hoeveel brok geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viperlover

hoeveel brok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 21:48

Hallo,

Ik heb nu een week een nieuw paard hij is net 4 geworden.

Hoeveel brok zou ik hem moeten geven ik geef hem nu bijna 2 kilo maar ik denk dat dit te weinig is.

Ik geef gewoon basisbrok met meusly.

Een reactie zou fijn zijn.

Alvast bedankt.

Alicia2u

Re: hoeveel brok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:31

Wat doet het paard elke dag (hoe lang, welke oefeningen enz.)? Hoeveel hooi/kuil krijgt hij op een dag? Staat hij in de wei?

Zonder die informatie kan ik je niets zinnigs vertellen.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 09:48

ik rij een half uur per dag ben het aan het opbouwen hij is nu 3 maanden onder het zadel.
En dan gewoon rechtuit rijden voltes en van die simpele dingen nog.

Hij krijgt 3 x per dag kuil op een dag.

Hij staat niet in de wei

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:56

Is je paard mager? Dof in de vacht?

Ik vind dat 2 kg voor een paard wat een half uur per dag loopt erg veel. Mijn paard loopt 45 min tot 2,5 uur per dag en krijgt 2 keer twee handjes. En nee, het is geen grof dier dat snel dik wordt; integendeel.
Als je bang bent dat hij te dun wordt, zou ik eerst aan meer kuil gaan denken. (mijn paard krijgt twee volle plakken per dag, van die grote).

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:58

2 kg is best wel veel.
hoevaak geef je hem brokken per dag?

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:12

_Stephanie schreef:
2 kg is best wel veel.
hoevaak geef je hem brokken per dag?

Ik geef hem na het rijden 1 kilo.

En sochtends ook bijna een kilo dat is zon bakje waar net geen kilo in past ik denk een kwart minder.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:13

Alicia2u schreef:
Is je paard mager? Dof in de vacht?

Ik vind dat 2 kg voor een paard wat een half uur per dag loopt erg veel. Mijn paard loopt 45 min tot 2,5 uur per dag en krijgt 2 keer twee handjes. En nee, het is geen grof dier dat snel dik wordt; integendeel.
Als je bang bent dat hij te dun wordt, zou ik eerst aan meer kuil gaan denken. (mijn paard krijgt twee volle plakken per dag, van die grote).

Hij was toen hij kwam wel wat dof in zijn vacht hij gaat nu wel steeds meer glimmen geef hem nu ook lijnzaadolie en had zon vitaminenspuit gegeven. Ik denk dat ik hem dan maar gewoon iets meer kuil moet geven.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:20

ik zou hem denk ik 's ochtens een halve kilo geven en savonds ook. en dan kan je altijd nog kijken hoe hij er op geageerd,dan kan je er altijd nog meer of minder van maken.?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:18

als je paard niet te dik is hoef je niet minder te geven, als ie niet mager is hoef je niet meer te geven (sowieso moet je dan eerder meer ruwvoer geven)

waarom stel je je vraag hier? wij kunnen moeilijk oordelen. het verschilt per paard, en dan is het ook nog afhankelijk van t werk.

die van mij doet t zelfde, maar krijgt nog geen eens 1 kilo brok!

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:44

ikenindi schreef:
als je paard niet te dik is hoef je niet minder te geven, als ie niet mager is hoef je niet meer te geven (sowieso moet je dan eerder meer ruwvoer geven)

waarom stel je je vraag hier? wij kunnen moeilijk oordelen. het verschilt per paard, en dan is het ook nog afhankelijk van t werk.

die van mij doet t zelfde, maar krijgt nog geen eens 1 kilo brok!

ik stel me vraag hier omdat daar het forum voor is.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:57

dit is mijn mening:
de mijne is nu net 3 en die geef ik vanaf dat ik haar heb gekocht (2jaar) al 2 kilo per dag, ze moeten nog goed groeien en aansterken en daar hebben ze vitaminen/mineralen en dus ook brok voor nodig en zolang als ze niet dik worden krijgen ze dus niet teveel binnen maar gebruiken ze alles wat je ze geeft.

dus ik vind dat als je paard het zo goed doet je het lekker zo moet laten qua voer,

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:09

risky schreef:
dit is mijn mening:
de mijne is nu net 3 en die geef ik vanaf dat ik haar heb gekocht (2jaar) al 2 kilo per dag, ze moeten nog goed groeien en aansterken en daar hebben ze vitaminen/mineralen en dus ook brok voor nodig en zolang als ze niet dik worden krijgen ze dus niet teveel binnen maar gebruiken ze alles wat je ze geeft.

dus ik vind dat als je paard het zo goed doet je het lekker zo moet laten qua voer,

Oke bedankt ik vind 2 kilo ook helemaal niet veel omdat hij nog jong is maar wou graag meningen horen van andere maar ik laat die 2 kilo gewoon zo hij word niet dik en het gaat gewoon goed zo.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:13

mijn andere paard kreeg toen ze 3 was en werd ingereden zelfs 4 tot s kilo per dag maar die had toen geen weidegang, en die was ook niet te dik dus verbruikte ze toch alles wat ze kreeg