Heeft jouw paard ook weleens extreem dunne zolen gehad?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Heeft jouw paard ook weleens extreem dunne zolen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:48

Heeft jouw paard ook weleens extreem dunne zolen gehad? zo extreem dat hij bijna niet meer kan staan?

Bij mij werd er gedacht dat hij ernstig hoefbevangen was, zo erg stond hij erbij.. Maar hij bleek gewoon extreem gevoelige zolen te hebben en moet nu op ijzers.

Marije_jiplover

Re: Heeft jouw paard ook weleens extreem dunne zolen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:18

MD-->BEH

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:11

Had de smid er niet gewoon veel te veel vanaf gehaald? Die dunne zolen komen toch niet vanzelf?

Ik vind je avatar trouwens echt vreselijk Verdrietig Wat is dat voor n filmpje?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:36

hier op stal was een paard met slechte hoeven, altijd op ijzers gestaan en het werd langzaam steeds slechter, de hoeven groeiden bijna niet meer. op een gegeven moment had het paard een ijzer half afgetrapt en was stokkreupel, wat ook niet beter werd.

dier is naar de kliniek geweest en op de foto, en zijn zool was gewoon met de blote hand in te drukken, te veren zeg maar. op de foto's was te zien dat de zool nog maar enkele mm's dik was bij het gebied voor de straalpunt. één scherp steentje en het hoefbeen zou er doorheen zijn gekomen. voor dat paard was het dus echt kantje boord.

het dier is toen op een open toon ijzer gezet met een beschermend zooltje, en inmiddels (na 8 weken met open toonijzer met zooltje) heeft hij weer gewone ijzers.

bij mijn paarden wordt de zool eigenlijk nooit bekapt, dat uithollen is nl nergens goed voor. Faram is op zijn vijfde voor het eerst echt bekapt door een traditioneel hoefsmid (voor die tijd onderhield het zichzelf, het was gewoon niet nodig), en die heeft zijn hoeven zo ver uitgehold dat hij ook gevoelig werd. dit heeft 4 jaar geduurd, en het ging af en toe beter en dan weer slechter. paden die we eerder in galop namen gingen nu niet eens meer in een drafje. hij heeft toen een poosje op kunststof beslag gestaan om zijn hoeven ongehinderd te laten groeien, en de zolen zijn nu al mooi hersteld, maar we zijn nog niet zo ver als we ooit waren.

ik heb nu een holistisch hoefsmid die ook werkt met de Natural Balance methode, ik bekap zelf en zij houdt mijn werk in de gaten en doet nog meer paarden hier op stal. mijn dieren hebben (op Faram na, die kan gewoon nog beter) erg goede, harde en elastische hoeven. door de zool weg te snijden (en de straal) neemt de groei af en zo wordt de zool langzaam aan steeds dunner. vraag je smid dus om de zool lekker te laten staan, en de straal ook niet van de grond te halen. de straal is o.a. groeisensor, en deze heeft een paard gewoon nodig.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 13-04-08 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:41

Ja ik vind het maar vreemd..

Mijn paard liep wel vaker op de stenen zonder ijzers, en alleen bij een heuvel af liep hij gevoelig. Verder geen brokkelhoeven enz.. Maar toen liep die langzaam steeds gevoeliger dus de hoefsmid kwam. Paard liep ineens helemaal kreupel na de bekapping en de hoefsmid dacht dat hij hoefbevangen was..

Nu vond ik het paard in de wei, en bij iedere stap ging die bijna door zijn benen, hoewel hij op die tang niet zo heel erg reageerde.

Maar morgen worden er foto's gemaakt, maar volgens de dierenarts ligt het alsnog aan zijn zolen.
Dat betekend toch dat hij altijd op ijzers moet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:43

Ik heb inderdaad ook wel eens gezien dat paarden met ijzers daar vaak last van hebben, maar bij de ts heeft het paard volgens mij altijd blootvoets gelopen, toch? Of lees ik dat verkeerd?
Bij een onbeslagen paard zouden de hoeven toch gewoon moeten blijven groeien, tenzij het paard een of andere ziekte heeft of helemaal verkeerd gehouden wordt ofzo.. Ben wel benieuwd of iemand daar een verklaring voor heeft

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:45

Heeft mijn paard ook gehad. Ze liep echt beroerd. Bleek volledig aan de hoefsmid te liggen. Ik heb er een andere hoefsmid bij gehad en haar een tijd op zooltjes gehad. Daarna is de zool hersteld en liep ze weer goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:46

