Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:34

Ik heb vorig jaar een merrie van 4 gekocht die toen rondom op de ijzers stond, dat zag er voor mijn oog netjes uit.
Ik hou alleen niet van ijzers maar van een natuurlijke hoef dus ze zijn eraf gehaald.
Nu vertelde mijn hoefsmid dat deze merrie geen slechte hoeven had maar ook zeker geen goede en dat het ook nooit goede hoeven zullen worden.
De smid komt hier elke 6 weken en tot nu toe valt het hem elke keer weer mee.
Maar mij niet, ik spreek elke keer mijn ongerustheid uit over de hoeven, de stand maar ook de zeer matige groei ( ik heb het idee dat ze nauwelijks groeien), dunne hoornwand en ik vind dat ze nogal platvoeterig staat, nu ben ik geen smid maar mijn andere paarden hebben altijd hele beste hoeven gehad en ik vind het nogal een verschil.
Vanavond heb ik mijn rondje verzorging weer gedaan, vetten en teren en het naar mijn idee zou er wel wat hoorn uitgesneden mogen worden evenals de straal, want ik vind het er niet echt "strak" uitzien. Verder zijn de hoeven van binnen mooi droog en hard, de kroonrand is soepel en de buitenkant hoef is hard. Bij een achterbeen is de buitenachteronderkant iets naar binnen aan het groeien, je ziet een lichte kromming en de andere achterhoef is breed aan de buitenzijde.
Nu las ik in en ander topic over de niet wegsnijden van de zool en straal, dit zou groei bevorderen, daar ben ik blij om, want bij haar staat de onderkant hoef ook erg dicht op de grond, dus dat echt strak hoeft van mij niet als die niet ten goede van de hoef is.
Nu heb ik mijn hoefsmid al een jaar of 20 en hij staat bekend als goed en zeer vakkundig en toch wil ik graag advies van medebokkers die thuis zijn op het hoefgebied en me wat adviezen of tips kunnen geven. Want wat ik heel graag wil is de groei stimuleren en wat ik dan nog meer kan doen. s'Avonds staat ze op stal, overdag in de rijbak ( zand), ik stap 1 a 2 x per week met haar een kwartier over de weg om de doorbloeding te stimuleren in haar hoeven, met 2 weken gaat ze weer het land op, wat ook weer een hardere ondergrond is.
Gebruik van Biotine ben ik wat terughoudend in, ik heb Fortissimo gebruikt van Marstall voor een half jaar en toen het op was ben ik daarmee gestopt. Het lijkt wel of het laatste wel een positieve werking had op de hoeven omdat de groei nu wel weer minder lijkt.

ikenindi

Re: Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:43

de manier van bekappen kan veel schelen. en biotine schijnt ook goed te zijn...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:46

Ik zou voortaan niet meer teren en vetten, niet dat het echt de hoefgroei afremt, maar het is normaal gesproken helemaal niet nodig. Door vetten kan de hoef te droog worden, en daardoor geen vocht meer opnemen en dan wordt hij te droog en kan gaan brokkelen en scheuren. Tis beter om regelmatig de hoeven nat te houden in modder en waterpoeltjes. En met teren sluit je de bacteriën in de straalgroeves op waardoor rotstraal kan ontstaan.

De straal en zool mag inderdaad niet bijgesneden worden, dat is dus prima zo. Hooguit de losse flapjes van de straal af laten halen. De straal moet altijd de grond nét raken, zodat het bloed goed doorstroomt.
Verder zou het beter zijn voor de hoeven om elke dag 5 tot 10 minuten over het asfalt te lopen, in plaats van twee keer per week een kwartiertje. Dat werkt meestal wat beter.
Als suplement gebruik ik zelf Kerabol. Dat is écht een aanrader. Zorgt voor betere hoeven en ook voor een mooiere vacht, en je merkt erg goed dat het werkt.
Misschien is het een idee om foto's te maken van de zijkant en onderkant van elke hoef, dan kunnen de hoefdeskundigen op bokt hun mening geven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:48

Teren, vetten en hoeven uitkrabben is overbodig. Als hij nu lekker op het gras kan, is goed voor de hoeven, vocht van het gras en door het gras groeien ze goed door.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:50

De hoeven passen zich aan aan de ondergrond waar ze op staan. Daarom is het goed dat je af en toe buiten stapt met je paard, maar dat is niet genoeg. Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn, maar hoeven die de hele dag in zacht zand staan zullen zich niet vanzelf aanpassen op het harde werk op grindpaden e.d.

