gapen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

gapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 21:47

ik had even een vraagje, soms begint mijn pony te gapen en dan wel 20 keer achter elkaar, dit doet hij niet heel vaak maar nu las ik ergens dat het maagzweren konden zijn.
hij doet dit al sinds ik hem heb(2 en half jaar, vanaf datie een veulen was)
hij gedraagt zich ook zeker niet ziek en zit vol energie!
is het erg dat hij zo gaapt of ik het iets anders waar ik mij geen zorgen om hoef te maken?

potverdikkie

Re: gapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:57

als een paard overdreven gaapt kan het duiden op pijn, misselijkheid, of verveling.
Maar als hij het al zo lang doet ga ik haast denken dat het een gewoonte geworden is........

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:00

ja hij gaapt ook niet overdreven! maar gewoon een klein gaapje alleen dan niet 1 keer maar 5 minuten!
als hij echt pijn had gehad dnek ik dat hij ook niet veel engergie had en graag voor je wil werken toch?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:05

dat denk ik ook ja, misschien gaapt ie dan wel van de zenuwen. Hoot je wel eens vaker, hoeft niet altijd negatief te zijn he?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:07

één van mijn paarden gaapt ook altijd als ik zijn hoofdstel wil aandoen.
Volgens mij denkt hij; ff gapen want nu kan ik mijn mond een uur niet meer open doen Haha!
Hij begint dan spontaan te gapen zo van; ja zeg ben wel moe hoor Slapen
Ik laat hem dan maar even gapen en doe dan zijn hoofdstel aan.
Hij doet het anders niet, dus duidelijk een gewoonte van hem om voor het rijden even te gapen Knipoog

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:08

nee klopt daarom vroeg ik het me af! ik weet liever zeker dat het nisk als dat het iets erg is!
denk ook niet dat het zenuwen zijn want hij doet het ook wle is op stal of buiten in de wei.. juist met werken ofzo is het me nooit opgevallen en denk datie dan meet zenuwen heeft..

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 22:12

ik zal eens opletten als hij het weer doet maak ik eens een foto of filmpje!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:30

hoe houd hij zijn benen onder zijn lijf? is hij anders dan anders en daarmee bedoel ik kleine signalen. eet hij anders dan normaal. Die van mij gaapte ook veel en bleek wel een maagzweer te hebben

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:57

Heb begrepen dat het ook gezien kan worden als oversprongsgedrag, waar je dus het gapen voor of na het rijden mee kunt verklaren.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:21

hij blijft met zijn benen gewoon staan, trekt alleen een moeilijk gezicht en gaat gapen, ik weet niet of hij anders eet wan thij doet het al sinds ik hem heb! hij eet iig wel heel graag!

wat hou doversprongsgedracht precies in?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:24

De pony van mijn vriendin gaapt ook heel vaak, na het rijden. en mijn pony gaapt als je over haar neus kriebelt. volgens mij kan het geen kwaad.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:27

Gapen kan ook op ontspanning wijzen. Eigenlijk zijn er heel veel dingen waar mens en dier van gapen, is moeilijk te zeggen zo achter de computer.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:15

sasjaaa schreef:
wat hou doversprongsgedracht precies in?

Dat hij ineens in een andere situatie komt en dus moet overschakelen. Ze weten dan even niet hoe daar mee om te gaan en vertonen overspronggedrag. Dat wil dus zeggen als je gaat rijden, moet hij overschakelen van rust naar beweging, zelfde geld als je klaar met rijden bent.

Hier nog een voorbeeld:
http://www.biologielexicon.info/alfabet ... edrag.html

heddeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:22

als een paard gaapt net voor het eten of als hij zij iets lekkers krijgt. dan kan het tog een maagzweer zijn.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:27

oke dank jullie wel!

ik dnek als ik he tzo lees dat het ontspanning is! mijn vader had het daar ook al over,
hij doet het meestal als je even bij hem bent aant kijken of bezig bent, soms onder het poetsen, nooit met eten eigenlijk!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:39

ik begin spontaan te gapen van dit topic..
Nour van ons gaapt de laatste tijd elke keer na het rijden een paar keer.. maar idd als hij niet overdreven gaapt en hij doet het al 2,5 jaar, dan zal het wel niks ernstigs zijn

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:56

Gapen kan verschillende oorzaken hebben. Is het rond het eten, dan duidt het vaak op een maagzweer.
Gaapt je paard vooral als je met hem bezig bent en iets van het vraagt is het oversprong gedrag. Het is dan voor het paard een lastige situatie waarvan hij niet zo snel weet wat hij er nou mee aan moet, dus gaat hij maar iets heel anders doen, gapen.

Ik denk dat het het laatste is bij jouw paard.