Haflinger met overgewicht, voeding, magnesium?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Haflinger met overgewicht, voeding, magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:07

Mijn Haflinger is te dik... Ze staat 24/7 op de weide, waar ook kuil bijgevoerd wordt. Ze heeft altijd een graaskorf om, zodat ze gewoon minder eet. In een andere weide zetten is geen optie, dan zou ik naar een andere stal moeten en het enige alternatief is dan 24 uur per dag in de isoleercel... Het liefst zou ik haar op een kaal stuk zetten, en op hooi, maar dat kan dus gewoon niet...

Maar ik wil natuurlijk dat ze gezond is, en een goed gewicht heeft. Ik heb artikelen gelezen over magnesium, en ik denk dat ze dat wel eens zou kunnen hebben, omdat ze zo moeilijk afvalt. Welk magnesiumsupplement zou ik het best kunnen aanschaffen? Of is het wel echt aan te raden om dat via de dierenarts te doen? Ik las op Paardnatuurlijk namelijk dat het geen kwaad kon het te proberen, en ik heb berichten van meerder bokkers gelezen die het (volgens mij) zonder de dierenarts hebben besteld.

Dan had ik ook nog een vraag over de voeding van mijn paard. Ze krijgt in de winter dus hooi bijgevoerd, in de zomer staat ze op het gras. Ik weet het, dit voer is teveel voor haar, maar met de graskorf is ze iig niet meer aangekomen. Ze staat in de wei met 5 andere paarden, waarvan 2 andere Haflingers en een kruising Tinker, allemaal met aanleg om dik te worden dus, maar die hebben hier geen last van. Vandaar dat ik Mone ook verdenk van magnesiumtekort.
Maar ze krijgt behalve het kuil en het gras geen krachtvoer. Na het rijden krijgt ze wat zemelen (1 of 2 handjes) met water, olie en natuurazijn, als beloning. Vind het eigenlijk ook echt sneu om haar helemaal niets te geven als ze goed haar best heeft gedaan. Is dit nou onverstandig, of kan het niet veel kwaad? Ik kon op de zak van de zemelen niet vinden hoeveel calcium erin zat (las op Paardnatuurlijk dat ze daar niet teveel van mag).
Voorheen kreeg ze 1/4 tot 1/6 reepje pavo (dus vrijwel niets, maar toch). Op de site van Pavo stond weer dat dat absoluut niet goed was voor paarden die snel te dik worden, daarom ben ik daarmee gestopt. Behalve wat zemelen krijgt ze dus niets extra.

Is er misschien iemand met ervaring op dit gebied?

Marije_jiplover

Re: Haflinger met overgewicht, voeding, magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:24

Via de zoekfunctie is het een en ander te vinden over magnesium en kijk ook eens op het forum Voeding en Supplementen.

Daar is een centraal topic voor paarden met overgewicht: [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht

Daarom hier een slotje.