Zand in darmen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Zand in darmen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 21:17

Wat kan je zelf doen voor een pony met zand in haar darmen, het is een Shetlander van nu 4 jaar ong. Ze kijkt dof voor zich uit, heel slap en lusteloos, je kan haar zo omduwen, erg mager en heeft dunne mest. De veearst is langsgeweest en heeft gezegd dat ze zand in haar darmen heeft. Hij heeft verder alleen gezegd dat er lijnzaad gevoerd moest voeren en dat T.(we noemen de eigenaar even T, voor privacyredenen Knipoog ) moest bellen als het slechter ging. Er is verder geen afspraak gemaakt om te kijken of het verbeterd was ofzo. Het probleem is nu dat ze het lijnzaad niet wilt eten, ook niet in snoepjes e.d.

De pony's worden alleen een klein beetje hooi bijgevoerd en staan verder 24/7 op een niet enorm groot stukje land waar meestal niet erg veel gras opstaat. Daar komt het waarschijnlijk ook door dat ze zand in haar darmen heeft, tenminste dat denk ik. Daar zijn al 2 andere pony's door zand in hun darmen overleden, bij de eigenaren is nog geen lichtje gaan branden van hé hier gaat iets niet goed, ik ga natuurlijk wel zeggen wat ík ervan denk. Maar wat kunnen er in de tussentijd gedaan worden? Ik ben daar pas weer in de meivakantie, maar een vriendin van mij is er elk weekend. En gaat dan dus oko zelf aan de slag, maar wat kan je doen als ze het lijnzaad niet wilt eten? Tips daarvoor? En andere dingen die helpen zouden ook erg fijn zijn. Als wij iets weten bellen we T. om te vragen of hij dat doordeweeks wilt doen als die vriendin van mij er niet is dus, in het weekend doet zij het denk ik. De eigenaar doet niet heel veel met de pony's Knipoog

Dus.. Tips hoe we dat lijnzaad toch naar binnen kunnen krijgen? En evt. nog andere tips? Lachen

magiclove

Re: Zand in darmen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:19

help alsjeblieft.. ik wil m'n pony niet kwijt:(
tips zijn echt welkom!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:20

deze pony moet door een dierenarts gespoeld worden. Als ik dit verhaal zo lees gaat het echt niet goed met dat beestje.
En zal ik toch is een andere dierenarts proberen te overwegen.

Verder kun je een slobber maken en daar lijnzaad door doen.
Of in een appel lijnzaad doen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:20

Als ze zand in de darmen hebben kun je ze het beste sandclear geven.
als ze dat niet willen eten doe je er flink wat appelmoes doorheen, dan doen ze het meestal wel. Dit moet je een paar dagen doen.
Sandclear kun je bijna bij elke paardenwinkel kopen!
Sterkte en succes!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:22

Je kan misschien ook in plaats van echte lijnzaad iets van lijnzaadolie gebruiken. Doe dat over een gedroogd bammetje heen ofzo, misschien dat ze dat eet?
En idd, veel sterkte en heeeel veel succes!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:24

Sandclear is speciaal voor zand in de darmen, zelfs de meeste dierenartsen hebben het. Dat is echt het allerbeste wat je kan doen.
Lijnzaad verdund de ontlasting misschien wel, maar haalt het zand er absoluut niet uit!!! dus lost het niets op!!!
Dit doet SANDCLEAR WEL.........

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 21:44

klik hier
Het beste is gekookt lijnzaad te voeren. Lijnzaadslijm neemt het zand mee uit de darmen.

Citaat:
Zand.
Wanneer paarden of pony's op een schrale weide worden gehouden en nauwelijks worden bijgevoerd nemen ze met het gras veel zand op. Meestal passeert het zand aardig vlot en wordt dan weer met de mest uitgescheiden, maar soms hoopt het zich op in de blinde darm en in de dikke darm. Je ziet het nogal eens in de winter en het vroege voorjaar, of in de zomer wanneer het lange tijd erg droog is. Bij pony's zie je het vaker, omdat deze 's winters ook buiten lopen en vaker op een schrale weide worden gehouden.
De verschijnselen van zandophopingen zijn terugkerende koliek en diarree. Meestal zijn ze niet ziek en zijn ze niet uitgedroogd, zoals bij de vorige drie oorzaken van diarree. Tenzij er natuurlijk tevens wormen of salmonella in het spel zijn.
Om vast te stellen of er sprake is van zand, dien je de mest uit te spoelen met water. Vaak voel je aan het gewicht van een mestbal ook al dat er zand in zit.
De behandeling bestaat uit laxeren (paraffine) en ook kun je het paard lijnzaadslijm laten drinken. Dit werkt zacht laxerend en tevens inhullend voor het darmslijmvlies.

Bron: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... arree.html

Citaat:
Sand Clear bevat 100% natuurlijke psylliumvezels in een melassebasis voor een effectieve afvoer van opgehoopt zand. Psylliumvezels worden in de humane zelfzorg al tientallen jaren gebruikt voor de verbetering van de darmwerking. Echte zandeters geeft u eenmaal per maand een kuur. Zand'snabbelaars' kunt u bijvoorbeeld halverwege en na afloop van de zand-etende-periode een kuur geven.

