond staartaanze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 09:49

Bij mijn 15 jarige merrie is de uier anders dan normaal. (Ze is niet drachtig) Hij is hard en dik, het is echt een opgezwollen streep van navel tot tussen de achterbenen. De tepels zijn ook dikker aan de bovenkant. Ik mag er heel voorzichtig aankomen. Gisteren kwam er uit één tepel wat wit-doorzichtig vocht, een paar druppels. Twee dagen geleden kwam ik er achter dat die uiers zo zijn.

Hier zie de die dikke streep, en ook die tepels die aan de bovenkant een stuk dikker zijn.
Afbeelding

Zo zijn de tepels normaal:
Afbeelding

Dit is vanaf achteren genomen, geen scherpe foto maar die grijze streep in het midden is normaal nooit zichtbaar.
Afbeelding

Ook heeft ze sinds twee weken weer een hele harde manenkam.
En er is weer een bult gekomen rond de staartaanzet. (vierkante kont)

Ze heeft zomereczeem.
Ik ben sinds een paar dagen aan het sprayen met antivliegenmiddel, in afwachting van de levering van haar nieuwe eczeemdeken.

Wie herkent deze klachten, wie weet wat het is?
Die harden manenkam en bult op haar kont heeft ze vaker gehad, maar die opgezwollen uier niet. Als de uier nog langer zo blijft ga ik de DA bellen.

Iemand tips? Ervaringen? Vermoedens? Laat het me weten.

omaas

Re: Gezwollen uier (foto), harde manenkam, bult rond staartaanze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:45

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:08

manen en kont kan idd heel goed eczeem zijn
uier kan ook een reactie op de eczeem zijn
merries kunnen hele hefitge reacties geven op en rond de uiers
eventueel voor de zekerheid even DA erbij om zeker van te zijn dat het niet zo hevig is gaan reageren dat er een ontstekingsreactie in de uier en dergelijke is ontstaan
daar lijkt het namelijk wel een beetje op
en nu is die op manen en achterhand niet wenselijk , maar daar is ie op zich wel prima te behandelen met een jeukstillend en licht ontsmettend middel
maar in de uier is dat weer geen optie

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:07

ik raad je aan om bloedonderzoek te laten doen.
is er wat veranderd in de voeding?
staat ze net op de wei misschien?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:46

betreft weidegang: daar is niets in veranderd.
Wel hebben we sinds ongeveer 1,5 maand nieuw/ ander hooi.
En verder ben ik ook net twee weken Summerfitkoeken aan't bijvoeren.

Wb hoefbevangen: ze loopt normaal en meer symptomen dan bovenstaand heeft ze niet. Maar als het nog langer duurt zal ik zeker de DA bellen. Harde manenkam en bult bij staartaanzet heeft ze al vaker gehad, alleen die uier is nieuw... Ze is nooit hoefbevangen geweest in afgelopen 8,5 jaar. (gelukkig)

Edit: Ik heb laatst (feb dit jaar) bloedonderzoek laten doen vanwege vage klachten. Lever en nieren werkten goed, en er waren geen ontstekingen in het lichaam. Uit de bloedtest zijn geen bijzonderheden gekomen. Waarop zou ik moeten laten testen?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:33

bloedonderzoek was dus al goed?
ja kon zijn dat de lever niet helemaal oke was ,dan kun je die dikke manenkam krijgen.vanwege welke vage klachten heb je toen dat onderzoek laten doen dan

ander hooi kan best veel voeding bevatten en als je teveel summerfit daarbij geeft kan ze daar best op reageren.
hoeveel geef je van die summerfit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:39

Over dat uier:
Misschien schijnzwanger? Loopt er een veulen in de buurt?
Er zijn merries die dan ook melk gaan produceren.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:41

daar had ik ook al even aan zitten denken,maar dat verklaart die dikke manenkam dan niet..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:55

ellepel schreef:
daar had ik ook al even aan zitten denken,maar dat verklaart die dikke manenkam dan niet..

Dat kan door overgewicht komen, mijn paardje wordt ook gelijk dik/hard op zijn manenkam en bij zijn staart, is nu op dieet en vol in training en het word eindelijk wat minder,...... en drachtig paard kun je helaas nu niet op dieet en zware training zetten.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:24

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Sinds gisteren is de uier weer geslonken!!! Hij is bijna weer normaal.

Ik ga even alle reacties beantwoorden:)

@ellepel: Het bloedonderzoek was goed, er kwamen geen bijzonderheden uit. Ik heb het laten doen twee maanden geleden, omdat ik vond dat ze niet helemaal lekker in haar vel zat, ze liep niet zo lekker, last van haar rug. DA kon niks vinden, heeft toen bloed afgenomen voor de zekerheid. Daar kwam dus niks uit. Hij vond dat ze niet raar liep en kon verder niks bij haar vinden. (terwijl ik ervan overtuigd was dat er iets was, ik merkte het gewoon aan haar) (er is een osteopaat bij geweest en nu gaat het langzaam beter. Alleen nu dit weer. Als paarden nou eens konden praten....!)
Ik geef een hele koek. Ze is 1.63m en een koudbloed, dus vrij zwaar. Is dat toch te veel? Zal ik minderen in hooi? Ik geef altijd gewoon maar wat, zodat ze lekker altijd wat te knabbelen heeft. Overdag staat ze in de wei, die nu heel kort is.

