mijn paard heeft chronische bronchitis wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkl

mijn paard heeft chronische bronchitis wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 11:48

Hallo,

De DA is laats langs geweest en zei dat mijn paard chronische bronchitis heeft of te wel 'kara'
Hij zei dat ze nog oud kan worden, en dat ik gewoon door kon rijden.
Aleen vertelde hij ook dat het niet meer beter kon.
Het zou aleen maar slechter worden.
Maar je kan er wel voor zorgen dat het niet snel achter uit gaat.
Door bv kuil te geven ipv hooi, stofvrij houden enz.

Nu is mijn vraag:

Wie heeft ook een paard met deze aandoening?
En wie heeft een paar tips om het haar zo makkelijk mogelijk te maken? Vork
BV iets door het eten zodat het wat los komt ofzo.
Of hoe je het rijden op moet bouwen ofzo... Haha!

Ik heb van de DA al een middel gekregen wat ik haar 10 dagen door het voer moet geven, zodat het was los komt.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Klara16

Re: mijn paard heeft chronische bronchitis wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:31

Tips:

1/ Zoveel mogelijk buiten zetten. Liefst dag en nacht. CARA ontstaat nl door stof in de stal.
2/ Niet meer op stro zetten, maar op iets dat minder stoft. Ook andere paarden die ernaast staan.
3/ Voordroog ipv hooi, scheelt ook weer in het stof

Succes!

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:39

Bij mijn verzorgpaard is ook net bronchitis vastgesteld, gelukkig nog niet chronisch. Echt vervelend voor je dat het bij jouw paardje chronisch is... Ach gut Heeft jouw paardje ook Ventipulmin gekregen? Wij zijn nu een buitenstal voor hem aan het maken, zodat hij veel frisse lucht krijgt. En omdat hij geen voordroogkuil mag hebben maken we het hooi wat vochtig tegen het stof. Ik kijk even mee of er nog meer tips komen! Bloos

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:45

Mijn paard heeft ook al longproblemen. Ze heeft Ventipulmin gehad en prednisolon.
Op advies van de da staat ze nu sinds een maand in een buitenstal op zaagsel. Ik maak het zaagsel wat vochtig tegen het stof. Het hooi geef ik ook nat.
Ik moet zeggen dat het echt helpt. Ze heeft al die tijd niet meer gehoest en heeft het ook niet meer benauwd gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 14:48

Bij voorkeur een buitenstal inderdaad en zoveel mogelijk buiten. Als de wei echter te droog word en dat dus stoffig: naar binnen halen. (of wei bevochtigen).
Frisse lucht en zo min mogelijk stof is het allerbeste.

Niet rijden door stoffige gebieden en ook rustig aan doen bij vochtig weer (hoge luchtvochtigheid is erg slecht en maakt benauwd).

Je paard geeft zelf wel aan wat hij wel of niet kan. Stop zodra het te moe is Lachen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:40

Luchtwegcompositum van de paardendrogist heeft ons shetlandertje dat erg allergisch bleek te zijn voor stro, stof en alles wat in de stal was erg geholpen. In combinatie met op vlas en kuil overigens Knipoog

Info van de paardendrogist:
"Bij allergieën is Luchtweg Compositum zeer goed te gebruiken in combinatie met Trias Omega. Naast het geven van Luchtwegcompositum is het verstandig om ook andere maatregelen nemen die bijdragen aan gezonde luchtwegen, zoals natgemaakt hooi, een andere bodembedekking dan stro, veel frisse lucht, enz. Bij chronische aandoeningen wordt aanbevolen om tevens te starten met de combinatie Drainage Compositum."

Misschien wil je eerst overleggen met je DA maar de ervaring die ik heb gehad bij ons shetje, als ik weer een paard heb dat zo in de snot en ellende gaat als ze op stal komen, gaan ze van mij aan de luchtwegcompositum. Ze heeft het de hele winter gehad en ze knapte zienderogen op. Daarna kon ze gelukkig 24/7 in loopstalletje en buiten, was het hele probleem natuurlijk ook zo weg.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:18

De fries van mijn buurvrouw is ondertussen al 25 en hij heeft ook chronische bronchitis sinds zijn 12 de. Zij maakt dus al jaren het hooi nat, paard staat zo veel mogelijk buiten, en als het weer echt te slecht is, in zijn stal op houtkrullen. Hij heeft een mondkap waar ze 2x per dag kruiden in warm maakt, die hij dan moet inademen (ruikt gelijk onze vickx). Als hij bezweet is, mag hij niet in de wind staan, dekje op, etc. Maar hij is wel wat beter geworden hoor, en heeft over het algemeen weinig last.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:20

