Wondje op been, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XBlossemX

Wondje op been, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 18:02

Mijn pony heeft een wondje aan dr been tussen de kogel en koot in zo'n beetje, aan de buitenkant..
Het lijkt op een schaafwondje maar dan wat dieper, het heeft wel gebloed, maar het kan weer niet gehecht worden.
Nu heb ik al gezocht maar ik kan nergens vinden wat nu te doen.. Ik heb dr al 2 keer afgespoten en daarna ingespoten met acederm.
Ben ik zo op de goede weg?

magriet

Re: Wondje op been, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:05

'Niet te veel aan doen. Acederm maakt de wondrand week is mijn ervariing. Ik deed op een gegeven moment niks meer en sindds die tijd ziet de wond er op zijn best uit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:06

schoonmaken en houden is denk ik wel genoeg?

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:07

schoonmaken en er voor de rest niet te veel aandoen, zodat het kan drogen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:14

goed schoon houden Ja

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:15

Zolang het wondje nog open en nat is, schoonmaken met betadine shampoo en inspuiten met desinfectie.
Als het wondje eerdaags droog is, niks meer aan doen!

Succes!

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 18:39

Oke, thanks allemaal!

Hannnah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:46

Smeer betadine. En hou het goed in de gaten.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:13

tsjonge jonge sorry hoor... Goed van je dat je advies vraagt hoor, maar waarom begin je aan een paard als je niet eens weet wat je met een beetje diep wondje moet doen... zucht... ik zal wel weer meteen een hele lading commentaar over me heen krijgen... maar goed zo denk ik er nu eenmaal over...
Laatst bijgewerkt door unexpected_ op 14-04-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:42

Weet niet of het paard op stal of in de wei staat, maar wij doen vaak na het schoonmaken wat groene leem wondpasta er op. Dat voorkomt dat er weer vuil in komt. Vooral op stal is dat nuttig, als hij/zij op het gras staat heeft het niet zoveel extra nut.

En tja Michelle19, overdrijven is ook een vak hoor. Als je het niet zeker weet kan je het toch wel even navragen?
Ik heb nu al 2 jaar een eigen pony staan maar vraag ook nog steeds advies op stal, 2 weten meer dan 1 en ze heeft het netjes ontsmet en gezien dat het niet gehecht hoeft. Maak je niet zo druk..

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:08

Ladymagic, ik maak me niet druk hoor, ik snap jouw reactie ook heel goed. Ik weet ook niet alles hoor, ben geen da..
Advies is nooit verkeerd inderdaad, maar af en toe heb ik toch mijn twijfels over waar iemand aan begint... Maar ja ach, ook niet mijn pakkie aan natuurlijk.. Ik hoop voor dr dat ze eruit komt...
Koop anders een handig medisch (ehbo) boek voor paarden ofzo. Hoe te handelen met bepaalde gevallen zoals deze. Altijd handig om te hebben in zulke gevallen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:14

Ik denk ook dat je de wond echt met rust moet laten zodra het dicht zit. Tot die tijd gewoon schoon houden maar niet te vaak, daar wordt de wond weer te zacht van. Maximaal 1 keer per dag even beetje schoonmaken lijkt me genoeg.

Tja Michelle, sommige mensen weten inderdaad niet waar ze aan beginnen maar om dat nu te zeggen is wel heel kort door de bocht. Ze zegt namelijk niet dat ze niet weet wat ze moet doen maar wil graag commentaar/tips of ze het juiste doet. Dat is in mijn ogen alleen maar goed! Ook in dit gevallen zijn er altijd veel verschillende meningen en manieren waarop iets gedaan wordt.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:31

Iedereen zal voor het eerst te maken krijgen met een wondje bij zijn of haar pony, daarom vind ik het juist goed dat TS vraagt of ze goed op weg is Vork ! Hou het wondje in ieder geval goed in de gaten of het wel geneest.