Dus direct na de bekapping liep hij kreupel? Dan denk ik dat het daaraan ligt.. Lijkt mij het meest logische. Vraag me ook af waarom een hoefsmid iets van de hoef (of zelfs zool!) af haalt als het paard daarvóór al gevoelig liep..
Nieuwe hoefsmid zoeken? Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:48

nee. de hoef moet herstellen, en lekker bijgroeien. bij mijn paard was drie maanden op kunststof genoeg om de groei dusdanig op te halen dat hij weer zonder kan. paden met wat losse steentjes erop loopt hij nu goed af, maar voorlopig blijf ik daar voorzichtig mee. de zool moet weer groeien, niet alleen de draagrand.

mijn paard reageerde ook niet op de tang, daarom hebben we het eerst met een insmeergoedje geprobeerd, maar het bleek 'm toch in de gebrekkige zool te zitten, ondanks het niet reageren op de tang.

als het écht niet anders kan is blijvend op ijzers zetten een oplossing, maar daar wordt imo veel te snel naar gegrepen, een gezond paard met een in principe gezonde hoef kan gewoon herstellen, het enige wat er moet gebeuren is de hoef helpen met groeien, en vooral de zool niet meer bekappen!

mijn paard liep altijd blootsvoets, en is dus drie keer traditioneel bekapt. hierbij is zijn zool zo uitgehold (de zool was heel dik en bijna parallel aan de grond, en mijn paard liep op elke ondergrond als een tierelier) dat hij zelfs op het zachte kreupel was, en paden met grind of steentjes wilde hij in het begin zelfs niet meer op, zelfs op gewone verharde wegen ging het erg moeizaam.
het herstelde wel, maar minimaal. na vier jaar aankijken en de zool niet meer bekappen zijn we overgegaan op een kunststof ijzer, wat na drie maanden dusdanig resultaat opleverde dat het nu niet meer nodig is, en mijn paard weer gewoon blootsvoets loopt.

waarom hij onvoldoende herstelde weet ik niet, vier jaar is op zich lang genoeg maar zijn hoeven groeiden gewoon niet voldoende meer, ook de straal en zool waren maar armetierig en konden daardoor hun werk (o.a. groei stimuleren) niet meer goed doen. ik denk dat dat de oorzaak geweest is bij mijn paard. het kunststof ijzer had een straalbrug om de groei te stimuleren en besloeg een breder oppervlak zodat ook de zool gestimuleerd werd. dat heeft zijn uitwerking niet gemist.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:48

Nee hij heeft niet op ijzers gelopen.. Hij liep erg gevoelig en de hoefsmid raadde 3 weken niet lopen op stenen aan.. Maar het was na die 3 weken alleen maar erger geworden.
Deze hoefsmid heb ik nou al een jaar en het leek altijd gewoon goed te gaan.. Hij liep al wel een beetje gevoelig, maar na een bekapping dus al helemaal.. Iets te veel afgehaald volgens mij.. maar dat was volgens hem nodig om de hoef weer in een goede stand te zetten.

Was het bij jou ook zo erg boemel? Gewoon niet meer willen lopen? En geen voetje meer kunnen geven, want dan zakt ie door zijn andere been?

Nu moet hij morgen naar de kliniek dus hij moet in de trailer, dus ben wel nerveus daarvoor.. Omdat hij erg veel evenwicht moet opzoeken, en dat doet hem nu erg veel pijn. Heb wel pijnstillers gekregen gelukkig, maar die helpen niet zo héel erg.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:49

MysticTinker schreef:

zo ja zeg !! t lijkt wel of ze dr hond uit t raam van dr rijdende auto duwt !! Boos!
denk niet dat ie nog leeft Boos! Huilen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:50

virgin_lady schreef:
MysticTinker schreef:

zo ja zeg !! t lijkt wel of ze dr hond uit t raam van dr rijdende auto duwt !! Boos!
denk niet dat ie nog leeft Boos! Huilen

Eh alsjeblieft, open een apart topic ofzo. De hond heeft het gewoon zonder een schrammetje overleefd en sprong er vrijwillig uit. Verward Ga nu maar weer weg virgin_lady.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:50

Een paard mag absoluut niet slechter lopen na een bekapping. Je smid schuift nu de schuld op 'te dunne zolen' en nu moeten er ineens ijzers onder om zijn gemaakte fout weer te verdoezelen. Zo werkt het dus niet Boos!

Hij heeft verkeerd bekapt!

Je schrijft dat hij de stand van de hoef wilde veranderen, dat kan alléén als je in de zool snijdt!

Ik adviseer je hoefschoenen met pads voor moeilijke ondergronden zodat de hoef alle ruimte en vrijheid krijgt om weer sterk uit te groeien, ook kunstof ijzers hebben de nadelen dat ze hoefwand beschadigen, de hoef contrahern en het hoefmechanisme en dus de doorbloeding beperken en ok de groei afremmen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:51

MysticTinker schreef:
Dus direct na de bekapping liep hij kreupel? Dan denk ik dat het daaraan ligt.. Lijkt mij het meest logische. Vraag me ook af waarom een hoefsmid iets van de hoef (of zelfs zool!) af haalt als het paard daarvóór al gevoelig liep..
Nieuwe hoefsmid zoeken? Haha!