24/7 buitenzetten, hoestmix geven en kuil voeren heb ik gedaan
nu zijn de longen helemaal slijmvrij en kan ik alles weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:21

Die van mij heeft het al jaren, heel consequent zijn dan is er niets aan de hand, dus altijd hooi nat maken, ook kuil kan stoffig zijn, geen stro, goed geventileerde stal, overdag buiten en er is niets aan de hand. Wel eerst goed laten behandelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:56

Mijn pony heeft het ook chronisch, maar na een kuur prednisolon en een buitenstal gaat het nu goed.
Ze hoest al jaren niet meer.
In de zomer staat ze dag en nacht buiten en in de winter snachts binnen.
Paar jaar geleden heeft ze weer eens wat gehoest en dan krijgt ze hoestmix van de simicur.
Dat is echt goed spul.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 08:59

24/7 buiten
hooi nat maken voor het voeren

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:24

1 Tip mis ik nog, in beweging houden. Zo vaak mogelijk iets met het paard doen, liefst iedere dag. Dat hoeft geen uur te zijn als ze maar gelopen hebben. Door de beweging en de opwarming van het lichaam komt het slijm makkelijker los waardoor het dus ook makkelijker het lichaam verlaat.
Ik merk dat bij mijn eigen paard heel duidelijk, als ik een paar dagen geen tijd heb gehad is hij bij de eerste keer aandraven sneller buiten adem dan wanneer ik hem de volgende dag weer rijd. Hij heeft dan ook altijd na het rijden een enorme snotneus.

nikkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:41

Bedankt voor alle tips! Haha!

Ik heb aleen 1 probleem, mijn paard staat op een pensionstal en voer haar dus zelf niet.
En ze hebben daar aleen stro.
Ik zal het er met hun over hebben!
Ze komt over dag ong 2 a 4 uur buiten, net hoe het weer is!
Zomers komt ze overdag de hele dag buiten en snachts binnen.
Ze heeft wel een deken op, en na het rijden heb ik meestal een fleecedeken op.

En ik zie heel vaak hoetsmix voorbei komen..
Wat is dat? en waar kan ik het krijgen?

Mijn paard heeft eerder echt bronchitis gehad.
Toen heeft ze daar antibiotica voor gekregen.
Wat ze nu heeft gehad was een kuur van 10 dagen, ik zal vanmiddag na kijken wat dat was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:00

Ik zou toch eerder gaan uitkijken naar een plek waar je paard 24/7 met schuilstal (of inloopstal) naar buiten kan Lachen
Of als dat niet kan: een stal waarbij zij het hoofd iig naar buiten kan doen.

Paard goed op conditie houden is erg belangrijk. Hoe beter de conditie blijft, des te gezonder je paard blijft.

Hoestmix kun je volgens mij wel bij de paardendrogist krijgen (www.paardendrogist.nl). Die hebben wel meer van dat soort middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:13

Inoterry schreef:
1 Tip mis ik nog, in beweging houden. Zo vaak mogelijk iets met het paard doen, liefst iedere dag. Dat hoeft geen uur te zijn als ze maar gelopen hebben. Door de beweging en de opwarming van het lichaam komt het slijm makkelijker los waardoor het dus ook makkelijker het lichaam verlaat.
Ik merk dat bij mijn eigen paard heel duidelijk, als ik een paar dagen geen tijd heb gehad is hij bij de eerste keer aandraven sneller buiten adem dan wanneer ik hem de volgende dag weer rijd. Hij heeft dan ook altijd na het rijden een enorme snotneus.

Klopt, elke dag even 5 minuten in de bak rondjes laten draven en galopperen, links en rechtsom, alleen buiten hebben is nl niet beweging, deze paarden krijgen dan ook de mogelijkheid om even wat slijm op te hoesten en dan zijn ze het kwijt. Niet iedereen rijdt elke dag en elke dag rijden hoeft ook niet, maar beweging elke dag is wel een must. Aan de neusuitvloeisel kun je zien of hij weer gevoelig is voor extra stof. Goed op conditie houden is idd goed voor deze paarden, omdat hun weerstand optimaal moet blijven.