Ik hou al 16 jaar paarden, weet zeker wel het één en ander af van verwondingen bij paarden en genezing daarvan en ging er daarom ook vanuit dat het wondje op de kroonrand van mijn merrie vanzelf wel zou dichtgaan. Waardeloze plek is die kroonrand weet ik nu!
Ik controleerde op genezing van de wond wat ook prima leek te gaan, alleen baarde het me wel zorgen dat het wondje iedere keer weer openbarste doordat mijn merrie weer eens gek in de bak had gedaan. Toen ik na mijn grote schrik zag dat dat het wondje na 3 weken nog steeds openlag en het er zelfs wat pusserig uitzag heb ik er direct de dierenarts bijgehaald waarna ik erop stond dat mijn paard antibiotica zou krijgen (poeder en prik)
Ik moest haar been weken in biotex en af en toe sprayen met blauwe spray, wat ik daarvoor ook al gedaan had. Volgens de dierenarts kon ze gewoon buiten blijven, maar doordat ze regelmatig een sprintje trok door de bak heelde het wondje zelfs na de antibiotica niet. Ik werd er niet geruster op Huilen
Ik heb toen uiteindelijk zelf besloten om haar verplicht boxrust te geven voor 1,5 - 2 weken met paar keer per dag stappen aan de hand of grazen, alleen om dat waardeloze wondje te laten genezen. Wat gelukkig nu gelukt is, puur doordat de huid onder het korstje nu volledig de kans had te helen.
Dus goed in de gaten houden die wondjes rond de hoef!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:17

@ TS: hoe gaat het inmiddels??

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:23

Grappig dat iedereen hier over ontsmetten en bacterien doden praat. Mijn veearts adviseerd altijd eht 1 keer goed schoon te maken, en er dan vanaf te blijven, mits het niet ontsteekt. Betadine houd de huid week en veroorzaakt hierdoor een trage korstvorming. Ook kun je wel ontsmetten, maar het moment dat het paard een been optilt, is de werking verloren. Een stal/weiland is geen steriele omgeving, en dus is het onmogelijk om hier een wond steriel in te krijgen door middel van een beetje betadine Knipoog .

Ik zou dan ook willen adviseren dat je het 1 keertje goed schoonmaakt met betadine, en dat je er verder vanaf blijft. Mocht het gaan ontsteken, dikker worden of warmer worden wel even betadine gebruiken of een sodabadje.

Succes!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:26

Ik doe meestal groene leem na het ontsmetten op de wond. dan droogt de wond en komt er eerder een korstje op.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:29

Utixo schreef:
Grappig dat iedereen hier over ontsmetten en bacterien doden praat. Mijn veearts adviseerd altijd eht 1 keer goed schoon te maken, en er dan vanaf te blijven, mits het niet ontsteekt. Betadine houd de huid week en veroorzaakt hierdoor een trage korstvorming. Ook kun je wel ontsmetten, maar het moment dat het paard een been optilt, is de werking verloren. Een stal/weiland is geen steriele omgeving, en dus is het onmogelijk om hier een wond steriel in te krijgen door middel van een beetje betadine Knipoog .

Ik zou dan ook willen adviseren dat je het 1 keertje goed schoonmaakt met betadine, en dat je er verder vanaf blijft. Mocht het gaan ontsteken, dikker worden of warmer worden wel even betadine gebruiken of een sodabadje.

Succes!

hier ben ik het helemaal mee eens
als mijn paard een wondje heeft doe ik 1 x het goed schoonmaken en betadine erop en dan met rust laten als je het steeds af gaat spoelen blijft de wond zacht en open ik doe wel in de zomer een klodder uierzalf op de wond zodat de vliegen er niet op/in gaan zitten
de wondjes bij mijn paard zijn ook altijd zo maar dicht

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:14

Het is inmiddels dicht en doe er niks meer aan.. bedankt iedereen!
@Michelle, ik weet heus wel genoeg van paarden af om eraan te beginnen, werk op een manege en doe daarbij nog een opleiding in de paarden, dus ik heb genoeg medische boeken, maar geen waar instaat hoe nou zo'n onbenullig wondje te behandelen, staan alleen dingen in over grote wonden en dat je ook bij kleine wondjes moet uitkijken voor infectie maar niks over de behandeling ervan..

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:04

tja, mijn paarden zijn nogal "vrijgevochten" zodoende veelal met wonden van doen gehad.
De beste remedie(ook tegen wild vlees) is lijnmeel.
Gewoon tegen de wond aangooien en .... het werkt geweldig.
Honing werkt overigens ook erg goed.
Ik wissel dat af!
groetend.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:42

Blossom, je hoeft niet in de verdediging te schieten.
Ben het met utixo eens... Eindeloos aan zo´n wondje lopen klooien kan wellicht tegen gaan werken...
Maar goed ik zie dat het probleem al opgelost is, succes ermee.