Dat is net zoiets als van een pianist verwachten dat hij zomaar een dikke eeltlaag kweekt waardoor hij zonder overgangsperiode de hele dag tegels kan sjouwen.

Misschien kun je een deel van de paddock waar je paard in staat verharden? Dan de drinkbak daarop zetten, of de ruif. Zoveel mogelijk beweging geven. Teren en vetten zou ik niet doen, dat heeft alleen een slecht effect op hoeven.

Misschien kun je ook regelen dat je paard 's nachts buiten blijft staan? Een stal is heel erg slecht voor de hoeven. We hebben vaak hoeven gezien die in prima staat waren, maar na een maandje op stal zitten er vaak al happen en scheuren in. Ook de mooie bolling in de zool is dan al een stuk platter.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:57

Scheuren en brokkelen daar hebben we gelukkig geen last van.
Over de grindpaden, daar heb ik ook wel eens over gedacht om die wat op te zoeken met wandelen, zo krijg je toch een soort massage van onder de hoef, alleen ben ik dan weer bang voor kneuzingen of is dit onzin ?
ja grasland is het beste ook voor 's nachts, met een week of 2 is dat weer een mogelijkheid.
Arno8, zo de laatste periode, alles was erg nat, de hele dag in een natte of vochtige bak en dan was ik blij dat ze s' nachts binnen stonden, dat is toch niet zo slecht ?
Waar baseer je het op dat de hoeven slecht worden in een stal, is dat de droge ondergrond of een slechtere doorbloeding doordat ze niet bewegen ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:59

Mystictinker, morgen maak ik foto's en zal ze plaatsen, goed idee !

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:01

Om de dag de kroonrand stevig inmasseren met laurierzalf. Helpt bij mijn Haf erg goed. Rotklusje, maar niet duur.
Biotine en Kerabol een jaar of 3 gebruikt, maar dat hielp niets.

Bij droog weer de hoeven regelmatig (liefst meerdere keren per dag) goed nat maken, voorkomt bij die van mij ook scheuren en brokkelen.

Een paard kan inderdaad heel makkelijk hoefkneuzingen oplopen als je 'm over grind en/of paden met stenen laat lopen, niet doen dus!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:05

zoals eerder gezegt niet te veel klieren met vet en teer!
biotine helpt voor de hoefkwaliteit,niet om de groei te versnellen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:10

garny95 schreef:
Scheuren en brokkelen daar hebben we gelukkig geen last van.
Over de grindpaden, daar heb ik ook wel eens over gedacht om die wat op te zoeken met wandelen, zo krijg je toch een soort massage van onder de hoef, alleen ben ik dan weer bang voor kneuzingen of is dit onzin ?

Grindpaden zijn erg stimulerend voor de hoefgroei, simpelweg omdat ze een van de grootste uitdagingen zijn. Als je paard er moeilijk op loopt, niet dwingen. Lopen moet wel leuk blijven. Maar als hij er goed op loopt, is dat heel mooi omdat de hoef in grind wat wegzakt, waardoor de zool meer slijtage krijgt (wat goed is, als het niet teveel in een keer is).

Citaat:
ja grasland is het beste ook voor 's nachts, met een week of 2 is dat weer een mogelijkheid. Arno8, zo de laatste periode, alles was erg nat, de hele dag in een natte of vochtige bak en dan was ik blij dat ze s' nachts binnen stonden, dat is toch niet zo slecht ?

Grasland is ook te zacht. Vandaar dat ik een verharding aanraad. Het beste is natuurlijk een wei met daaraan een verharde ondergrond en daar achter een inloopstal.

Citaat:
Waar baseer je het op dat de hoeven slecht worden in een stal, is dat de droge ondergrond of een slechtere doorbloeding doordat ze niet bewegen ?