9 van de 10 keer is dat ook zo, een hoop smeden hollen de hoef gewoon uit, omdat men denkt dat de zool niet hoort te dragen (vandaar ook de misleidende term 'draagrand', de draagrand is niet het enige wat moet dragen! en daarom hou ik ook niet van traditionele ijzers, welke de zool en straal, die zo'n belangrijke functie hebben, buitenspel zetten).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:52

MysticTinker schreef:
Ik heb inderdaad ook wel eens gezien dat paarden met ijzers daar vaak last van hebben, maar bij de ts heeft het paard volgens mij altijd blootvoets gelopen, toch? Of lees ik dat verkeerd?
Bij een onbeslagen paard zouden de hoeven toch gewoon moeten blijven groeien, tenzij het paard een of andere ziekte heeft of helemaal verkeerd gehouden wordt ofzo.. Ben wel benieuwd of iemand daar een verklaring voor heeft

een onbeslagen hoef die verkeerd bekapt is , wordt ook geremd in de groei. Met name als de straal teruggehaald is, stopt de hoef met groeien.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:53

Hij loopt nu echt extreem slecht, alleen met sterke pijnstillers verlicht het een beetje.. Maar anders als je hem dwingt om te lopen valt hij gewoon bijna op de grond omdat het zo veel pijn doet, en dit wordt nu langzaam erger. Ik zat ook over hoefschoenen te denken maar de dierenarts raadde me dat niet aan omdat hij in de wei ook gewoon barslecht loopt dus die wilt er speciale ijzers onder laten zetten..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:55

Udella schreef:
Hij loopt nu echt extreem slecht, alleen met sterke pijnstillers verlicht het een beetje.. Maar anders als je hem dwingt om te lopen valt hij gewoon bijna op de grond omdat het zo veel pijn doet, en dit wordt nu langzaam erger. Ik zat ook over hoefschoenen te denken maar de dierenarts raadde me dat niet aan omdat hij in de wei ook gewoon barslecht loopt dus die wilt er speciale ijzers onder laten zetten..

De ijzers gaan de pijn niet wegnemen, hooguit raakt de voet verdoofd en dat kan je beter met pijnstillers doen, die beperken de doorbloeding niet (acetylsalicylzuur stimuleert de doorbloeding zelfs).

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 11:56

Waarom zou het de pijn niet wegnemen, hij loopt dan toch niet op zijn dunne zolen? En hoe moet ik er anders voor zorgen dat hij weer normaal kan lopen? Want de dierenarts raadde mij toch echt ijzers aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:57

Arabesk schreef:
Een paard mag absoluut niet slechter lopen na een bekapping. Je smid schuift nu de schuld op 'te dunne zolen' en nu moeten er ineens ijzers onder om zijn gemaakte fout weer te verdoezelen. Zo werkt het dus niet Boos!

Hij heeft verkeerd bekapt!

Je schrijft dat hij de stand van de hoef wilde veranderen, dat kan alléén als je in de zool snijdt!

Ik adviseer je hoefschoenen met pads voor moeilijke ondergronden zodat de hoef alle ruimte en vrijheid krijgt om weer sterk uit te groeien, ook kunstof ijzers hebben de nadelen dat ze hoefwand beschadigen, de hoef contrahern en het hoefmechanisme en dus de doorbloeding beperken en ok de groei afremmen.

hoefschoenen worden door mijn smid afgeraden omdat ze kunnen schuren. zij maakt er in extreme gevallen wel gebruik van, maar in principe zo min mogelijk. kunststof ijzers hebben ook nadelen, dat klopt (ik vijl nu de hoeven regelmatiger rond omdat de nagelgaten aan het uitgroeien zijn, welke anders kleine scheurtjes veroorzaken).

voordeel van kunststof tov ijzer is dat ze wel mee kunnen veren, en daarmee dus minder afbreuk doen aan het hoefmechanisme dan een ijzeren ijzer. natuurlijk is het niet zo ideaal als blootsvoets, maar soms moet je (net als ik) even van je principes af om je paard te helpen beter te worden. bij mijn paard is het iig geweldig gebleken, het heft in drie maanden tijd een groot verschil gemaakt in meerdere opzichten.

overigens is het veranderen van een hoefstand alleen nodig als de gewrichten niet recht staan. mijn merrie Flicka heeft twee scheve achterhoefjes, welke scheef moeten blijven om de gewrichten recht te houden. zouden we de hoefjes recht maken dan trekken we de gewrichten scheef. zij staat niet recht nav langdurige ziekte als veulen, maar loopt nu perfect op haar ietwat scheve achterhoefjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:58

