invallen door gemis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

invallen door gemis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:28

iki ben zelf 4 dgn niet bij mijn paaerden geweest omdat ik werd geopereerd, in die 4 dgn zijn mijn paarden verzorgd en gevoerd door mijn vriendin, die ze al kenenn, echter is 1 van mijn 2 paarden in die 4 dgn ontzettend ingevallen, bij name bij zijn flanken.
hij heeft geen koorts, eet verder goed maar kleeft wel onwijs aan me, kan het zijn dat hij is ingevallen door gemis of haal ik me nu waanbeelden in mijn hoofd?
ik heb zijn voer iets opgeschroefd en kijk het een weekje aan, anders bel ik de DA Huilen

garny95

Re: invallen door gemis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:29

goed hooi voeren, misschien heeft hij daar tekort van gehad

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:31

Ik denk dat dat heel goed kan, ik ben zelf ook geopereerd waardoor ik 2 weken niet bij mijn paard kon komen, ik kon duideijk merken dat zij mij ook miste, 2 vriendinnen van mij deden haar die ze goed kent, maar werd onwijs vervelend bij hun. Mijn paard uit het dan anders, maar ik denk zeker dat een paard je kan missen en daardoor invalt

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:58

garny95 schreef:
goed hooi voeren, misschien heeft hij daar tekort van gehad

nee dat krijgen ze echt wel in overvloed bijna

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:03

zou best kunnen hoor! sommige paarden hechten zich ontzettend aan 'hun' mens... Als ik hier kijk wat die kleine truttebol allemaal verzint als ik er niet ben.....(wat voor mij natuurlijk wel geinig is.......)

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:27

ja dat kan zeker ik ken ook zo'n paard die werd dan ook echt depressief als de baas niet kon komen. kon je niks meer mee als de baas langer dan een week niet kon komen (bv ziekenhuis opname) dan liet ie zelfs eten staan

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:52

De mijne heeft een keer toen ik een paar dagen weg was zoveel stro gegeten dat hij koliek kreeg. Hij wordt er ook heeel erg sacho van, en er valt dan bijna niks met hem te doen.
Dus ik denk zeker dat dat best kan hoor.
Misschien nu je er weer bent, komt ie weer bij.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:44

Ik heb toevallig hetzelfde vorige week meegemaakt. Ik had zaterdagmiddag mijn merrie naar de hengstenhouder gebracht omdat ze gedekt moest worden. Woensdagmorgen wilde ik haar daar even gaan rijden en ik zag dat ze ontzettend opgetrokken/mager/ingevallen was, hoe je het ook wilt noemen. Ze was duidelijk heel blij om mij te zien en liep haar benen uit haar lijf. 's Middags heb ik haar mee naar huis genomen, omdat ze ook niet hengstig leek en duidelijk heimwee had. Ze was thuis nog niet de trailer af, of ze ging staan plassen en knipperen. De dag erna is ze thuis geinsemineerd. Ik heb haar ontzettend veel hooi aangeboden en wat extra muesli, nu na een week thuis is ze duidelijk weer wat voller.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:18

Een paard kan natuurlijk ook last hebben van gemis, maar in 4 dagen tijd erg invallen terwijl hij wel goed eet lijkt me toch een ander probleem. Heb ook 2 van die lekkere eigenwijze troelen die me erg missen als ik er niet ben. Wel een lief gebaar, maar soms ook erg vervelend.

Is zijn ontlasting wel goed? Geen kans op het eten van St.Jacobkruiskruid?

Ik zou er toch een dierenarts naar laten kijken, vind het een beetje eng als paard in zo'n korte tijd zo enorm afvalt. Denk dat er toch iets heel anders aan de hand is.

Succes ermee.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:22

Mijn paard laat het meteen merken als ik er niet ben, zelf al bij 1 dag. Hij wordt altijd goed verzorgt door een vriendin maar doet uren over z'n hooi en laat z'n krachtvoer overdag staan en is flink ingevallen.

Hij je paard vroeger iets meegemaakt waardoor hij verlatingsangst heeft?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:07

Honden hebben het ook, dus waarom paarden niet? Missen dan he.. De hond van mijn vriend z'n ouders eet ook haast niet als zij niet thuis zijn..