Allebei, de ondergrond (stro bijvoorbeeld) is gemaakt om vocht op te nemen, dus ze drogen de hoeven ook uit. Ook staat een paard, hoe vaak je de stal ook schoon maakt, in een stal vaak in zijn eigen urine of poep. Dat werkt ook niet goed voor de hoeven. Dan heb je nog de beperkte beweging.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:18

wat ook heel erg goed helpt is de hoeven elke week een klein beetje bij vijlen. nu moet jij wel uitkijken dat je ze niet te kort vijlt nu zn hoeven al niet zo snel groeien. het kan dus ook eens in de 2 weken. daarbij moet je hem dagelijks over verschillende bodems laten lopen. zo creeer je een klein beetje een natuurlijke omstandigheid voor de hoeven van je paard. door het vijlen maakt hij een soort harde eeltlaag aan op zn hoeven en de verschillende bodems stimuleren de doorbloeding en de groei. ik spreek uit ervaring want ik heb hetzelfde gehad met mijn paard, en die had zelfs brokkelhoeven. ik heb vandaag een beuitenrit van 2 uur gemaakt over wisselend terrein en dan vooral asfalt en ze heeft nog niet eens een krasje op haar hoeven. je hoort het ook als ze over het harde loopt, het is net of ze met ijzers loopt! je hoort gewoon hoe hard ze zijn. je moet wel wat geduld hebben want het kan natuurlijk niet in een keer perfect zijn maar bij mij heeft het ongeveer een jaartje geduurt en ze liep daarna perfect over elk terrein zonder kommer en kwel. ook kan je met vijlen de stand van zn hoeven langzaam veranderen. succes ermee!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 21:24

mariska32 schreef:
zoals eerder gezegt niet te veel klieren met vet en teer!
biotine helpt voor de hoefkwaliteit,niet om de groei te versnellen.

ik klier er niet teveel mee, volgens mijn hoefsmid heeft stockholmer teer ook een medicinale werking, het verbaasd me hoe de meeste afwijzend reageren op teer, vetten kan ik me nog wel in vinden

de kroonrand masseren met laulierzalf lijkt me ook een betere optie dan de hoef vetten, evenals elke dag over de verharding lopen, toch ga ik kijken of ik iets kan vinden met grind waar we wat mee kunnen, ik heb ook sterk het idee dat de stimulatie vanuit de onderkant van de hoef moet komen. Ik ben wel eens met haar over grind gelopen en daar was ze niet extreem gevoelig op maar gewoon als andere paarden

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:32

teer sluit bacterien juist in,iets wat je niet wilt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 21:34

keat schreef:
wat ook heel erg goed helpt is de hoeven elke week een klein beetje bij vijlen. nu moet jij wel uitkijken dat je ze niet te kort vijlt nu zn hoeven al niet zo snel groeien. het kan dus ook eens in de 2 weken. daarbij moet je hem dagelijks over verschillende bodems laten lopen. zo creeer je een klein beetje een natuurlijke omstandigheid voor de hoeven van je paard. door het vijlen maakt hij een soort harde eeltlaag aan op zn hoeven en de verschillende bodems stimuleren de doorbloeding en de groei. ik spreek uit ervaring want ik heb hetzelfde gehad met mijn paard, en die had zelfs brokkelhoeven. ik heb vandaag een beuitenrit van 2 uur gemaakt over wisselend terrein en dan vooral asfalt en ze heeft nog niet eens een krasje op haar hoeven. je hoort het ook als ze over het harde loopt, het is net of ze met ijzers loopt! je hoort gewoon hoe hard ze zijn. je moet wel wat geduld hebben want het kan natuurlijk niet in een keer perfect zijn maar bij mij heeft het ongeveer een jaartje geduurt en ze liep daarna perfect over elk terrein zonder kommer en kwel. ook kan je met vijlen de stand van zn hoeven langzaam veranderen. succes ermee!!

dit geeft hoop !!, ik heb het idee dat hoeven alleen slijten van verhardingen ipv een eeltlaag te ontwikkelen, boeiend ! Hierin hebben we dus veel te winnen.
Heeft over asfalt lopen net zo'n effect als vijlen ?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:45

Ja en nee. Door over asfalt te lopen, slijten de hoeven wel en daardoor gaan ze ook harder groeien, maar met vijlen kun je nog een mooie afronding in de hoeven maken, waardoor ze minder snel slijten. Op het asfalt slijt de hoefwand aan de onderkant vlak af, waardoor hij sneller slijt.

