Dik/warm been, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Dik/warm been, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 19:57

Ik kwam er maandag achter dat m'n paard een wat dikker en warmer been had linksachter. Had les die avond, m'n instructrice er even naar laten kijken en hij loopt dus niet kreupel. Na het rijden is het ook niet warmer meer en is het vocht er ook uit.
M'n baas er ook nog naar laten kijken en die zei dat ik niet moest miepen en er gewoon mee kon rijden. Vork

Nou is het gister en eergister weggeweest, maar vandaag was het weer hetzelfde. Heb gewoon weer gereden en toen was het ook weer weg.
Er zitten geen wondjes oid op z'n been, hij reageert ook niet als je er aan zit.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Of moet ik inderdaad niet zeuren en kan ik gewoon rijden?

Erna_

Re: Dik/warm been, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:00

Is hij wel eens kreupel geweest aan die kant, of heeft hij er wel eens wat aan gehad?
Mijn paard heeft vorig jaar een blessure achter gehad en sindsdien is dat been af en toe een beetje dik (hoewel.. niet warm). Na een minuut of 5 stappen is het altijd weg. En net als bij jou mag je er aankomen en loopt ze niet kreupel.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 18:48

Naar wat ik weet is hij nooit kreupel geweest aan dat been, ze zeiden dat 'ie überhaupt nooit kreupel gelopen had.
Hij had het in het begin dat hij bij me was ook niet, het is echt iets van de laatste week dus.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:56

vaag. gewoon in de gaten houden en blijven rijden

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:01

is het geen stalbeen ofzo???
gok ook maar wat hoor...

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:06

Ik zou er denk ik toch even naar laten kijken door een DA. Als het bv. een peesblessure, waar ze dus niet kreupel van hoeven te lopen, is en je hier mee blijft doorrijden, wordt dat alleen maar erger en wordt de revalidatie hiervan langer. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Beter een keer teveel een DA, dan dat je straks giga veel geld kwijt bent aan klinieken en tijd revalidatie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:07

ik ben daar altijd erg voorzichtig mee, als het idd een peesprobleem is (en dan zijn ze lang niet altijd kreupel) kun je een hele hoop kapot maken als je door rijdt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:08

waar is het dik?beneden of meer omhoog?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:12

Ik zou hier toch ook een DA naar laten kijken. Ik heb een paard op stal staan die 2 warme dikke benen had, maar niet kreupel liep. Bleek aan 2 benen een peesblessure te hebben, en hadden we doorgereden, hadden we hem kunnen afschrijven.
Waar is het been dik? kogel, pees, gewricht?
Stalbenen zijn doorgaans aan 2 benen, en echt warm zou ik het dan ook niet noemen.
Gewoon doorrijden zou ik niet zomaar doen.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:16

Jojet schreef:
Ik zou er denk ik toch even naar laten kijken door een DA. Als het bv. een peesblessure, waar ze dus niet kreupel van hoeven te lopen, is en je hier mee blijft doorrijden, wordt dat alleen maar erger en wordt de revalidatie hiervan langer. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Beter een keer teveel een DA, dan dat je straks giga veel geld kwijt bent aan klinieken en tijd revalidatie.

Wilde ik ook zeggen! Heb achteraf ook met peesblessure doorgereden. Bang dat die van mij niet meer sport in kan... Zelfde als wat TS hier beschrijft!!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:21

Het is dik aan de achterkant van de kogel, en dan zegmaar tot het midden. Vanaf de onderkant en dan een cm of 10 omhoog, dus ook tot net boven de kogel.
Kogel zelfs is niet abnormaal warm, de kroonrand en het gebied daar om heen is warmer.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:25

is de hoef ook warm? wat natuurlijk ook kan is dat er zich een hoefzweer aan het ontwikkelen is, waar het paard (nog) niet kreupel op is.
Maar dit is allemaal gissen, moeilijk te zeggen van buitenaf.
Ik zou in ieder geval niet doorrijden, je kan veel kapot maken mocht er meer aan de hand zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:47

het kan een hoefzweer zijn, maar houd zeker in gedachten dat het ook een pees kan zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:22

heeft ze zich niet gewoon verstapt?
Of gaat dat voor 100% zeker met kreupelheid gepaart ?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 20:16

Z'n hoef is idd ook warm. Maar die zou dan toch warm moeten blijven? Na het uitstappen is zijn been niet warmer meer dan de ander.

Ik kijk het even tot woensdag aan, want z'n been was vandaag (weer) niet dik, maar wel iets warmer. Mocht het dan nog zo zijn bel ik de DA.