Maar als een paard in zo'n korte tijd zo invalt lijkt me dat er misschien toch meer speelt...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:09

Ik heb ooit is gehad dat ik op vakantie was bij een vriendin dus drie dagen niet kon. En na twee dagen kreeg hij koliek, ik als vlucht naar huis. De dierenarts was er net en ik kwam aan. En plots was alles over hij begon te eten enzo.
Hij vertelde dat het vaker was dat paarden wel eens alsof deden.

Maar inderdaad zoals nani verteld mischien toch is na laten kijken

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:10

Pff als ik dit zo lees ben ik blij dat mijn paardje gewoon door eet als ik twee weken op vakantie ben Knipoog

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:16

katiavl schreef:
Ik heb ooit is gehad dat ik op vakantie was bij een vriendin dus drie dagen niet kon. En na twee dagen kreeg hij koliek, ik als vlucht naar huis. De dierenarts was er net en ik kwam aan. En plots was alles over hij begon te eten enzo.
Hij vertelde dat het vaker was dat paarden wel eens alsof deden.

Maar inderdaad zoals nani verteld mischien toch is na laten kijken

Een paard doet echt niet alsof hij koliek heeft. Zou niet best zijn. Koliek is een ernstig lichamelijk probleem en kan dodelijk zijn. Vreemd als een da zegt dat paarden dat wel eens doen..

Tuurlijk kan een paard zijn eigenaar erg missen en hierdoor lichamelijke/geestelijke problemen ontwikkelen. Maar erg invallen in een korte tijd is niet goed. Al eet een paard een paar dagen niet of erg weinig, dan nog valt het niet in eens zomaar in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:19

Heerlijk.... dat vermenselijken van paarden! Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:24

aerdenhout1 schreef:
Heerlijk.... dat vermenselijken van paarden! Clown

Soms mag dat wel eens Clown , ik weet heus wel wat koliek is hoor chriss. Het is net zoals sommige honden manken om onder iets uit te komen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:02

nouja hij trekt al weer aardig bij, hij heeft niks meegemaakt vroeger, heeft tot zijn 6e ind ekudde gelopen en ik ben zijn 1e echte baas zeg maar, ik hou t sowieso in de gaten, als hij volgende week dinsdag nog niet genoeg is bijgekomen naar mijn zin bel ik de da alsnog.

hij loopt nog niet in de wei dus giftige planten kunnen t sowieso niet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:08

Als je na 4 dagen al ziet dat hij is ingevallen, zou je eerder denken dat hij veel te weinig heeft gegeten, bleef het hooi in zijn stal liggen? Dat is wat je je vriendin moet vragen. Als hij alles opat en zo veel kreeg als je verteld hebt, zou ik hem toch wel goed in de gaten houden. Natuurlijk heeft hij op je zitten wachten, paarden zijn gewoontedieren, maar als je niet komt, geven ze het wel op en de volgende dag rond de zelfde tijd, gaan ze weer zitten wachten, als ze gewoon te eten krijgen is er niets aan de hand.

Maar zo emotioneel worden dat ze vermageren omdat de baas niet is geweest, daar geloof ik niet zo snel in, maatje weghalen heeft een groter impact, tenslotte soortgenoot.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:55

ik laat voor de zekerheid mijn da vanmiddag komen, kan wel blijven speculeren maar wil m nu gewoon gechecked hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:31

Ja, dat is een goed plan, je kan bv ook vragen of ze een bloedproef nemen, kunnen ze kijken of hij geen tekorten heeft opgelopen, ik heb dat een paar jaar standaard gedaan, gewoon een keer per jaar, ze kunnen veel uit het bloed halen, ook of er spierproblemen zijn. Kan zijn dat je paard pijn heeft of misschien een klein griepje, van alles eigenlijk wel.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 09:12

nou hij is geweest, heeft wat haken van zijn tanden afgehaald, die hem belemmerde dat de kiezen echt contact maakten waardoor ze meer lamngs elkaar heen schuifden. nu even ind e gaten houden en idd de da zei ook dat als het na n weekje nog niet beetr is, dat we een bloedproefje moeten doen.
daarnaast vond hij het ingevallen zijn wel meevallen, tsja als eigenaar zie je het door je emoties naar het dier toe misschien ook allemaal waarder in dat het is