Het is min of meer vergelijkbaar met en bezemsteel: als je die doormidden breekt en vervolgens ga je met de afgebroken kant op het asfalt slaan, dan zullen er al snel stukken vanaf vliegen. Maar als je hem eerst mooi afrondt en er geen lange splinters meer uitsteken, duurt het een stuk langer voordat de bezem uit elkaar valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:11

Als mensen niet weten hoe ze moeten vijlen en maar wat doen op aanwijzing, krijg je het gevaar dat ze de hoefgroei verkeert gaan beinvloeden, dus dat de hoefwand schuin wordt gevijld, waardoor de hoef niet meer rechtstandig naar beneden groeit. Dan juist creeer je het gevaar dat er stukken breken omdat het opp kleiner is geworden de hoefwand onder spanning komt te staan, om dan rond te vijlen is het niet genoeg, paard moet ook helemaal op de voetas staan. Als je niets over voetas weet, hoe je recht naar beneden moet vijlen, hoeveel en hoe een voet hoort te staan, ga je een gevaarlijke tocht maken ten koste van het paard.

Zomaar praten over losse stukjes even vijlen en over asfalt. Als het paard al niet goed op zijn voetas staat en nog extra laten slijten om de groei te bevorderen en zelf vijlen, dan ben je helemaal verkeerd bezig. Als je paard te plat komt te staan, ben je een heel eind verder eer dat weer gecorrigeerd is en dat kan dan alleen nog maar een professionele smid.

Ik heb zo een ervaring. Als ik toen al wist dat het op een andere manier moest dan ik deed, dus al beginnende met een echte, goede smid had ik jaren van ellende kunnen voorkomen.

Ik ga eens foto's zoeken van de hoeven van vorig jaar en nu, lijken 2 verschillende paarden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:40

graag russel, ben erg benieuwd naar je foto's, de smid komt weer de 29ste en ik zal met hem overleggen wat ik kan doen. Ik zal straks ook wat foto's plaatsen van de hoeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:34

garny95 schreef:

Beide.

Onze paarden moesten een korte periode 's nachts in een loopstal, en je zag de hoefkwalliteit gewoon achteruit rennen Verdrietig

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:42

ik heb wat plaatjes, de hoeven kreeg ik helaas niet schoner door de teer van gisteren, hopelijk is dit fotomateriaal genoeg om wat tips/commentaar te geven.
Afbeelding
dit is de hoef van de linkerachterkant de plek waar hij wijd gaat is ook te zien op de volgende foto van de voorkant van de hoef
Afbeelding
deze hoef baart mij zorgen, omdat de buitenzijde wijder is wat al begint bij het kootbeen, ik las in een ander topic dat het gewicht op de buitenzijde van de achterhoef komt dat is dus hier de wijde kant.
Afbeelding
rechterachterhoef, hetzelfde verhaal alleen gaat hij eerder wijd
Afbeelding
rechterachterbeen
Afbeelding
zijkant beide achterbenen
Afbeelding
voorhoef, beide zijn ongeveer gelijk
Afbeelding
zijkant beide voorhoeven

Mijn zorg gaat uit naar de achterhoeven en de groei, ik hoor graag jullie commentaar

garny95

Re: Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei foto's geplaatst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:57

er zit een verdikking op het kootbeen, die heeft ze van de week geraakt, als iemand daar nog tips voor heeft, graag.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:58

wie bijt de spits af over deze hoeven ?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:23

ik dan maar.
vind het nogal meevallen allemaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:31

mariska32 schreef:
ik dan maar.
vind het nogal meevallen allemaal.

Ik niet. De steunsels zijn veel te lang, en zitten omgeklapt op de hoef. Ik kan niet zien hoe diep de werkelijke zool ligt, maar ik denk ook dat de hoef te lang is in z'n geheel. Verder zitten er flares links en rechts, wat inhoudt dat de witte lijn daar niet gezond en sterk is.

Een goede huisvesting (24/7 buiten, veel beweging), voeding en bekapping (regelmatig onderhoud!) kunnen deze hoeven weer helemaal gezond maken. De hoeven elke dag natmaken (hoeft op het land niet, want in NL heb je vrijwel elke ochtend dauw) en vooral NIET teren en vetten.

Ze zien er op zich ook niet onaardig uit, de straal is gelukkig breed en de hoeven zijn niet ernstig samengeknepen.

Even op internet gezocht naar voorbeelden van hoe dan wel:

Afbeelding

een hoef om van te kwijlen ---> Haha!

Afbeelding

Het is slecht op de foto's van jou te zien, maar ik vermoed ook licht ondergeschoven hielen:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-04-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 21:36

dank je arabesk. hier leer ik van, wat zijn flares ?
wat vind je van de bovenste foto waar een kant uitwijkt zal ik maar zeggen ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:37

zo'n uitwijkende kant is een flare Knipoog