Ervaring met Equi Librium hoefijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Ervaring met Equi Librium hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 19:31

Mijn hoefsmid raadt voor mijn sportpaard met platte voetjes, equi librium ijzers aan. Wie heeft hier ervaring mee? Wat is het verschil met 2 lips of geen lip? En zijn deze ijzers alleen voor paarden met probleemvoeten of voor ieder paard? Voor-nadelen?

Arabesk

Re: Ervaring met Equi Librium hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:47

De nadelen zijn dezelfde als die van gewone ijzers: beperking hoefmechanisme en dus de doorbloeding, contractie (samenknijping) en deformatie (vervorming) van de hoef op langere termijn, schadelijke trillingen aan hoef en gewrichten, onnatuurlijk gewicht, verminderde schokdemping etc etc

T.o.v. gewone ijzers is het enige pluspuntje dat er een minder slecht afrolpunt inzit.

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:52

tik even Equi Librium in bij de zoekfunctie en je komt een aantal topics tegen. Mijn paard staat er al een tijd op, gaat helemaal super. Mijn paard is erop terecht gekomen na een blessure maar doet het zo goed op dat ze erop blijft staan! Het enige nadeel is dat mijn paard kleine voetjes heeft en dat die de kleinste maat dus aardig aangepast moest worden. Tegenwoordig maakt de smid ze gewoon zelf, neemt een klein ijzertje en smeed het (deed hij voor de komst van equi-librium overigens ook al Knipoog )

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:53

Oh ja en met of zonder lippen heeft dezelfde functie als met en zonder lippen bij gewone ijzers. De mijne heeft bijvoorbeeld rechts 2 lippen en links geen lippen dus het is maar net wat de hoef nodig heeft Knipoog

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:14

Prima ijzertje die Equi Librium. Vraag je eigen smid wat hij het beste vind passen bij je paard, 2 lippen of geen. Hij zal altijd een goede reden hebben om voor het een of ander te kiezen.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:23

Hee Kitty zie nu ook hier je vraag maar heb je al een pb-tje gestuurd. Succes