al sinds februari ziek... ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niky

al sinds februari ziek... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:51

hoi,

sinds begin februari gaat het al niet goed met mijn paard.
het begon allemaal toen hij plots kreupel was aan zijn achterbeen. dit was alleen te zien onder het zadel in draf. dus tijdens het rijden.
Da laten komen, hij kreeg 10 dagen stalrust en ontstekingsremmer.
nog geen 4 dagen later, haal ik hem uit de stal om wat rond te stappen (moest van de DA tweemaal daags), wat zag hij er slecht uit, helemaal bezweet, een hele nacht niet gemest, de stal goed overhoop, waarschijnlijk van het rollen denk ik.
conclusie: verstoppingskoliek.
na een paar uur was het nog niet over, dus de DA zei van breng hem maar meteen naar de dierenkliniek.
daar hebben ze hem volledig onderzocht en bleek hij nog een buikvliesontsteking te hebben ook.
10 dagen heeft hij daar gestaan. de laatste dag hadden ze nog bloed genomen, het was nog niet helemaal in orde, maar hij at goed en mestte goed, dus hij mocht naar huis.
na een maandje moest ik nog eens bloed laten trekken.
ondertussen was hij al een heel pak vermagerd, wat eigenlijk achteraf bezien al bezig was van de moment hij kreupel stond. ook dan was hij al magerder geworden.
na die maand, bleek het bloed nog helemaal niet in orde te zijn. vooral nog hoge leverwaardes. maar verzekerden ze mij in de kliniek, het was al beter als een maand geleden, dus ik moest gewoon wat aanzien en na een maand nog eens bloed nemen.
ondertussen at hij heel goed, nu nog steeds en heeft in feite nergens last van precies. hij speelt constant met zijn weidegenootje, is nieuwsgierig enzo....
twee weken geleden is onze hoefsmid ook geweest. dit was van januari geleden. hij vond dat muschi er helemaal niet goed uitzag (het was de eerste keer sinds muschi ziek was dat hij hem zag). zijn hoeven waren niks gegroeid en de stralen zagen er ook niet uit zoals het hoorde. hij vond dat ik maar eens naar een andere kliniek moest gaan voor een tweede mening.
Vorige week heb ik dus terug bloed laten nemen. de DA vond dat hij al iets verdikt was, maar nog lang niet genoeg. zijn bloed zou nu toch in orde moeten zijn zei ze.
terjuist krijg ik telefoon van haar. ze had het bloedonderzoek doorgefaxt naar de kliniek en wachtte nu op hun antwoord. wat zij al kon zeggen was dat de leverwaardes precies terug verhoogd waren ipv verlaagd.

pfff, ondertussen is het al half april en mijn paard is nog steeds niet in orde.
nochtans lijkt hij helemaal niet ziek...
hij heeft energie voor 10.

zijn er nog mensen die deze symptomen herkennen?
ik denk dat ik toch maar eens naar een ander kliniek ga.
vind het alleen zo lastig om dat tegen deze mensen te zeggen.
ik ga dit eens overleggen met mijn DA.

sorry voor het lange verhaal, maar moest het even kwijt.

groetjes
annick

Erna_

Re: al sinds februari ziek... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:36

Niets is zo erg dan wanneer je ziet dat je paard niet in orde is en je maar niet weet wat er aan de hand is.

Ik zou zeker eens naar een andere kliniek gaan, hoe moeilijk het ook is om het te zeggen (ik snap dat wel, ik ben ook zo'n tut).
Maar het gaat per slot van rekening om je paard.
Misschien is er op de andere kliniek wél iemand die de symptomen herkent en je paard kan behandelen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:00

kan het de ziekte van lyme zijn ? dat slaat toch ook op de lever ? veel sterkte !

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:51

de ziekte van lyme, ik weet niet.
ik heb ooit eens een teek verwijderd bij muschi, maar dat is zeker al meer dan een jaar geleden denk ik

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:02

Bij de fries van mijn vriendin is dat zo ook begonnen, bij hem was er iets met de enzymen die niet klopte.
Hij had ook een vergrote lever waardoor dus echte leverklachten kwamen (gele slijmvliezen enz).
Dit paard heeft ook een behoorlijke tijd in een kliniek gestaan en kreeg dagelijks onderzoeken.
Ook was hij erg mager en hij was ook wat duf en idd slechte hoeven.
Het is nu een half jaar geleden en inmiddels gaat het weer prima met hem en is helemaal hersteld.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:02

Niky schreef:
de ziekte van lyme, ik weet niet.
ik heb ooit eens een teek verwijderd bij muschi, maar dat is zeker al meer dan een jaar geleden denk ik

Heb je dit wel gemeld aan je da?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:50

de ziekte van lyme kan inderdaad een hele tijd sluimeren en dan opeens actief worden.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:47

ik zal het eens vragen aan de DA, want dat heb ik haar nog niet gezegd eigenlijk.

zij stelt nu voor om ook ons grondwater (wat wij onze paarden geven, al bijna 4jaar ondertussen) te laten analyseren.
mss zit hier te veel lood en ijzer en dit stapelt zich op in de lever zei ze.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:24

Hier is ooit een lang topic geweest van een paard dat erg ziek was, het ging ook maanden door en het bleek de lever te zijn, herinner me alleen niet meer wie het was...
Ik hoop dat ze snel vinden wat de leverwaardes veroorzaakt!

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:23

ik zou even een goed stevig gesprek gaan houden met die mensen in die kliniek, je betaald er tenslotte ook genoeg geld voor, dus je hebt er zeker wel wat over te zeggen! Zij weten al dat de uitslag niet al te positief is zei je, maar weten ze dan ook hoe dat komt? Of gaan ze dan weer zeggen dat ze over een maand weer bloed af willen nemen... Vertel ook over die teek, je denkt misschien dat het een klein iets is geweest ooit, maar het is altijd goed om te vertellen.
Als je er niet uit komt, zou ik gewoon voor een second opinion gaan bij een andere kliniek. En een goed duidelijk gesprek met je DA is ook niet verkeerd..
Succes en laat nog even weten hoe of wat.