Verkeerd voer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Verkeerd voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:04

Hallo,

onlangs hebben wij ons 'veulen' (9 maand Tong uitsteken) afgespeend. Nu heb ik mijn paard een weekje thuis staan. Omdat ze te dun is geworden en het gras nog niet echt wil groeien heb ik mijn vader gevraagd wat brok te kopen, maar helaas heeft hij de verkeerde gekocht. Nu heb ik hier een zak voer liggen voor merrie's met zogende veulens. Mijn vraag, kan ik dit gewoon aan mijn paard voeren? Er zitten natuurlijk wel extra voedingsstoffen in, maar aan de andere kant staat er op de verpakking dat het de melkproductie stimuleert, en dit is juist niet de bedoeling! (overigens zijn de uiers van mijn merrie maar één dag heel vol geweest, nu zit er een stuk minder melk in en het wordt elke dag minder)

Ik ben echt een leek qua voeding dus zou goed onderbouwde antwoorden waarderen Ja

Bvd!

pantuf

Re: Verkeerd voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:07

Ik zou gewoon in de winkel vragen of je de zak voer mag ruilen voor een gewone brok

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:30

Maar dan zou dat pas over twee dagen kunnen omdat mijn ouders en ikzelf het ook druk hebben. En ik dacht, als dit geen kwaad kan..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:32

ik zou t ook proberen te ruilen. heb je voor de komende 2 dagen niet nog voer liggen?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:40

Nee, dit is de eerste keer dat we extra voer nodig hebben naast hooi en wortels.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:33

Merriebrok schijnt ook al is je paard niet drachtig of zogend een goede brok te zijn om te voeren aan schrale paarden. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mijn schoonzusje wel.
Of het paard weer melk gaat produceren ligt aan het feit of de melk uit de uier wordt gehaald, niet zozeer aan het voeren. Ze kan misschien de komende dagen nog af en toe wat strakkere uiers hebben, maar met rustig werk zakt dat wel af.
Als je nog nooit hebt bijgevoerd maar je merrie heeft wel een veulen gezoogd is het overigens wel logisch dat ze ingevallen is want een veulen voeden kost heel veel energie.
Ik zou met het bijvoeren ook maar heel voorzichtig beginnen of gewoon nog een week of twee, drie wachten. Ze zal van nog een paar weken schraal zijn echt niets krijgen hoor. Haar hormoonhuishouding is nog niet 'normaal' en je kunt zelfs bij teveel bijvoeren kans hebben op hoefbevangenheid. Daarmoet je dus ontzettend mee oppassen.

Dus ideaal zou iets zijn met lage eiwitconcentratie en weinig suikers. Van Subli heb je bijv. Subli zonder, is muesli zonder suikers zit wel voor de rest van alles in.
Stel dat je wel de merriebrok gaat voeren, begin dan met per voerbeurt een handje en voer dat met een handje per dag op. Dus heeeeel langzaam. Zodra je iets van dikke benen of stijfheid in de beweging merkt direct van het voer af. Dan is het teveel.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:54

Bedankt voor je reactie!

Ik had ook al maïs gekocht, en daar gaf ik ook al zo'n 300/350 gram van per dag. Nu eet ze het ineens niet meer, dus moest ik wel aan brok beginnen.
Ik denk dat ik inderdaad mijn paard dit voer maar ga geven, maar zoals je zegt, niet teveel ineens Lachen