@Brainless: Er is geen veulen in de buurt. Wel een drachtige merrie, maar dat was 2 jaar geleden ook en toen heeft ze dit niet gehad. Ik denk dus niet dat het schijnzwanger zijn is. Ze is niet drachtig Knipoog
Ze is niet veel te dik, gelukkig. Ik kan de ribben niet zien, wel voelen bijv met borstelen. De osteopaat vond haar er goed uit zien. (is in het verleden wel eens anders geweest Bloos ) Ik ben blij dat ze er zo uitziet. Dit komt niet door training, want ze is 3 maanden op rust geweest vanwege rugklachten.
Ze is nog onder behandeling van de osteopaat.
Hopelijk kan ik binnenkort weer gaan beginnen met ritjes onder het zadel.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:37

nou van hooi kan haast niet joh,dan moet je zulke vette hooi gaan voeren.
bij ons staan ze allemaal op voordroogkuil onbeperkt en er is er nog niet een dik Knipoog

en 1 zo'n koek lijkt me ook niet teveel,alhoewel ik echt geen fan ben van die dingen,zit een beste bult suiker in namelijk.
http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html

voer je die al lang trouwens?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:49

ben nu met het tweede doosje bezig. ik denk dat er ongeveer 36-42 koeken inzitten dus nu ongeveer 1,5 maand. Tussen de twee doosjes zaten een paar weken van niks 'extra' voeren...

Ik wil het graag goed doen: schraal weiland, dus ik denk: extra vitamines. Zit er weer veel suikers in. Ook niet echt goed voor paarden/ koudbloeden/ "horses only kept on grass" hoe ze het zelf noemen.
Als het gras weer gaat groeien stop ik er weer mee denk ik.

Hoe weet je trouwens of hooi vet of schraal of juist goed is?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:40

mijn eerste gedachte is ook hoefbevangenheid.. Je gaf al aan dat ze 2 maanden geleden niet lekker liep, dat kan een voorbode zijn.

mijn merrie krijgt ook een uier, dikke manenkam als ze ertegen aan gaat hangen. Mijn merrie is onvruchtbaar en heeft geen cyclus.. Uierontwikkeling en een gehele harde manenkam is voor mij een teken direct te handelen.

Paard van het gras af, oud hooi geven van 2e snede en water, meer niet..

Summerfit koeken bestaan voor 31% uit suikers en zetmeel.. Er zit onder andere rietmelasse in, niet al te best voor paarden met eczeem en hoefbevangenheids verleden. Waarom geef je eigenlijk die koeken als ze op gras en hooi staat? Daar zitten alle nodige vitamines al in. Mineralen kan je extra aanbieden door een liksteen (eenvoudige!!) op te hangen in de wei.

Mocht je je schuldig voelen, omdat je denkt dat ze te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt, zou je ook gewone vitaminekorrels bij kunnen voeren. Zitten in een emmer van 2 kilo en lijkt op vruchtenhagel, kost wel zo'n 40 euro, maar je doet er maanden mee.

Deze tijd van het jaar is gevaarlijk voor paarden die hoefbevangen zijn (geweest), bij zonnig en koud weer wordt veel fructaan in het gras opgeslagen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:37

Paarden kunnen van een uierontsteking hoefbevangen worden heb ik begrepen. Dat je bloedonderzoek in februari hebt gedaan zegt niets over hoe het nu is. Als ze ook slomig is of stijvig zou ik de dierenarts erbij roepen..... eigenlijk zou ik die er zowiezo bij halen Bloos

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:52

Uierontsteking kan idd hoefbevangenheid veroorzaken..
Zou even Da bellen, bloedje laten prikken en die uier in elk geval goed afspuiten dat ie slinkt. Niet ineens stoppen met voeren, dan zit je straks met vet in het bloed te kijken, en ben je nog verder van huis..
Rustig afbouwen als je wilt minderen in het voer Ja

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:59

Mijn friese merrie heeft deze verschijnselen ook wel gehad. Dat kwam puur door de exceemvliegjes. Een goede deken en de uier inspuiten met citronella olie met azijn hielp goed, het was zo over.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 22:03

Bedankt voor jullie reacties weer.

De uier is inmiddels weer normaal, gelukkig. En ze loopt weer helemaal goed! (al een paar weken trouwens)
Ik ben begonnen met die koeken omdat we heel slecht hooi hadden bij de boer, bleek en het leek oud ofzo. Er zat echt niks in behalve vezels geloof ik. Ook het land was heel erg kort, korte sprietjes waar ze niet veel van binnenkregen. (In de stal viel ze op het hooi aan...) Daarom ben ik begonnen met die summerfit.
Nu hebben we nieuw hooi, erg mooi en geurig. Misschien kan ik nu wel stoppen met die koeken.

@Teuntje: Ze is nog nooit hoefbevangen geweest gelukkig!

Ik houd haar heel goed in de gaten elke dag. Als ik het niet vertrouw bel ik sowieso de dierenarts. Meestal zie ik het even aan, en bel ik voor een telefonisch advies.

Ik zal de koeken gaan afbouwen, ik wist niet dat er zoveel suikers in zaten! Vandaar dat ze ze zo lekker vindt Vork

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:37

Muesli zonder van bijv. Subli, zitten helemaal geen suikers in, ook erg goed voor sobere rassen (krijgt onze haf ook). Je hebt ook wel iets zonder suiker van Pavo geloof ik.
Nou fijn dat het al beter gaat!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:47

HanneRonja schreef:
Edit: Ik heb laatst (feb dit jaar) bloedonderzoek laten doen vanwege vage klachten. Lever en nieren werkten goed, en er waren geen ontstekingen in het lichaam. Uit de bloedtest zijn geen bijzonderheden gekomen. Waarop zou ik moeten laten testen?

Wat voor een vage klachten heeft je paard gehad?
Heeft ze ook problemen met verharen?

Harde manenkam en bult boven de staartwortel kunnen duiden op insulineresistentie. Het is niet direct een teken van hoefbevangenheid, wel een duidelijke "waarschuwing".