Psylliumvezels = lijnzaadslijm Geld, geld!

Sandclear = duur vs lijnzaad zelf koken = goedkoop
Wel laten afkoelen voor het voeren. Tong uitsteken

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 22:15

Is lijnzaadolie het slijm van die zaden? Want dat zou dan misschien wel kunnen werken!

En anders lijnzaad koken en mengen met allerlei dingen? Door voer, in appels/snoepjes/penen enz doen?

Helaas kan ik niet beslissen welke dierenarts T. heeft voor zijn paarden en of de pony gespoelt wordt of niet, of ik zou het zelf moeten bepalen, maar dat geld heb ik helaas niet. Heb verder eigenlijk ook niets met de pony's te maken behalve dat ik enorm om ze geef, ze staan ver bij mij vandaan en ik ben er maar 1 week per jaar..

Dus geen sand clear? Tong uitsteken

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:34

ik zou het persoonlijk wel doen, het is er immers speciaal voor, en ben echt niet iemand die nou graag met geld smijt als het ook anders kan, maar ja........

maar als je er maar 1x per jaar komt is het lastig, want je moet het een paar dagen achtereen doen.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 06:19

als je lijnzaad gaat koken een paar eetlepels honing er doorheen doen.
als het klaar is laten afkoelen en mengen met wat muesli..
bij veel hooi word het zand ook wel afgevoerd he, geeft de eigenaar de paardjes wel hooi?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 08:41

Ja, maar we bellen de eigenaar en vragen of die het dan willen doen Knipoog Doet hij wel, alleen hij gaat niet uit zichzelf zoeken als het niet lukt bijvoorbeeld Lachen

Hooi hebben ze wel, maar veel zal ik het niet noemen Knipoog
Ik denk dat we gewoon allebei de opties zeggen, dan kan hij kiezen of hij er wat meer geld voor over heeft voor sandclear of dat hij het lijnzaad nog moet koken, zie hem niet wat koken eigenlijk, kan hij zelf kiezen Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:45

Colorado schreef:
Is lijnzaadolie het slijm van die zaden? Want dat zou dan misschien wel kunnen werken!

Nee het slijm is niet hetzelfde als de olie!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:26

indd is dit absoluut niet hetzelfde!!
Dit kun je ook zien dat als je het voert aan het paard, de sandclear een plakkerige kleverige massa wordt.
De sandclear haalt het zand uit de darmen, en lijnzaad niet. Lijnzaad zorgt alleen voor een dunnere ontlasting.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:58

olie heeft niet dezelfde werking als het slijm!

magiclove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:54

ik heb het gedaan met lijnzaad, dat word inderdaad heel erg slijmerig..
ik heb het nu in een fles gedaan en dan der uit knijpen.. en op brood enzo.. ze eet het nu gewoon op.. ik heb ook speciaal hooi gekregen en speciaal voedsel..
ik denk dat het zo wel goed moet komen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:17

Ik hoop het, want het zand ligt in de darmen, en de stof die in Sandclear zit zorgt ervoor dat het zand eraan vastkleeft, en zodoende mee naar buiten komt.
Je kan het controleren Ja
Als je morgen de ontlasting in een plastic zakje doet moet je het laten staan, en dan een paar uur later kijken of er zand op de bodem van het zakje ligt.
Zo niet...... tja, dan helpt dit niet.
Zo wel ....... komt het helemaal goed!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:22

Meestal vinden ze gekookte lijnzaad gewoon "droog" zonder iets ook lekker hoor.
Lekker papje koken, wel goed 10 minuten door laten koken ivm met giftige stoffen die erin zitten, af laten koelen en aan je pony geven, eventueel met bijv mueslie,appel ofzo.

magiclove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:29

ze vind het dus niet lekker .. ook niet met ander spul..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:25

probeer nou toch sandclear meid..... met appelmoes....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:31

Gewoon Sandclear. Heb mijn paard aan zandkoliek moeten laten opereren en in kliniek kreeg hij sandclear. Dit is hetgene wat zand uit de darmen haalt het andere echt niet.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:32

Dat probeer ik haar ook al duidelijk te maken, maar ja........

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:35

Met de pony gaat het nu al een stuk beter hoorde wij van T. Hij heeft gekookt lijnzaad gegeven dacht ik en nog iets anders, dat nam het zand in zich op ofzo, geen idee. Ik hou jullie verder wel op de hoogte. Als ik of magiclove zelf konden beslissen wat ze kreeg, hadden we waarschijnlijk sandclear gegeven, maar dat kunnen wij dus niet Knipoog We zeggen T. alleen wat wij voor tips krijgen en wat wij denken dat het beste is, hij beslist. Maargoed, met de pony gaat het al wat beter gelukkig, daar gaat het om Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:37

mooi dat het beter gaat.

Potverdikkie dat weet ik , wilde alleen maar proberen mee te helpen Bloos

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:41

Dinopino@ Dank je Ja

En indd mooi dat het beter gaat