Arabesk schreef:
Udella schreef:

De ijzers gaan de pijn niet wegnemen, hooguit raakt de voet verdoofd en dat kan je beter met pijnstillers doen, die beperken de doorbloeding niet (acetylsalicylzuur stimuleert de doorbloeding zelfs).

precies. het ijzer laat de zool zweven waardoor de pijn niet zichtbaar is. echter, als de hoef zélf niet herstelt kom je nooit meer van die ijzers af. de ijzers kunnen, doordat ze de hoef van de grond tillen, wel voorkomen dat de pijnlijke plaatsen getriggerd worden. symptoombestrijding, maar soms kan dat nuttig zijn. je paard heeft geen pijn, en ondertussen kan er gewerkt worden aan het herstel van de hoef.

de enige manier om de zool weer te laten herstellen is door de groei van de hele hoef (dus ook zool en straal zelf) te stimuleren. wij hebben dat gedaan met een kunststof ijzer, maar er zijn vast wel meer manieren. overigens kreeg mijn paard ook nog biotine bijgevoerd en een smeerseltje om de dode buitenste laag van de zool te harden/ taai maken. wij hebben de ijzers gebruikt tot de hoef in zijn geheel een stukje langer was dan daarvoor, en na het afhalen van de ijzers is hij heel minimaal en voorzichtig bekapt. zijn hoeven zijn nu weer normaal, ook qua uiterlijk. de zool kan in kwaliteit nog beter, maar hij is al veel dikker dan eerst en dat was het streven, het doorgroeien en verbeteren van de zoolkwaliteit moet Faram zelf gaan doen.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 13-04-08 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:00

Easyboot Epic schuren niet

En wat merrieveulen zegt over standen veranderen klopt. Het heeft geen zin om na het derde levensjaar de stand van de voet te veranderen, je trekt er alleen maar de bovenliggende gewrichten mee uit elkaar. En het is ook niet mogelijk om de stand van de hoeven te veranderen zonder in de zool te snijden. Je smid heeft dus in de zool gesneden, dat is wel duidelijk.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:02

Ja helaas wel.. Dat doet hij altijd overigens.. Al de hoefsmeden die ik heb gehad..
Maar wat zou nu dan echt een oplossing zijn dan, zodat hij ook in de wei geen pijn meer heeft? Dan kan ik het ook even met me dierenarts overleggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:06

Als jouw met pijnstillers op de wei kan staan lijkt mij dat het allerbeste. En voor de moeilijke ondergronden hoefschoenen (easyboot epic of bare).

De zool groeit 3 mm per maand en de hoefwand 9 mm per maand. Door in dit geval een klein randje hoefwand te laten staan, wordt de zool ook ontlast. Na twee weken is de hoefwand (onder gunstige omstandigheden: geen ijzers, veel beweging) al bijna een halve cm gegroeid, terwijl je slecht enkele mm's nodig hebt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:06

Ik zou idd even met de dierenarts overleggen idd! Weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar is de dierenarts er wel al bijgeweest? Of ook niet?

Even offtopic : Zou je even op mijn pm's kunnen reageren over je andere topic? Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:07

Arabesk schreef:
Easyboot Epic schuren niet

En wat merrieveulen zegt over standen veranderen klopt. Het heeft geen zin om na het derde levensjaar de stand van de voet te veranderen, je trekt er alleen maar de bovenliggende gewrichten mee uit elkaar. En het is ook niet mogelijk om de stand van de hoeven te veranderen zonder in de zool te snijden. Je smid heeft dus in de zool gesneden, dat is wel duidelijk.

en dat is precies wat ik niet begrijp in het traditionele systeem... volgens mij is de functie van zool en straal inmiddels algemeen bekend, maar als ik die smeden aan het werk zie denk ik 'floeps, en daar gaat weer een gezonde hoef'... zo zonde. mijn inmiddels tweejarig veulen is nog nooit aan de zool bekapt, en mijn bijna 5 jarige merrie ook niet. de straal doen we ook zo min mogelijk aan, alleen losse rafeltjes die er anders toch afvallen haal ik even weg voor het nette, en mocht de straal doorgroeien dan halen we 'm iets terug, maar dat is bij mijn dieren nog nooit voorgekomen.

overigens loopt mijn merrie voor de wagen, dus veel op het harde. haar hoeven groeien meer dan dat ze slijten, imo een bewijs dat de kwaliteit van haar hoeven érg goed is, ik kan het met vijlen ook voelen, hoe taai ze zijn. ik moet er dan ook niet aan denken dat daar een smid voor langskomt met zijn kapmes...