Hoelang blijft hooi goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Hoelang blijft hooi goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 19:42

Hoelang blijft zo'n baal hooi eigenlijk goed? Ik weet dat je het zo droog mogelijk moet bewaren, zodat het niet gaat schimmelen, maar hoelang mag zo'n baal blijven liggen?

ikenindi

Re: Hoelang blijft hooi goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:36

volgens mij wordt het hoe langer het ligt hoe stoffiger, en ik gok dat er ook voedingsstoffen verminderen, maar volgens mij kan het jaren na maaidata nog worden gevoerd...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:38

Hmm het wordt inderdaad stoffiger, maar de uiterste gebruiksdatum zou ik niet wete. Ik voer wel hooi van ruim een jaar oud en dat is nog prima Lachen

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:41

Ik weet het ook niet precies. Maar inderdaad als je kijkt qua voedingswaarde, stof enz. heeft het denk ik na 1 à 2 jaar toch echt zijn beste tijd gehad

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:43

geen idee, maar ik gebruik nu nog hooi van járen geleden.... en mijn vader (hij is 'boer') zegt dat de voedingswaarde wel een beetje minder wordt het wordt er ook niet beter op maar opzich niet heel erg, dus het is opzich nog prima te voeren Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:45

In de ros stond laatst een goed artikel over hooi. Als hooi te slap wordt en grijs dof is het vaak niet voedings rijk meer en heeft je paard en dus geen genoeg aan. Of je paard van een jaar oud hooi ziek wordt weet ik niet, aan het bericht hiervoor te lezen kennelijk niet! Maar, net als wij van vers houden, hebben paarden denk ik ook liever vers en dusty hooi Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:46

Ouder hooi wordt vaak gevoerd aan paarden die te snel dik worden en dus buikvulling nodig hebben.
Dan heeft het idd minder voedingswaarde, maar ze worden er niet ziek van